Jakie filmy Bergmana uważacie za najlepsze? Rozumiem, że niewielu jest takich, którzy widzieli wszystkie, ale wybierzcie spośród tych, które widzieliście. Maksymalnie 10, minimalnie 1.
U mnie wygląda to tak:
1. Tam, gdzie rosną poziomki
2. Siódma pieczęć
3. Wieczór kuglarzy
4. Fanny i Aleksander
5. Szepty i krzyki
6. Persona
7. Milczenie
8. Godzina wilka
9. Źródło
10. Jajo węża
Mój top(oceny podciągnięte o kilka gwiazdek żeby nie hejtować) :
1 Milczenie 7/10
2 Persona 7/10
3 Fanny/Alex 6/10
4 Siódma pieczęć 6/10
5 Tam gdzie rosną... 6/10
6 Jajo węża 5/10
7 Godzina wilka 5/10
Aktualizacja:
1 Milczenie 4/10
2 Jajo węża 3/10
3 7dma pieczęć 3/10
4 FannyAlex 2/10
5 Poziomki 2/10
6 Persona 2/10
7 Godzina wilka 1/10 (polecam)
Aktualizacja numer dwa:
1 Milczenie 3/10
2 Jajo węża 3/10
3 7dma pieczęć 3/10
4 FannyAlex 2/10
5 Poziomki 2/10
6 Persona 2/10
7 Godzina wilka 1/10 (polecam)
1. Siódma pieczęć 10/10
2. Tam, gdzie rosną poziomki 10/10
3. Goście Wieczerzy Pańskiej 10/10
4. Persona 10/10
5. Milczenie 9/10
6. Jak w zwierciadle 9/10
7. Szepty i krzyki 9/10
8. Jesienna sonata 9/10
9. Sceny z życia małżeńskiego 9/10
10. Źródło 8/10
________________________________
11. Hańba 8/10
12. Namiętności 8/10
13. Godzina wilka 8/10
14. Twarz 7/10
15. U progu życia 7/10
16. Fanny i Aleksander 7/10 (8/10 za wersję ponad 310 minutową)
17. Wakacje z Moniką 7/10
18. Wieczór kuglarzy 7/10
19. Uśmiech nocy 7/10
20. Twarzą w twarz 7/10
21. Letni sen 7/10
22. Czarodziejski flet 7/10
23. Ku szczęściu 7/10
24. Lekcja miłości 7/10
25. Kobiety czekają 7/10
26. Marzenia kobiet 6/10
27. Oko diabła 6/10
28. O tych paniach 6/10
29. Rytuał 6/10
30. Jajo węża 6/10
31. Dotyk 6/10
32. Z życia marionetek 6/10
33. Sarabanda 6/10
34. W obecności klowna 6/10
35. Więzienie 6/10
36. To się tu nie zdarza 6/10
37. Pragnienie 6/10
38. Noc - moja przyszłość 6/10
39. Miasto portowe 6/10
40. Okręt do Indii 6/10
41. Kryzys 6/10
42. Deszcz pada na naszą miłość 6/10
Witam
obejrzałeś o 20 filmów więcej ode mnie, więc mam pytanie - czy nie wiesz gdzie mozna znaleźć rzadkie filmy Bergmana po polsku (lektor lub napisy) ? Z góry dziękuję.
Z napisami po polsku - niestety nie wiem czy coś znajdziesz.
Z angielskimi napisy - google i wpisz StarratEnterprise. Może tam...
Aktualizacja:
1. Siódma pieczęć 10/10
2. Tam, gdzie rosną poziomki 10/10
3. Goście Wieczerzy Pańskiej 10/10
4. Persona 10/10
5. Milczenie 9/10
6. Jak w zwierciadle 9/10
7. Szepty i krzyki 9/10
8. Jesienna sonata 9/10
9. Sceny z życia małżeńskiego 9/10 (widziałem obie wersje - 167 i 281 minutową] - ta sama ocena)
10. Źródło 8/10
________________________________
11. Hańba 8/10
12. Namiętności 8/10
13. Godzina wilka 8/10
14. Twarz 7/10
15. U progu życia 7/10
16. Fanny i Aleksander 7/10 (8/10 za wersję ponad 310 minutową)
17. Wakacje z Moniką 7/10
18. Wieczór kuglarzy 7/10
19. Uśmiech nocy 7/10
20. Twarzą w twarz 7/10
21. Letni sen 7/10
22. Czarodziejski flet 7/10
23. Ku szczęściu 7/10
24. Lekcja miłości 7/10
25. Kobiety czekają 7/10
26. Po próbie 7/10
27. Ett drömspel 7/10
28. Marzenia kobiet 6/10
29. Oko diabła 6/10
30. O tych paniach 6/10
31. Rytuał 6/10
32. Jajo węża 6/10
33. Dotyk 6/10
34. Przybycie pana Sleemana 6/10
35. Venetianskan 6/10
36. Fårödokument (1h 18 m.) 6/10
37. Dokument o Faro (1h 43 m.) 6/10
38. De fördömda kvinnornas dans 6/10
39. Dokument Fanny och Alexander 6/10
40. Dwoje błogosławionych 6/10
41. Z życia marionetek 6/10
42. Sarabanda 6/10
43. W obecności klowna 6/10
44. Więzienie 6/10
45. To się tu nie zdarza 6/10
46. Pragnienie 6/10
47. Noc - moja przyszłość 6/10
48. Miasto portowe 6/10
49. Okręt do Indii 6/10
50. Kryzys 6/10
51. Deszcz pada na naszą miłość 6/10
52. Stymulacja 5/10
53. Twarz Karin 5/10
54. Markisinnan de Sade 5/10
55. Ostatni 5/10
56. Bildmakarna 5/10
Do zobaczenia pozostało: Rabies (1958), Oväder (1960), Don Juan (1965), Misantropen (1974), Hutruskolan (1983), Don Juan (1985), Backanterna (1993), On Set Home Movies (2008).
1. Milczenie
2. Namiętności
3. Tam, gdzie rosną poziomki
4. Siódma pieczęć
5. Persona
6. Goście wieczerzy pańskiej.
Widziałem jeszcze Jesienną sonatę (obrzydlistwo) i Marionetki, ale nie przypadły mi do gustu i do dobrych ich raczej nie zaliczę. Próbowałem też oglądać Szepty i krzyki - nic z tego.
1 - Tam gdzie rosną poziomki - 8
2 - Źródło - 8
3 - Milczenie - 8
4 - Persona - 8
5 - Szepty i krzyki - 8
6 - Sceny z życia małżeńskiego - 8
7 - Siódma pieczęć - 7
8 - Hańba - 7
9 - Rytuał - 7
10 - Z życia marionetek - 6
11 - Jajo węża - 6
12 - Uśmiech nocy - 6
13 - Wieczór kuglarzy - 6
14 - Fanny i Aleksander - 6
15 - Namiętności - 6
16 - Wakacje z Moniką - 6
17 - Letni sen - 6
18 - Deszcz pada na naszą miłość - 6
19 - Godzina wilka - 5
20 - Czarodziejski flet - 4
1 - Tam gdzie rosną poziomki - 8
2 - Źródło - 8
3 - Milczenie - 8
4 - Persona - 8
5 - Szepty i krzyki - 8
6 - Sceny z życia małżeńskiego - 8
7 - Siódma pieczęć - 7
8 - Hańba - 7
9 - Rytuał - 7
10 - Oko diabła - 7
11 - Kobiety czekają - 7
12 - Okręt do Indii - 7
13 - U progu życia - 7
14 - Po próbie - 7
15 - Z życia marionetek - 6
16 - Jajo węża - 6
17 - Uśmiech nocy - 6
18 - Wieczór kuglarzy - 6
19 - Fanny i Aleksander - 6
20 - Namiętności - 6
21 - Wakacje z Moniką - 6
22 - Letni sen - 6
23 - Deszcz pada na naszą miłość - 6
24 - Marzenia kobiet - 6
25 - Twarz - 6
26 - O tych paniach - 6
27 - Więzienie - 6
28 - Pragnienie - 6
29 - Noc - moja przyszłość - 6
30 - Miasto portowe - 6
31 - Kryzys - 6
32 - Dwoje błogosławionych - 6
33 - Ostatni - 6
34 - Godzina wilka - 5
35 - Jak w zwierciadle - 5
36 - Goście Wieczerzy Panskiej - 5
37 - Twarzą w twarz - 5
38 - Jesienna sonata - 5
39 - W obecności klowna - 5
40 - Bildmakarna - 5
41 - Markisinnan de Sade - 5
42 - Czarodziejski flet - 4
1. Fanny i Aleksander
2. Persona
3. Siódma Pieczęć
4. Tam, gdzie rosną poziomki
5. Z życia marionetek
6. Jesienna sonata
7. Goście wieczerzy pańskiej
8. Szepty i krzyki
9. Letni sen
10. Jak w zwierciadle
1. Persona - 8/10
2. Jesienna sonata - 8/10
3. Godzina wilka - 8/10
4. Szepty i krzyki - 7,5/10
5. Milczenie - 7/10
6. Jak w zwierciadle - 7/10
7. Goście wieczerzy pańskiej - 7/10
8. Fanny i Aleksander - 7/10
9. Tam, gdzie rosną poziomki - 7/10
10. Siódma pieczęć - 7/10
Jesienna Sonata jednak 8! Gra aktorska w tym filmie mnie zmiażdżyła. Dla mnie ten film w pierwszej piątce najlepszych Szweda. I miło, że nie ma nic poniżej 7, ale pewnie by było jakbyś się wziął za jego pierwsze filmy. Ja tam nic z tych początków nie oglądałem, ale raczej prędzej czy później się za nie wezmę, bo chcę skompletować jego filmografię tak jak skompletowałem Angelopoulosa. :D
No ja już nie jestem zainteresowany jego dokonaniami i na pewno nic więcej nie obejrzę :P No ja w Sonacie ubóstwiam Ingrid, najlepsza kreacja kobieca lat 70-tych, wraz z Louise Fletcher z Lot nad kukułczym gniazdem :)
Jak tam chcesz, ale jeszcze warto obadać: Hańba, Wieczór kuglarzy, Twarz, Źródło i Namiętności(!) z tych ważniejszych.
Moje propozycje:
1 Siódma pieczęć
2 Szepty i krzyki
3 Goście Wieczerzy...
4 Sceny z życia...
5 Persona
6 Jak w zwierciadle
7 Z życia marionetek
8 Milczenie
9 Twarz
10 Namiętność
oraz 3 najgorsze (i niepotrzebne) z dojrzałego okresu:
Źródło
Jajo
O tych paniach
1. Siódma pieczęć, Fanny i Aleksander, Persona
2. Tam, gdzie rosną poziomki
3. Jesienna sonata, Sceny z życia małżeńskiego
4. Z życia marionetek
5. Letni sen
6. Szepty i krzyki
7. Jak w zwierciadle
8. Milczenie
9. Godzina wilka
10. Goście wieczerzy pańskiej
1. Uśmiech nocy - 8/10
2. Milczenie - 7/10
3. Źródło - 7/10
4. Szepty i krzyki - 6/10
5. Goście Wieczerzy Pańskiej - 6/10
6. Siódma pieczęć - 4/10
7. Jak w zwierciadle - 4/10
Twoje oceny byłyby mniej więcej trafne, gdyby "1" była oceną najwyższą. A tak dajesz tylko przykład kompletnej ignorancji w dziedzinie filmu.
W takim razie się nie znasz na filmach albo zwyczajnie jesteś złośliwy. Nie ma i nie było lepszego reżysera niż Ingmar Bergman. Zamiast oglądania ambitnego kina lepiej zabrałbyś się za inne rzeczy, przy których nie trzeba specjalnie używać szarych komórek...
Jakby był złośliwy to dałby 1, a takie oceny które dał oznaczają, że Bergman nie jest w jego guście.
1.Persona 9/10
2.Siódma Pieczęć 8/10
3.Fanny i Aleksander 7/10
4.Tam gdzie rosną poziomki 7/10
5.Uśmiech nocy 6/10
6.O tych paniach 5/10
7.Jajo węża 5/10
Na razie tyle widziałem.
1. Siódma pieczęć 10/10
2. Fanny i Aleksander 10/10
3. Jak w zwierciadle 9/10
4. Tam, gdzie rosną poziomki 9/10
5. Goście wieczerzy pańskiej 9/10
6. Wieczór kuglarzy 9/10
7. Godzina wilka 8/10
8. Źródło 8/10
9. Persona 8/10
10. Szepty i krzyki 8/10
11. Jesienna sonata 8/10
12. Letni sen 7/10
13. Kobiety czekają 7/10
14. Jajo węża 6.5/10
15. Uśmiech nocy 6/10
1. Jesienna sonata
2. Fanny i Aleksander
3. Tam, gdzie rosną poziomki
4. Siódma pieczęć
5. Godzina wilka
6. Persona
7. Szepty i krzyki
8. Goście Wieczerzy Pańskiej
9. Milczenie
1. Szepty i krzyki
2. Jesienna sonata
3. Fanny i Aleksander
4. Milczenie
5. Tam, gdzie rosną poziomki
6. Namiętności
7. Persona
8. Twarz
9. Twarzą w twarz
10. Godzina wilka
Zdecydowanie wolę starsze produkcje Bergmana, gdy zajmował się jeszcze Bogiem. Moje top 10:
1. Persona
2. Tam, gdzie rosną poziomki
3. Jak w zwierciadle
4. Źródło
5. Siódma pieczęć
6. Szepty i krzyki
7. Fanny i Aleksander
8. Wieczór kuglarzy
9. Goście Wieczerzy Pańskiej
10 Jesienna sonata
Moja dziesiątka:
1. Siódma pieczęć - pierwszy raz ten film obejrzałem mając 10 lat i wywarł na mnie silne wrażenie, szczególnie sceny gry Antoniusa ze śmiercią, scena Jönsa pytającego o drogę trupa oraz piłowanie przez śmierć drzewa z aktorem. Od kilkunastu lat, oglądam przynajmniej dwa razy w roku ten film. Do dziś jest to najlepszy film, jaki w życiu widziałem
2. Źródło
3. Fanny i Aleksander
4. Tam gdzie rosną poziomki
5. Goście Wieczerzy Pańskiej
6. Persona
7. Wieczór kuglarzy
8. Wakacje z Moniką
9. Kryzys
10. Szepty i Krzyki ale ex aequo z Namiętnośći
Aktualizacja:
1. Persona
2. Tam, gdzie rosną poziomki
3. Siódma pieczęć
4. Jak w zwierciadle
5. Źródło
6. Wakacje z Moniką
7. Hańba
8. Fanny i Aleksander
9. Szepty i krzyki
10. Goście Wieczerzy Pańskiej
1. Fanny i Aleksander - 9+/10
2. Goście wieczerzy pańskiej - 9/10
3. Persona - 8+/10
4. Siódma pieczęć - 8+/10
5. Tam, gdzie rosną poziomki - 8+/10
1. Persona - 10/10
2. Fanny i Aleksander - 9/10
3. Źródło - 8/10
4. Tam gdzie rosną poziomki - 8/10
5. Jak w zwierciadle - 7/10
6. Wakacje z Moniką - 7/10
7. Milczenie - 7/10
8. Godzina wilka - 7/10
9. Twarzą w twarz - 6/10
10. Goście wieczerzy pańskiej - 6/10
11. Jesienna sonata - 6/10
12. Siódma pieczęć - 5/10
13. Wieczór kuglarzy - 5/10
14. Uśmiech nocy - 5/10
15. Twarz - 5/10
16. Szepty i krzyki - 4/10
17. Jajo węża - 4/10
18. Deszcz pada na naszą miłość - 3/10
W planach: na pewno Sceny z życia małżeńskiego, cała reszta opcjonalnie
1. Persona - 10
2. Twarzą w twarz - 9
3. Szepty i krzyki - 9
4. Jesienna sonata - 9
5. Milczenie - 9
6. Hańba - 9
7. Sceny z życia małżeńskiego - 9
8. Jak w zwierciadle - 8
9. Fanny i Aleksander - 8
10. Źródło - 7
11. Goście wieczerzy pańskiej - 7
12. U progu życia - 7
13. Wieczór kuglarzy - 7
14. Siódma pieczęć - 6
15. Tam gdzie rosną poziomki - 6
16. Uśmiech nocy - 6
17. Namiętności - 6
18. Godzina wilka - 6
19. Kryzys - 5