8 and 1/2 Women

plakat - 8 i pół kobiety (1999)

opisy filmu

(3)
  • Tokio: szwajcarski przemysłowiec kupuje sieć lokali z japońskimi grami hazardowymi. Syn przejmuje kontrolę nad przedsiębiorstwem. Jednakże podczas trzęsienia ziemi ginie matka chłopca. Ojciec i syn wracają do Szwajcarii i postanawiają przekształcić swą rodzinną siedzibę w elegancki dom publiczny.

  • Jeśli mężczyzna myśli o seksie co dziewięć minut, to o czym myśli przez pozostałych osiem? - pyta Peter Greenaway w swojej "lakonicznej czarnej komedii o seksie" pt. 8 1 kobiety. Bohaterami filmu Greenawaya są dwaj stuprocentowi mężczyźni - ojciec, bogaty genewski bankier Philip Emmenthal (John Standing), któremu niespodziewanie umiera żona, i jego syn Storey (Matthew Delamere), mieszkający w Japonii właściciel salonów pachinko. Syn usiłuje pomóc ojcu w przezwyciężeniu kryzysu w dość ekscentryczny sposób. Jego kuracja polega na skompletowaniu grupy 8 kobiet, a właściwie 8 i pół kobiety, z których udziałem obaj realizują swoje najbardziej skrywane, ale i typowe fantazje seksualne. W luksusowej rezydencji Emmenthalów odprawiane jest prawdziwe misterium seksu, w które jednak reżyser włączył więcej wyrafinowanych dysput i dygresji (choćby na temat filmów Felliniego), niż scen fizycznych aktów, więcej estetyki, niż erotyki. Obaj panowie szczegółowo omawiają swoje marzenia, by później je zrealizować w najdrobniejszych szczegółach. Nie trzeba dodawać, że większość z nich to marzenia perwersyjne i głęboko niemoralne. Jednak fakt, że są one naturalną reakcją na śmierć ukochanej osoby, zdaje się wiele usprawiedliwiać, zwłaszcza, że mimo swych dewiacyjnych fantazji, obaj marzą przede wszystkim o prawdziwej miłości, której ojciec doświadczy właściwie dopiero na łożu śmierci...
    Żródło: Gutek-film

  • Wbrew tytułowi, głównymi bohaterami filmu są dwaj mężczyźni, Philip Emmenthal (John Standing) i Storey Emmenthal (Matthew Delamere). Ojciec, biznesmen, wpada w depresję po śmierci ukochanej żony. Syn, wraca z Japonii do Genewy, żeby pocieszyć zmartwionego ojca. W tym celu zaprasza do wielkiego pustego domu piękne kobiety, które stają się kochankami ich obu. Dom-harem powoli się wypełnia, aż w końcu pojawi się w nim lubiąca dominować nad otoczeniem Palmira, która zechce przyćmić inne panie.
    Chociaż film Greenawaya opowiada o erotycznych przygodach, wydaje się być nieomal zupełnie pozbawiony zmysłowości. Kolejne kobiety pojawiają się na ekranie jedynie jako ucieleśnienie męskich fantazji, katalog erotycznych podniet. Podobno inspiracją dla reżysera stały się archetypiczne modele kobiecości, jakie można odnaleźć w zachodniej sztuce. Na ekranie zjawiają się więc m.in. japońska gejsza, bezwstydna zakonnica, a nawet kobieta w ciąży. Podobnie jak w “The Pillow Book" dochodzi do głosu fascynacja Greenawaya Wschodem, który uosabiają japońskie kochanki.

opinie i nagrody
multimedia
pozostałe