Film

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles

1975 3 godz. 21 min.
7,7 897
ocen
7,7 10 897
2 177
chce zobaczyć
8,5 11
ocen krytyków
{"rate":8.454545,"count":11}
{"id":"182521","linkUrl":"/film/Jeanne+Dielman%2C+Bulwar+Handlowy%2C+1080+Bruksela-1975-182521","alt":"Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela","imgUrl":"https://fwcdn.pl/fpo/25/21/182521/7187330.2.jpg"}
Tytułowa Jeanne Dielman to uwięziona w kieracie domowej rutyny samotna matka, okazyjnie dorabiająca prostytucją, chowająca zdobyte w ten sposób pieniądze w wazie na zupę.... więcej

Ten film nie ma jeszcze zarysu fabuły.
{"linkA":"/zostanwdomu?ref=promo_stayAtHomeA","linkB":"/zostanwdomu?ref=promo_stayAtHomeB"}
Na skróty
Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela
W najnowszym odcinku "Na skróty" przyglądamy się belgijskiemu dramatowi "[film=182521]Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela[/film]" (1975). Reżyserka [person=10526]Chantal Akerman[/person] opowiada o trzech dniach z życia gospodyni domowej ([person=47501]Delphine Seyrig[/person]), wydobywając na światło dzienne "niewidzialną" twarz kobiecości - oraz akcentując towarzyszącą jej opresję. Zaprasza Marcin Pietrzyk. 2021-09-13 10:07:36.0 https://fwcdn.pl/webv/88/64/58864/58864.6.jpg

Tytułowa Jeanne Dielman to uwięziona w kieracie domowej rutyny samotna matka, okazyjnie dorabiająca prostytucją, chowająca zdobyte w ten sposób pieniądze w wazie na zupę. Przedmioty codziennego użytku, podobnie jak banalne czynności, odgrywają tu kluczową rolę: to właśnie w tym filmie pojawiają się legendarne długie sceny obieraniaTytułowa Jeanne Dielman to uwięziona w kieracie domowej rutyny samotna matka, okazyjnie dorabiająca prostytucją, chowająca zdobyte w ten sposób pieniądze w wazie na zupę. Przedmioty codziennego użytku, podobnie jak banalne czynności, odgrywają tu kluczową rolę: to właśnie w tym filmie pojawiają się legendarne długie sceny obierania ziemniaków czy robienia sznycla. Akerman w duchu feminizmu drugiej fali zwróciła uwagę na niewidzialne dla kina gesty i pracę kobiet. „Mam reputację trudnej, a to dlatego, że interesuje mnie codzienność i ją chcę pokazywać. Tymczasem ludzie chodzą do kina głównie po to, by od codzienności uciec” – mówiła w 1982 roku. Kładła tym nacisk na to, byśmy zamiast „spędzać” na filmach czas, intensywnie odczuwali jego upływ. I to czas jest kolejnym ważnym bohaterem tego filmu. Ale ten manifest awangardowego kina i sztandarowe dzieło feminizmu ma też swój ukryty temat: jest nim życie po traumie Holocaustu. Grana przez Delphine Seyrig postać wzorowana jest na jednej z ciotek Chantal Akerman.

studio
Ministère de la Culture Française de Belgique / Paradise Films / Unité Trois
data produkcji
1975
tytuł oryg.
Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
inne tytuły
Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela Polska
Więcej...
Zdjęcia do filmu zrealizowano w Brukseli (Belgia).
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych