PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=712}

Truposz

Dead Man
1995
7,6 44 tys. ocen
7,6 10 1 44488
7,7 45 krytyków
Truposz
powrót do forum filmu Truposz

Kino z Krwi i Kości

ocenił(a) film na 10

Jima Jarmusha jako jeden z nielicznych reżyserów amerykańskich obok Lyncha, Allena, Aronofsky?iego, Kubricka (przywołując współczesnych najbardziej znanych i charakterystycznych), posiadają ?swój własny język filmowy opowiadania swoich bajek?, nie tylko w moim odczuciu, ale wielu kinomanów i krytyków. Jest to jak najbardziej jego własna ?definicja kina?, jeżeli w ogóle takowa istnieje i jeżeli można to tak określić. U Jarmusha fabuła nie musi zmierzać do hollywoodzkich spektakularnych ?świecidełek i fajerwerków?, u niego wystarczy jak aktor grający specyficzną postać idzie charakterystyczną ulicą i? no właśnie, cała gra, ?może toczyć się wewnątrz? (?). Jim Jarmush to nie jest reżyser na którego można byłoby się snobować według mnie, a spotkałem się z takimi osobami które to robiły (przynajmniej w moim odczuciu) - jednym słowem potępiam taką podejście do jego twórczości. Tak jak napisałem powyżej, jego filmy to?kino?no właśnie, tak to odczuwam, to jest być może prawdziwe kino?nie urągając oczywiście takim ?widowiskowym? reżyserom jak Lucas, Jackson, czy też Cameron?nie o to mi chodzi?ale jest to na pewno Kino z Krwi i Kości?

?Nieobecny i obecny William Blake w Trupszu Jarmusha?

Western drogi a raczej wędrówki i śmierci, opowiada historię Billa Blake?a, młodego człowieka, dandysa z Europy (Johnny Deep), który poszukując pracy po drugiej stronie oceanu, na dzikim zachodzie w niewielkim kolonizacyjnym, przemysłowym miasteczku, zostaje wplątany w morderstwo i uciekając spotyka Indianina Nikt (Nobody ? Xebeche czyli Ten Który Odzywa Się Głośno Nic Nie Mówiąc) (Gary Farmer) z którym przemierza dziwiętnastowieczną dziką północną Amerykę. Nieprzystosowany młody europejczyk, który jest uważany przez Indianina jako nieżyjący, angielski poeta William Blake, zaprzyjaźnia się z jak najbardziej przystosowanym do życia wśród natury Nikt (?Ptak gniazdo, pająk sieci, człowiek przyjaźń?*) cytując samego Williama Blake?a, co tez będę czynił w dalszym opisie poszczególnych scen z tego cudownego filmu). Przemierzając dzikie tereny północne, Bill przechodzi swoistą inicjację dzikiej natury, która wraz z jej rdzennymi mieszkańcami zostaje przez kolonizatorów zdegradowana, a przede wszystkim przechodzi inicjację życia na nowym kontynencie i ?uniwersalnej śmierci?. Oprócz tego rytuału wejścia i wyjścia, przechodzi metamorfozę swojej osobowości a także percepcji otaczającego go dzikiego świata. Ścieżkę dźwiękową do tego obrazu nagrał Neil Young, a jest nią minimalistyczna, surowa, gitarowo ? hipnotyczna, rockowo ? post ? country?owa przestrzenna?muzyka, która jest niczym krążący orzeł nad wędrówką dwóch przyjaciół (?Gdy widzisz Orła widzisz część Geniuszu ? podnieś głowę?*), czy też jest jak powolny hipnotyzujący taniec szamana, który wprowadza umarłych do krainy zmarłych.

Wybrane poszczególne sceny (poezja obrazu)

Czas 5:30
Palacz pociągowy informuje Billa że właśnie zbliża się do piekła i że miasteczko Machine w którym ma znaleźć pracę jako księgowy jest ?końcem linii?. Mówi mu także że wiara w to że uzyska posadę w tym mieście jest równoznaczna ze znalezieniem własnego grobu?
(?Wszystko w co można uwierzyć jest obrazem prawdy?*)

Czas 20:26
Bill poznaje niczyją dziewczynę Thel, która w gburowaty sposób zostaje potraktowana przez pijaka przy saloonie. Odprowadza ją do domu, gdzie Thel pokazuje mu kwiaty które wykonuje z?papieru. Dziewczyna mówi że jak zarobi pieniądze będzie je robiła z jedwabiu i do każdego dodawała krople francuskich perfum?(bardzo delikatna zmysłowa scena) (?Nie można zhańbić duszy przepełnionej słodyczą?*)

Czas 42:33
Blake ? ?Gdzie jesteśmy??
Nikt ? ?Ktoś za tobą podąża Williamie Blake?u?
B ? Jesteś pewien? Skąd to wiesz?
N ? ?Często diabelski smród białego człowieka wyprzedza go?
B ? ?Co powinniśmy zrobić??
N ? ?Orzeł nigdy nie stracił tyle czasu, jak wtedy, gdy terminował u wrony.?*

Czas 1:05:08
Johnny ?the Kid? Pickett jeden z trzech najemnych bandziorów ścigających Blake?a pochyla się nad niewielkim stałym źródłem wody aby zaspokoić pragnienie. Cole Wilson ostrzega by tego nie robił.
J. K. P. - ?Czemu nie?
C.W. ? ?Bo to może ci zaszkodzić?.
J. K. P. ? P?? się
C.W. ? Ja mam się p??...?
Pada strzał i niedługo widać jak krew z głowy martwego Kida zapełnia nieduże źródło. (?Oczekuj trucizny po stojącej wodzie?*)

Czas 1:35:13
Bill i Nikt chcą kupić tytoń i amunicję w sklepie misjonarza, który sprzedaje celowo zarażone ospą i gruźlicą koce czerwonoskórym. Misjonarz ? Handlarz cytuje biblię jak widzi wchodzącego do sklepu Indianina - ?Niech Pan nasz Jezus Chrystus zmyje te Ziemię swym świętym światłem i uwolni najciemniejsze jej zakamarki od pogan i Filistynów?
Nikt mu z kolei odpowiada - ?Wizja Chrystusa którą przedstawiasz jest największym wrogiem mojej?
(?Więzienia powstały z cegieł Prawa, Burdele z cegieł Religii?*)


Czas 1:28:49
Nikt spotyka po jakimś czasie, porankiem śpiącego Blake?a:
N ? ?Nie pozwól aby Słońce wypaliło Ci dziurę w dupie Williamie Blake?u. Powstań teraz i ?Prowadź pług i wóz przez kości umarłych?*?

dmsch

Cleveland i Jezioro Eire jest w Ameryce, główny bohater nie jest Europejczykiem, ale Amerykaninem, tyle tylko, że ze wschodnich stanów, a nie z zachodu, gdzie ma miejsce akcja filmu.

ocenił(a) film na 10
pbanas

oki masz rację, zasugerowałem się statkiem o którym opowiada maszynista (błednie skojarzyłem). dzięki za poprawkę

ocenił(a) film na 10
pbanas

a gwoli zcisłości Cleveland jest w Ohio a Machin w Kanadzie, w prowincji Ontario