1% podatku na cele charytatywne w TVP

TVP / autor: /
https://www.filmweb.pl/news/1%25+podatku+na+cele+charytatywne+w+TVP-26263
Telewizja Polska aktywnie włączyła się w kampanię społeczną „1 % podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego”.

W ramach tej akcji TVP przygotowała i wyprodukowała specjalne spoty, które będą emitowane na antenie telewizji publicznej od 13 stycznia. Informacje o kampanii pojawią się także w programach informacyjnych, publicystycznych i reportażach. Celem kampanii jest poinformowanie wszystkich płacących podatki o możliwości przekazania 1 procenta należnej fiskusowi sumy na rzecz dowolnie wybranej organizacji pożytku publicznego.

"Tą kampanią chcemy uruchomić ogromny wodospad ludzkiej życzliwości i dobroci" powiedział Piotr Gaweł, członek Zarządu TVP podczas konferencji prasowej, która odbyła się 13 stycznia w siedzibie TVP w Warszawie. „Ona jedna może pomóc setkom czy tysiącom organizacji w całej Polsce” – uzasadniał Piotr Gaweł zaangażowanie w kampanię telewizji publicznej i dodał: „dla TVP udział w tej kampanii to element misji i przywileju”. Członek Zarządu TVP zaapelował także do innych mediów o przyłączenie się do tej akcji.

W konferencji udział wzięli także Tomasz Schimanek, dyrektor programowy Akademii Rozwoju Filantropii, Izabela Dembicka ze Stowarzyszenia Klon/Jawor, Anna Dymna, prowadząca program „Spotkajmy się” i Mateusz Dzieduszycki, producent programu „Spotkajmy się”.

Jak podkreślił Tomasz Schimanek kampania jest prowadzona na rzecz wszystkich organizacji pożytku publicznego, nie wyróżniając żadnej z nich. Możliwość przekazania 1 procenta podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego istnieje od 1 stycznia 2004 roku. Stworzyły ją zapisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W roku ubiegłym skorzystało z niej zaledwie 4 % podatników przekazując na cele społeczne ok. 40 milionów złotych. Gdyby udało się zachęcić wszystkich płacących podatki, organizacje pożytku publicznego mogłyby otrzymać nawet 300 milionów złotych.

Wciąż jednak zbyt mało osób wie, że może przekazać część swojego podatku na cel dobroczynny. Upowszechnieniu tej wiedzy ma służyć przygotowany przez TVP 30-sekundowy spot zachęcający do przekazania jednego procenta podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego. Spot będzie emitowany już od 13 stycznia. Pojawi się na antenie kilkaset razy. Ma spełnić dwa zadania: po pierwsze poinformować o możliwości przekazywania części podatku na cele społeczne, a po drugie wskazać źródła dodatkowych informacji na temat organizacji będących beneficjentami tej kampanii i samego mechanizmu przekazywania pieniędzy. Jak powiedziała Anna Dymna kampania będzie służyć temu, „żeby każdy wiedział, że nawet jeśli jest biedny, to może zmieniać świat na lepszy”.

Kampania, której hasłem jest „Mały wielki procent” powstała we współpracy z partnerami społecznymi skupionymi wokół Rady 1%. Miejsca przedstawione w spotach są autentyczne. Bohaterami spotów są ludzie, którzy przekazali jeden procent swojego podatku na cele społeczne.

W Polsce działa ok. 4 tysiące organizacji pożytku publicznego. Są wśród nich i ogólnopolskie giganty i działające lokalnie „osiedlowe” stowarzyszenia. Organizacje te troszczą się o samotne matki, niepełnosprawnych, pomagają schroniskom dla bezdomnych, hospicjom, zajmują się działalnością w dziedzinie ekologii i kultury.

Dodatkowe informacje: http://www.jedenprocent.tvp.pl

W 2005 r. Telewizja Polska przeprowadziła na swoich antenach ponad 25 akcji i kampanii społecznych. TVP nie tylko wspierała kampanie, ale także je inicjowała, kreowała i współorganizowała. Kampanie dotyczyły istotnych problemów o szerokim znaczeniu społecznym. Telewizja Polska koncentrowała się przede wszystkim na tych kampaniach społecznych, które stawiają sobie za cel nie tylko uświadomienie istnienia danego zjawiska, ale także zmianę świadomości i postaw wobec stawianego problemu.

Do największych tego rodzaju przedsięwzięć w 2005 r. należały: kampania Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji „Sprawni w pracy”, całoroczna kampania edukacyjna „Pamiętaj o sercu” oraz dwie duże kampanie adresowane do dorosłych, ale z myślą o młodych ludziach dotyczące zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim „Twój sprzeciw ma znaczenie” oraz „Twoja działka” – przeciwdziałanie narkomanii, a także kampania związana z Dniem Papieskim.

Na antenach TVP już od wielu lat prowadzone są takie akcje jak: „Reklama dzieciom” , „I Ty możesz zostać św. Mikołajem”, „Wigilijne dzieło pomocy dzieciom”, czy „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”.