W przeddzień rozpoczęcia 23 Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego prezentujemy trzecią i ostatnią już część przybliżającą czytelnikom portalu wszystkie filmy, jakie będzie można obejrzeć podczas 10 dni festiwalu.
ODKRYCIA - WIZJE WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA "Dom Alicji" reż.
Chico Teixeira W ciasnym mieszkanku w robotniczej dzielnicy Sao Paulo gnieździ się Alice i Lindomar, ich trzech synów oraz babcia. Alice jest znudzoną kosmetyczką, której małżeństwo po dwudziestu latach przechodzi kryzys. Jej mąż Lindomar, taksówkarz, nie próbuje nawet ukrywać swoich flirtów z nastolatkami. Żaden z trzech synów nie wydaje się specjalnie zainteresowany zmartwieniami matki. Pełen wyłącznie żeńskiej klienteli świat zawodowy Alice pozostaje w rażącym kontraście z jej życiem osobistym, nadal zdominowanym przez kulturę macho. Ale pewnego dnia przed Alice otworzy się możliwość zdrady, a inne tajemnice wyjdą na światło dzienne.
Obraz prezentowano na festiwalach w Berlinie i Miami.
"Szaleństwa Adama" reż.
Dror Shaul Scenarzysta i reżyser filmu spędził dzieciństwo w kibucu Kissufim na południu Izraela, i choć
"Sweet Mud" jest fikcją, jego spojrzenie na życie w tego typu wspólnocie jest oparte na własnych doświadczeniach. Głównym bohaterem jest 12-letni Dvir, który mieszka w kibucu z bratem i niestabilną emocjonalnie matką. Ojciec zginął przed laty w wypadku. Od lata 1974 do wiosny następnego roku życie postawi przed Dvirem wielkie wyzwania. Po pierwsze odbędzie się jego barmicwa, a wraz z nią testy na męskość i przydatność do roli przyszłego lidera kibucu. Ale to nic wobec wyzwania, jakie stawia mu matka będąca na skraju załamania nerwowego. Jej kochanek, 70-letni były mistrz judo ze Szwajcarii opuszcza kibuc. Matka się załamuje i Dvir musi się nią zaopiekować. Prosta na pozór historia o niełatwych relacjach syna i matki jest także demistyfikacją socjalistycznych ideałów głoszonych w kibucach. Życie w takiej komunie nie zawsze jest kolorowe.
Obraz nagrodzono na festiwalach w Berlinie i Toronto. Uznany najlepszym filmem izraelskim 2006 roku.
"Anna M." reż.
Michel Spinosa Mroczny, niepokojący thriller o młodej kobiecie, która oszukuje siebie i próbuje oszukać innych. Anna wiedzie monotonne życie aż do chwili, gdy poznaje doktora Zanevsky`ego. Lekarz opiekuje się nią po wypadku. Jego zwyczajowe gesty i zainteresowanie kobieta odczytuje jako budzące się uczucie. Nic nie jest w stanie wyprowadzić jej z błędu. Anna jest przekonana, że doktor Zanevsky szaleje za nią. Świetna rola Isabelle Carre jako tytułowej Anny, która z kobiety wiodącej bezbarwną egzystencję zmienia się powoli w psychopatkę. Tytuł nawiązuje do sławnego "Przypadku Anny O." - kluczowego odkrycia w rozwoju teorii nerwic Freuda.
Film pokazano na festiwalu w Berlinie.
"Apres lui" reż.
Gaël Morel Camille załamuje się po śmierci syna, który zginął w wypadku samochodowym. Kobieta nie potrafi poradzić sobie ze stratą i przywiązuje się do najlepszego przyjaciela jej syna, Francka, który jest odpowiedzialny za tę tragedię. Znajomi Camille nie rozumieją jej zachowania i oddalają się od niej. Pomimo plotek, Franck pozwala jej na okazywanie uczuć, jednak z czasem dochodzi do wniosku, że obsesja Camille jest dla niego groźna.
Film miał swoją premierę na festiwalu w Cannes.
"Armin" reż.
Ognjen Sviličić Obraz zdobył nagrodę East of West na tegorocznym festiwalu w Karlowych Warach.
To wielki dzień dla czternastoletniego Armina, a zwłaszcza dla jego ojca, Ibro. Wyruszają z maleńkiej mieściny w Bośni do Zagrzebia. Tam ekipa filmowa z Niemiec planuje nakręcić film o wojnie bałkańskiej i właśnie przeprowadza casting do głównej roli. Armin niespecjalnie przejmuje się całą sprawą, zaś w oczach ojca aktorska kariera syna to jedyna okazja, by spełnić marzenia o szczęśliwym i stabilnym materialnie życiu. Wydaje się, że Ibro, ku wielkiej rozpaczy młodego Armina, zrobi wszystko, by zapewnić synowi sukces. Chłopak czuje się zdradzony przez najbliższą mu osobę. Nakręcona w paradokumentalnym stylu tragikomedia pokazuje ludzi, którzy chcą ostatecznie zostawić za sobą koszmar wojny i zapewnić lepszą i spokojną przyszłość swoim rodzinom.
"Papieska toaleta" reż.
Enrique Fernandez i
César Charlone Jest rok 1988. Melo, małe miasteczko w Urugwaju, niedaleko granicy z Brazylią, oczekuje wizyty papieża Jana Pawła II. Pojawiają się liczby: przyjadą setki ludzi. Nie, tysiące - twierdzą media. Dobrze poinformowani mówią o 50 tysiącach. Niezamożni mieszkańcy miasteczka wiedzą, co to oznacza: 50 tysięcy pielgrzymów, którzy będą potrzebować wyżywienia, papierowych flag, pamiątek, okolicznościowych medalików. Pełni entuzjazmu, liczą nie tylko na boskie błogosławieństwo, ale przede wszystkim na skromny chociaż udział w szczęściu doczesnym, materialnym. Drobny przemytnik Beto jest przekonany, że wpadł na genialny pomysł: ma się wzbogacić dzięki "Papieskiej toalecie", która tysiącom pielgrzymów przyniesie ulgę w chwili potrzeby. Poruszająca i zabawna opowieść o ludzkiej godności i solidarności.
Obraz prezentowano na festiwalach w Cannes i San Sebastian
"Beaufort" reż.
Joseph Cedar Za ten film
Cedar otrzymał w tym roku w Berlinie reżyserskiego Srebrnego Niedźwiedzia.
Liban, rok 2000. Niedaleko dawnej twierdzy krzyżowców Beaufort znajduje się baza wojskowa o tej samej nazwie, w której stacjonuje wojsko izraelskie - symbol kontrowersyjnej strefy bezpieczeństwa w Libanie. Film opowiada historię Liraza Liberti, 22-letniego dowódcy i jego żołnierzy, oczekujących na opuszczenie posterunku. Nie koncentruje się na wojnie, ale na odwrocie. Baza jest wciąż pod obstrzałem wroga, kiedy Liraz przygotowuje jej wysadzenie. Ma zniszczyć wszystko to, w obronie czego ginęli jego towarzysze broni i przyjaciele.
"Szczęśliwego nowego życia" reż. Árpád Bogdán
Akcja filmu rozgrywa się w anonimowym, współczesnym mieście. Młody Rom imieniem Attila wychowywał się w domu dziecka. Po osiągnięciu pełnoletności jest zupełnie nieprzygotowany do samodzielnego życia. Zdobywa informacje o rodzinie i ma nadzieję, że pomoże mu to odnaleźć własne miejsce w świecie, w którym czuje się samotny. Árpád Bogdán opiera się częściowo na własnych doświadczeniach życiowych. Do 14. roku życia wychowywał się w domu dziecka, odcięty od świata. W filmie przedstawia nie tylko suche fakty, ale przede wszystkim buduje poruszającą atmosferę osamotnienia, którą potęguje minimalistyczną ścieżką dźwiękową.
Film wyróżniono na festiwalu w Berlinie.
"W miastach" reż.
Catherine Martin Fanny, zatrudniona przez Montreal Parks Department, jest lekarzem drzew i ich wielką miłośniczką. Załamuje się, kiedy jej wysiłki, by ratować zieleń w mieście idą na marne. Los sprawi, że na swej drodze spotka trójkę ludzi, którzy podobnie jak ona przeżywają życiowy kryzys. Pozna starszą, samotną Josephine, która poddała się już i nie szuka miłości, choć tak bardzo jej potrzebuje. Pozna melancholiczkę Carole, którą zabija codzienność i wreszcie niewidomego Jean-Luca, który próbuje wyrażać siebie robiąc zdjęcia. Nie może zobaczyć swoich prac, ale to właśnie on jest tym jedynym, który nie ma myśli samobójczych i jest w stanie przywrócić Fanny wiarę w piękno.
Film odwiedził liczne festiwale, w tym: Toronto, Berlin, Haifę i Edynburg.
"Pustynia szczęścia" reż.
Paulo Caldas Szesnastoletnia Jessica wraz z matką i jej partnerem - Biu, mieszka w skromnym domku nieopodal wioski Happy Desert w północnej Brazylii. W domu się nie przelewa. Pewnego dnia Jessica traci nawet swojego ukochanego pancernika, który kończy żywot w garnku. Życie dziewczyny toczy się wokół szkoły. Jak każda nastolatka ma też swoje romantyczne plany - aż do dnia, kiedy zostaje zgwałcona przez Biu. Matka, pomimo miłości do córki, zbywa to milczeniem. Dziewczyna ucieka z domu i trafia na ulicę. Nawet tam jednak nie przestaje marzyć, że pewnego dnia spotka mężczyznę, który się nią zaopiekuje. Szorstki, niemal dokumentalny styl filmu potęguje wydźwięk opowieści o przemocy seksualnej, której ofiarami padają tysiące dziewcząt w Brazylii.
Film otrzymał nagrodę za reżyserię na festiwalu w Guadalajarze.
"Ezra" reż. Newton I. Aduaka
Ezra jako dziecko został porwany i siłą wcielony do armii rebeliantów w Sierra Leone. Po kilku latach, pod wpływem narkotyków bierze udział w zbrojnym napadzie na swoją wioskę. W wyniku tego giną jego rodzice, a siostra zostaje okaleczona. Po wojnie domowej, która zrujnowała jego kraj, stara się powrócić do normalnego życia. Z jednej strony uczestniczy w terapii psychologicznej, z drugiej postawiony jest przed Komisją Prawdy i Pojednania Narodowego, zorganizowaną pod auspicjami ONZ. Ezra, który przeżył całą tę okrutną wojnę pod wpływem narkotyków i alkoholu, nic nie pamięta. Czy przyzna się do strasznego czynu, by w ten sposób pozwolić siostrze i całej wiosce mu wybaczyć? Podróż do zrozumienia prawdy czasów wojny przebiega przez bolesny krajobraz sekretów, kłamstw, chciwości i manipulacji. Poruszający film Newtona Aduaki jest sprawnie zrealizowaną historią leczenia ran przez poznanie prawdy.
Obraz pokazano w Tygodniu Krytyki festiwalu Cannes.
"Gucza" reż.
Dusan Milic Film nagrodzony przez publiczność na festiwalu w Sofii.
Maleńka miejscowość w Serbii, Gucha, byłaby zapomnianą przez Boga i ludzi mieściną, gdyby nie światowy festiwal gry na trąbce. Od ponad 40 lat corocznie zbierają się tu tysiące turystów i śmietanka cygańskich trębaczy z całych Bałkanów. Podczas autentycznego festiwalu rozgrywa się fikcyjna opowieść o miłości córki znanego serbskiego trębacza Satchmo do Romeo, który gra w zespole rywali. Satchmo nie potrafi zaakceptować ciemnej karnacji młodego Romeo. Jednak będąc zagorzałym wielbicielem Louisa Armstronga, nie może się przyznać do swych uprzedzeń. Dlatego obiecuje młodym błogosławieństwo, ale dopiero wtedy, gdy Romeo zdoła pokonać go w konkursie podczas festiwalu w Guchy
"Sztukmistrz" reż.
Ali Taner Baltaci i
Cem Yilmaz Iskender jest magikiem (w tej roli reżyser i jednocześnie niezwykle popularny w Turcji aktor komediowy
Cem Yilmaz). Jedyna osoba, która wierzy w jego cudowne umiejętności to przyjaciel z dzieciństwa Maradona. Obaj marzą o lepszym życiu i noszą okulary z grubymi szkłami. Kiedy Iskender wylatuje z pracy, wyruszają w wielką podróż, by uciec z Istambułu i zarobić tyle forsy ile się tylko da. Sprawy od razu przybierają zły obrót, bo przyjaciele muszą zabrać ze sobą ojca Iskendera, który ma nierówno pod sufitem. Po drodze spotkają dziewczynę - kłamczuchę, do której zaczną się zalecać. Będą też bawić gości na weselu sztuczką ze znikaniem... Turecki film drogi, nie bez powodu nazywany emocjonalnym roller-coasterem.
Film był prezentowany na festiwalu w Istambule.
"Ku mojej pamięci" reż.
Saverio Costanzo Świat nieograniczonych możliwości jest wspaniały, ale jednocześnie może być źródłem lęku. Do takiego wniosku dochodzi młody Andrea, kiedy rozmyśla nad własną przyszłością. Trochę z niepewności, a trochę z ciekawości wstępuje do klasztoru. Młodzi zakonnicy poddani są trudnym zadaniom duchowym: umiejętność poświęcania się, skupienia i głębokiej autorefleksji osiągają poprzez wielotygodniowe ćwiczenia w absolutnej ciszy. Andrea coraz bardziej zagłębia się w tym podniosłym, ascetycznym środowisku. Pomimo tego odkrywa, że większości fundamentalnych pytań egzystencjalnych nie udało mu się zostawić za murami klasztoru. Zaczyna rozważać ucieczkę.
Obraz znalazł się w programie festiwalu w Berlinie.
"Khadak" reż. Peter Brosens i Jessica Hope Woodworth
Wielokrotnie nagradzany debiut fabularny uznanych dokumentalistów. Wśród nagród znalazły się wyróżnienia na festiwalach w Wenecji i Toronto w ubiegłym roku.
Mroźne stepy Mongolii. Młody koczownik Bagi musi zmierzyć się z przeznaczeniem, które nakazuje mu zostać szamanem. Zaraza zaczyna dziesiątkować zwierzęta i koczownicy zmuszeni są przemieścić się do opuszczonych górniczych wiosek. Bagi ratuje życie pięknej Zolzayi i wspólnie odkrywają, że epidemia była kłamstwem wymyślonym tylko po to, by nakłonić koczowników do osiadłego trybu życia. Rozpoczyna się rewolucja. W debiucie fabularnym, dokumentaliści Jessica Woodworth i Peter Brosens podeszli do tematu z ogromną wiedzą i szacunkiem do kultury mongolskiej. Niezwykła jest także ścieżka dźwiękowa, która potęguje odbiór filmu jako podróży duchowej, przypominającej o podstawowych prawach, o których tak często zapominamy.
"Przyleciały jaskółki" reż. Aslan Galazov
Drug movie z Osetii Północnej. Konstantyn (w tej roli twórca scenariusza Irlan Khugayew) to profesor literatury we Władykaukazie. Uzależniony jest nie tylko od dobrych książek. Konstantyn jest ćpunem. Jego życie przypomina losy bohaterów jego ulubionych książek "Dr. Jekyll and Mr. Hyde" Stevensona czy "Portret Doriana Graya" Wilde`a. Konstantyn znany też jako Pik sam opowiada swoją historię. Nie przeoczy żadnych, nawet najdrastyczniejszych szczegółów. To niemal namacalnie naturalistyczne kino, które ukazuje rzeczywistość bez upiększania. Tytuł jest odniesieniem do XIX wiecznego obrazu Aleksieja Sawrasowa "Przyleciały gawrony" ("The Rooks Have Arrived") - klasycznego przedstawienia powrotu wiosny i początku nowego życia po długiej i ciężkiej zimie.
"W międzyczasie" reż.
Diego Lerman Portret mieszkańców współczesnego Buenos Aires, miasta głębokich sprzeczności, gdzie dramat miesza się z komedią, przyjaźń z wrogością, maltretowanie z solidarnością, pragnienie opuszczenia z pragnieniem pozostania. Frapująca seria miejskich opowieści o udanych i nieudanych przygodach grupy postaci, z których każda poszukuje swojego kawałka nieba. Mówi reżyser: "Nie ma tu fabuły, gdyż nie jest opowiadana żadna historia. Mój film ma opisywać czas. Niepewny czas. Czas, który domaga się rozwiązań. Tymczasowość. Violeta prosi Mono, żeby dał jej trochę czasu i to wtedy zaczyna się film - kończy się natomiast dokładnie w momencie, kiedy Violeta i Mono ostatecznie decydują się na rozstanie."
Argentyńscy krytycy przyznali filmowi Srebrnego Kondora za najlepszą rolę kobiecą ubiegłego roku.
"Ucieczka" reż. Oded Davidoff
Assaf, nieśmiały siedemnastolatek zostaje oderwany od wakacyjnej pracy, by wykonać zadanie niemożliwe - odnaleźć właściciela włóczącego się po ulicach labradora. Chłopak zaczyna układać w całość niezwykłą historię kryjącą się za zniknięciem właścicielki psa. Miesiąc wcześniej Tamar, utalentowana muzycznie nastolatka, wyrusza ze swoim psem na desperacką wyprawę do mrocznego podziemia Jerozolimy. Assaf, oczarowany tajemniczą dziewczyną nie może zrobić nic innego jak tylko podążyć jej śladami. Film pokazuje równolegle wyprawy Assafa i Tamary, podkreślając samotność, którą muszą znosić, aż oba wątki w końcu się połączą. Dla tej dwójki będzie to przyspieszona podróż w dorosłość, próba odwagi, poświęcenia oraz historia samopoznania i pierwszej miłości.
Na festiwalu w Miami nagrodzono aktorkę grającą główną rolę.
"Nowy człowiek" reż.
Klaus Härö Szwecja, rok 1951. Tworzy się nowe społeczeństwo, w którym nie ma miejsca dla ludzi biednych i upośledzonych umysłowo. Gertrude jest dziewiętnastolatką z biednej, wielodzietnej rodziny. Wbrew swojej woli, zostaje umieszczona w przytułku dla młodych kobiet. Dowiaduje się, że jedynym sposobem na wyjście na wolność jest zgoda na dobrowolną sterylizację. Szwedzkie rozliczenia z własną, mroczną przeszłością. Przymusowej sterylizacji dokonywano w Szwecji aż do 1976 roku. Blisko 30 tysięcy ludzi zostało przez państwo pozbawionych szansy na posiadanie dzieci ze względu na fizyczną lub psychiczną chorobę bądź biedę.
Obraz otrzymał nagrodę specjalną jury na festiwalu w Szanghaju.
"Riza" reż.
Tayfun Pirselimoglu Ponura atmosfera rodem z Dostojewskiego wisi nad Rizą, kierowcą ciężarówki, zmuszonym do popełnienia straszliwej zbrodni. Jego wóz stoi w warsztacie i Riza nie może pracować. Jego byt jest zagrożony. Za wszelką cenę gotów jest zdobyć pieniądze na naprawę auta - nawet, jeśli miałby popełnić brutalną zbrodnię. Film przesyca poczucie izolacji i beznadziei. Nędzny hotelik w centrum miasta, gdzie mieszka Riza, jest zamieszkany przez ludzi, których życie polega na ciągłym czekaniu. Pirselimoglu, pisarz i malarz, przejawia wielką empatię w stosunku do swoich bohaterów, nawet w chwilach ich największego upadku. Przerażająca zbrodnia, którą popełnia Riza, wypływa ze starannie opisanego społecznego kontekstu i nie pozwala widzom na łatwy osąd.
Film prezentowany na Forum w Berlinie.
"Rock'n'Roll nigdy nie umiera" reż.
Juha Koiranen Jeden z najlepszych filmów fińskich ubiegłego sezonu. Był pokazywany m.in. w Moskwie.
Tiger ma 40 lat, serce niewinnego dziecka i wciąż mieszka z rodzicami. Jest muzykiem amatorem i sypia z ukochaną gitarą własnej roboty. Ma na niej wypisane "Rock`n Roll Never Dies" i tego się trzyma. Żeby tworzyć dobre teksty chodzi na zajęcia z kreatywnego pisania. Kocha swoją muzykę. Pewnego dnia staje wobec okrutnego świata komercji. Ze Stanów wraca jego kumpel z dzieciństwa, Jack Nevada. Jack chce kupić podupadającą fabrykę w mieście. Chce też, żeby Tiger pomógł mu reaktywować zespół sprzed 20 lat. Proponuje koncert w Helsinkach. Jack Nevada prowadzi tam rekrutację sprzedawców cudownego środka Wieczna Młodość.
"Ruby Blue" reż.
Jan Dunn Jacka gryzie żal i wyrzuty sumienia. Pogardza nim własny syn, nękają okoliczne dzieciaki, sąsiedzi - ignorują. Nagła śmierć żony sprawia, że samotny i zagubiony Jack zaczyna się staczać. Nadzieja nadchodzi niespodziewanie w postaci Florrie, pucułowatej ośmiolatki o dobrym sercu. Dziewczynka wprowadza się do sąsiedniego mieszkania i zachwyca Rubym - zaniedbanym gołębiem pocztowym Jacka. Ta przyjaźń przywraca mężczyźnie radość życia, zmuszając go do pogodzenia się z przeszłością. Na dodatek Jack zakochuje się w tajemniczej Francuzce. Kiedy kobieta wyjawi mu swój sekret, istota przyjaźni Jacka i Florrie zostanie podważona...
"Na skrzydłach marzeń" reż. Golam Rabbany Biplob
Komediodramat o rodzinie biedaków z Bangladeszu, która zostaje obdarowana niespodziewanym bogactwem i nie potrafi sobie z nim poradzić. Fazlu jest biednym, ale szczęśliwym człowiekiem, który zarabia na utrzymanie rodziny jako uliczny sprzedawca. Jego syn Ratan pomaga mu, jak tylko może. Po udanym dniu Fazlu kupuje sobie w nagrodę używane spodnie. Gdy żona przygotowuje je do prania, odkrywa gruby plik banknotów w jednej z kieszeni. Fazlu jest pewien, że stał się bogaczem, ponieważ jednak nie potrafi czytać, nie jest pewien jaka waluta do niego trafiła i jaka jest wartość banknotów. Prosi najmądrzejszego człowieka w wiosce o pomoc. Podczas oczekiwania na informacje, rodzina sprzecza się o to, na co wydać fortunę.
Film pokazywano w Rotterdamie.
"Kelnerka" reż.
Adrienne Shelly Ostatni film tragicznie zmarłej
Shelly był pokazywany w Sundance i Locarno. Obraz pojawi się w polskiej dystrybucji 26 października.
Jenna jest kelnerką w restauracji na południu Stanów, gdzie oprócz wypełniania zwykłych obowiązków, piecze niezwykłe ciasta, które nazywa zgodnie z tym, co właśnie dzieje się w jej życiu, na przykład "Kopnięcie w tyłek". Tkwi w nieudanym małżeństwie z zazdrosnym draniem Earlem, który okrada ją z pieniędzy. Na domiar złego dowiaduje się, że jest z nim w ciąży i piecze ciasto o nazwie "Nie chcę dziecka Earla". Jenna marzy o ucieczce, ale bieda i bezsilność nie pozwalają się jej wyrwać z miasta. Wtedy właśnie w przychodni rozpoczyna pracę nowy ginekolog... Opowiedziana na nowo historia o Kopciuszku przesiąknięta świetlistą, magiczną zmysłowością i ujmującym poczuciem humoru. Ostatni film zamordowanej w listopadzie 2006 reżyserki.
NASTĘPNE POKOLENIE 2007 Najnowsze filmy krótkometrażowe młodych niemieckich twórców.
"Analogowy brat" reż. Falk Peplinski
Cyfrowy świat - każdy mówi językiem binarnym. Trzech przyjaciół spotyka się w barze, żeby spróbować najnowszych cyfrowych przysmaków. Lecz jeden z nich ma do zaoferowania coś lepszego - materiał analogowy, co przynosi nieprawdopodobnie wyzwalające skutki...
"Jabłko na drzewie" reż. Astrid Rieger i Željko Vidović
Jest jabłkiem wiszącym na drzewie, kołysząc się wesoło wśród innych jabłek, ciesząc się słońcem, pozwalając wiatrowi głaskać swoje ciało. Ale pewna rzecz ciągle go intryguje. Chce się dowiedzieć, jak to jest być człowiekiem.
"Dobre położenie" reż. Nancy Brandt
W jednym ujęciu widzimy mieszkania wielu rodzin. Wszystkie mieszkają w tym samym budynku, w dzielnicy o marnej reputacji
"Pokój dwuosobowy" reż. Erim Giresunlu
Pan Hoefner jest zmuszony do dzielenia pokoju z Manfredem. Jest późno i wszystkie pozostałe hotele są zajęte. Ich wspólna noc nie będzie spokojna.
"Fair Trade" reż. Michael Dreher
Najmniejsza odległość, a jednocześnie najbardziej oczywista przepaść dzieli tzw. Kraje Trzeciego Świata od Europy w Cieśninie Gibraltarskiej. Fair Trade to jedna z wielu historii, jakie dzieją się tu codziennie.
"Infinite Justice" reż. Karl Tebbe
Fragmenty relacji z wojny w Iraku, pokazywane w niemieckiej telewizji są rekonstruowane klatka po klatce przy użyciu figurek komandosów sprzedawanych w USA, przeznaczonych dla dzieci od lat pięciu.
"L.H.O." reż. Jan Zabeil i Kristof Kannegiesser
Texas, listopad 1963 roku: pracownik magazynu podręczników. Karabin. Wydarzenie, które przeszło do historii...
"Outsourcing" reż. Markus Dietrich
Co się dzieje, gdy rodzinę traktuje się jak firmę? A co się stanie, kiedy firma ta zdecyduje się na zwolnienie jednego z pracowników?
"Sproessling" reż. Anne Breymann
Historia kobiety, która hoduje w doniczce "dziecko ze snu". Idealne macierzyństwo ma jednak niespodziewane efekty uboczne.
"Truck Stop Grill" reż. Daniel Seideneder
Axel Prahl marzy o sukcesie na rynku kiełbasek. Silnie zmotywowany, próbuje rozwinąć interes, ale sprzedaż okazuje się trudniejsza, niż tego oczekiwał. Sympatyczny właściciel nie tylko musi znaleźć idealne miejsce na swój bar, powinien też udoskonalić strategię handlową. Axel uruchamia swój biznes w nieco niekonwencjonalny sposób.
"Video 3000" reż. Joerg Edelmann, Joern Grosshans, Jochen Haussecker i Marc Schleiss
Rolf jest bardzo zadowolony ze swojego nowiutkiego magnetowidu "Video 3000". Ale kiedy go włącza, zauważa, że pilot nie działa prawidłowo: zamiast kontrolować odtwarzacz, wpływa na prawdziwy świat. Bawiąc się przyciskami "Odtwarzanie", "Pauza", "Przewijanie do przodu", "Przewijanie do tyłu", Rolf odkrywa kolejny guzik, którego dotychczas nie dostrzegał...
"Whirr" reż. Timo Katz
Łącząc manifestacyjnie nadmierną liczbę widoków miejskich domów jedną jazdą kamery, film pokazuje, jak wygląd oscyluje wokół swojej początkowej idei, nigdy nie dając jej dokładnego opisu.
"Prywatność pana Wunderlich" reż. Aline Chukwuedo
Pan Wunderlich żyje z zasiłku i ma sekretne hobby - noszenie damskiej bielizny. Pewnego dnia, kiedy funkcjonariusze opieki społecznej pukają do jego drzwi, namiętność ta staje się jego zgubą.
NEXT GENERATION 1998-2007 Wybór najciekawszych filmów krótkometrażowych z Niemiec nakręconych w ciągu ostatnich 10 lat.
"Nad jeziorem" reż.
Ulrike von Ribbeck Nawet w rozbitej rodzinie można przetrwać dzieciństwo. Ale co może zrobić mały chłopiec, kiedy zdarzy się wypadek?
"Jabłko na drzewie" reż. Astrid Rieger i Željko Vidović
Jest jabłkiem wiszącym na drzewie, kołysząc się wesoło wśród innych jabłek, ciesząc się słońcem, pozwalając wiatrowi głaskać swoje ciało. Ale pewna rzecz ciągle go intryguje. Chce się dowiedzieć, jak to jest być człowiekiem.
"Dim" reż. Ann-Kristin Reyels
Katinka i Adrian pedałują na rowerach przez miejski krajobraz, badając zarówno surowy, betonowy świat, jak i wzajemne uczucia do siebie.
"Dobermann" reż.
Florian Henckel von Donnersmarck Młody człowiek, chcąc odbyć przyjemny poranny spacer, musi przyznać, że w niemieckim mieście nie jest to tak łatwe, jak można by się spodziewać.
"Zwyczajna misja" reż. Raymond Boy
Mary, wróżka, która od paru lat całkiem dobrze spełnia ludzkie życzenia, ma odwiedzić murarza Jakoba Brumme w jego zrujnowanej chacie. Dla doświadczonej wróżki to zwyczajna sprawa, lecz gdy pozna Jakoba Brumme, rzecz okaże się nieco bardziej skomplikowana.
"Na wysokościach" reż.
Andreas Krein Wysoko na stalowym rusztowaniu budowy: czeladnik, jego żaba, brygadzista i przerwa na lunch, która się nigdy nie zdarzyła...
"Ocalę Multiversum" reż.
Ulf Groote Frank odkrywa przesunięcie ku fioletowi, zamiast ku czerwieni w widmie odległych galaktyk: wszechświat się kurczy! W czasie, gdy pojawia się coraz więcej jego alter ego z równoległych wszechświatów, Frank zabiera się do uratowania nie tylko swojej dziewczyny i swojego wszechświata, ale i nieskończonej liczby innych światów.
"Ja i wszechświat" reż.
Hajo Schomerus Człowiek i grawitacja: klasyczna tragedia. Zmagania jednostki z nią samą i przygniatająco złożoną strukturą wszechświata. Stewardessa, kierowca koparki, sprzedawca mebli i milioner opowiadają o swojej pasji. Opowiadają o środkach ostrożności, które podejmują, żeby ich życiowe przypadki nie stały się wypadkami.
"Rybka" reż.
Holger Ernst Bystry młody chłopiec przewiduje siłę erotyzmu i dwuznaczną potęgę kobiecości. Lekka, ironiczna opowieść o antycypacji i trudzie bycia mężczyzną.
"Tricky Fingers" reż.
Andre F. Nebe Atrakcyjna i elegancka złodziejka ma udany wieczór na wernisażu. Jednak tym razem nie jest sama. Nieznajomy przeciwnik działa na jej terenie. Nawet jej własny naszyjnik zostaje skradziony. Wyrusza więc na poszukiwanie konkurencji, by się zemścić...
"LoveLoveLiebe" reż. Branwen Okpako
Hans kocha Fatimę i zrobi wszystko, żeby czuła się w jego kraju jak w domu. Fatima kocha Hansa i zrobi wszystko, żeby czuć się jak u niego w domu.
FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE "Instynkt" reż.
Rao Heidmets Co się dzieje, kiedy Twórca traci kontrolę nad swoim dziełem, które zaczyna kierować się własną wolą.
"Karl i Marilyn" reż. Pritt Pärn
Karl jest zmęczony dźwiganiem brzemienia sławy i postanawia się od niego uwolnić. W tym celu wraca do normalnego życia wśród, tak zwanych, szarych obywateli. Spotyka spragnioną rozgłosu Marilyn. Dzięki Karlowi kobieta wkrótce staje się idolem mas, lecz nie na długo...
"Maraton" reż.
Kaspar Jancis Małe miasteczko czeka na lokalną imprezę roku - doroczny maraton.
"Lisica" reż. Pritt Tender
Inspirowana legendą Indian Mapuche opowieść o lisie, który wyrusza do nieba by odwiedzić swojego wujka i zostaje stamtąd brutalnie zrzucony na ziemię.
"Wiadomość dla sąsiadów" reż. Priit Tender
Anti przez całe życie naprawiał telewizory. Pewnego dnai odkrywa, że tak na prawdę naprawy wymaga cały świat.
"Droga do nirwany" reż.
Mait Laas Opowieść o młodym człowieku, który pragnie dotrzeć za horyzont..
"Instytut snów" reż. Mati Kütt
Gdy nadchodzi czas na sen, pojawiają się ślady stóp Piaskowego Człowieka. Pan Snów rozsiewa swój czarodziejski piasek, a Poduszka Katis, otula każdego, kto zasypia...
"Strach przed Panem G" reż. Adina Pintilie
Mężczyzna wiodący żywot idealny wpada w tarapaty, gdy zauważa, że jego lustrzane odbicie przestało być mu posłuszne.
"Nea Pintea...Model" reż. Adina Pintilie
Opowieść o byłym modelu Akademii Sztuk Pięknych w Bukareszcie - Marinie Pintea, jego osobliwym spojrzeniu na sztukę i egzystencję. Jest to również film o naszych skazanych na klęskę próbach zdobycia "nieśmiertelności", czasie i śmierci
"Piskownica numer 186" reż. Adina Pintile i George Chiper
Przemysłowe przedmieścia, wyalienowani mieszkańcy i piaskownica. Pewnego dnia w tym pustym, żelbetonowym świecie pojawia się obcy. Nie dzieje się nic szczególnego, jednak odtąd rzeczy już nigdy nie będą takie, jak dawniej.
"Pociągi bez nadzoru" reż. Adina Pintile i Marius Iacob
Obrazek małej stacyjki kolejowej w gorące, letnie popołudnie. Marzenia zwrotniczego o ukochanej, której obecność byłaby lekiem na codzienną rutynę, powoli zanikają w mroku brutalnej rzeczywistości.
"Artel" reż. Sergey Loznitsa
Sergey Loznitsa potrafi podnieść pozorny banał do rangi artystycznego świadectwa, przywodzącego na myśl klasyków rosyjskiej kinematografii. Tym razem zabiera ze sobą kamerę, by nagrać próbę złowienia ryb w zamarzniętym jeziorze pośród zaśnieżonych rosyjskich równin. W tym surowym środowisku czterech młodych mężczyzn próbuje wyrwać z zamarzniętych trzewi natury coś, co umożliwi im przetrwanie.
"Kolekcja nr 1" reż. Mikhail Zheleznikov
Był sobie kiedyś kraj, w którym wszystkie dzieci były komunistami. Był wtedy jednak taki chłopiec, który nigdy nie chciał być dzieckiem. Teraz, kiedy to wszystko przestało już istnieć, czas obejrzeć się za siebie i zadać kilka pytań. Odtwarzając swoje dzieciństwo w ZSRR lat 70-tych i 80-tych, Żeleźnikow korzysta z rodzinnych zdjęć, zabawek i filmów propagandowych oraz inteligentnej, ironicznej narracji. Klejnot gorzkiego humoru.
"Japtik-Chese" reż. Edgar Bartenev
Poetycki film, łączący oszałamiające obrazy i proste piękno codziennego, wędrownego życia na Syberii z muzyką źródeł. Jedna z najbardziej ekscytujących i niecodziennych prób przywrócenia do życia filmu etnograficznego. Pod koniec sierpnia Nieńcy rozpoczynają swoją doroczną podróż. Poznajemy rocznego Jarkalyna, jego dwuipółrocznego brata Jako, który już świetnie radzi sobie ze sztuką rzucania lassem, bezdzietną Ejne, rodziców, dziewięćdziesięcioletniego szamana Iri Tadibe (wiek duchowy: 35 lat) i Chado, która zawsze troszczyła się o renifery, dzięki czemu były jej zawsze posłuszne. Jednym z najmłodszych członków dużej rodziny Yaptików jest tytułowy Yaptik-Hasse. To dobry duch, któremu przysługuje przywilej jazdy świętymi saniami.
"Bozho" reż. Mikayel Vatinyan
Bojo, mały miś, mieszka samotnie. Pewnego dnia wiatr wywiewa go za okno i miś obserwuje, jak kończy się pewna historia miłosna.
"Pochwała przystosowania" reż. Daniel Cormack
Niall, naiwny nieudacznik, reporter lokalnych wiadomości, jest naciskany przez zahartowaną, doświadczoną koleżankę, by zdobyć ciekawy materiał. Niall ma pukać do drzwi ludzi, którym niedawno umarł ktoś bliski. Tak zrobi i znajdzie o wiele więcej, gdy pani Wright - pogrążona w żałobie matka chłopca zabitego w wypadku drogowym - pomyli go z kimś innym. Kimś, kim, jak sobie uświadamia, sam wolałby być.
"Oddaj królika" reż. Dimitar Mitovski i Kamen Kalev
Mężczyźni, kobiety, zgromadzeni w jednym pomieszczeniu, osłupiali, gapiący się... Znieruchomiali, obezwładnieni przez coś potężnego i przerażającego! Czy to ich wyzwoli i na jak długo?!
"Kłopoty królika" reż. Dimitar Mitovski i Kamen Kalev
Długa, pusta droga. Na jezdnię wpada zając. Wypadasz z jezdni i rozbijasz się. Dwa równoległe światy.
"Dzień pracy" reż. Jorge Bompart
Dla dziecka dorastającego samotnie na ulicy liczy się każdy grosz. Jaką cenę musi zapłacić, by go zdobyć?
"Efekt pamięci" reż. Claudia Lehmann
Od jakiegoś czasu Anna cierpi na koszmary, które stanowią odbicie rzeczywistych przeżyć nieznanej jej kobiety o imieniu Aylin. Anna zostaje w magiczny sposób wciągnięta w tajemniczy świat Aylin. Sen i rzeczywistość w końcu stapiają się w jedno, by odnowić więź między tymi dwiema kobietami.
"Minus" reż. Pavle Vucković
Jelena i Milan spędzają weekend w domku w górach. Milan znika. Jelena zaczyna go szukać i gubi się w lesie...
"Po słonecznej stronie Alp" reż. Janez Burger
Dwie typowe rodziny słoweńskie żyją w alpejskiej sielance, aż pewnego dnia jedna z nich kupuje nowy samochód...
"Portret Sary" reż.
Michelle Porter Sarah traci pamięć. W ostatniej desperackiej próbie zachowania kontroli nad swoim życiem zaczyna wszystko filmować: od ważnych wydarzeń do najdrobniejszych szczegółów codziennego życia. Kobieta szybko przestaje sobie radzić z nagromadzonym materiałem. Popada w obsesję podglądania samej siebie. Wreszcie musi odpowiedzieć sobie na pytanie o to, czy jej życie nadal będzie miało sens, jeśli nic z niego nie będzie pamiętać.
"Najsmutniejszy chłopiec na świecie" reż.
Jamie Travis Timothy Higgins, zawsze wybierany do drużyny jako ostatni, jest najsmutniejszym chłopcem na świecie. Brak przyjaciół, mieszczańskie samozadowolenie i lekarstwa składają się na najgorszy dla niego rok w życiu. Gra w gorące krzesła i tort już go nie uratują - na przyjęciu z okazji swoich dziewiątych urodzin Timothy zamierza przerwać zabawę popełniając samobójstwo.
"Sexy Thing" reż. Denie Pentecost
Suchy, upalny dzień na przedmieściach. Dwunastolatka gubi się w skonfliktowanych ze sobą światach rodziny, przyjaźni i wyobraźni. Znaczący debiut scenarzystki i reżyserki Denie Pentecost jest niezwykłą podróżą przez skąpe pejzaże zachodniego Sydney prosto w ocean dziecięcej wyobraźni.
"Teodor" reż.
Laila Pakalnina Codziennie, z punktualnością zegarka, osiemdziesięcioletni Teodor wyrusza na swoim rowerze w podróż. Jedzie na przystanek autobusowy w zapomnianej przez Boga łotewskiej wsi. Uroczyście otwiera tam butelkę piwa, siada na ławce i patrzy, jak świat leniwie przepływa obok. Dzieli swoją samotność z kilkoma innymi mężczyznami. Tylko od czasu do czasu wypowiadają komentarze dotyczące pogody lub swojego stanu zdrowia. Poruszające pragnienie Teodora, by zostać oswobodzonym z tej samotności ukazane jest za pomocą oszczędnego stylu i czystej formy.
"Pokój szybkich randek" reż.
Anna Maliszewska Młode małżeństwo na progu szczęśliwego życia i miłości, która miała przetrwać całe życie, zostaje postawione w sytuacji uniemożliwiającej dalsze bycie razem. Artur trafia na wiele lat do więzienia, a Natalia mimo, że poza murami odbywa razem z nim wyrok, na który skazuje ją otoczenie i odebrane nadzieje. Chcąc ratować związek kobieta podejmuje próbę ratowania więzi z mężem. Czy robi to dla miłości, w którą tak wierzy? Czym właściwie jest ta miłość? Do jakich poświęceń zobowiązuje? Czy jedna decyzja podjęta pod wpływem miłości siebie samej może zniszczyć to, na czym miało być zbudowane całe jej życie?
POKAZY SPECJALNE "Sztuczki" reż.
Andrzej Jakimowski Film otwierający 23 Warszawski Festiwal Filmowy, zdobywca Złotych Lwów na festiwalu w Gdyni oraz wyróżnienia na festiwalu w Wenecji.
Sześcioletni Stefek rzuca wyzwanie opatrzności. Chłopiec wierzy, że sprowokowany przez niego ciąg drobnych zdarzeń pozwoli mu zbliżyć się do ojca, który porzucił matkę dla innej kobiety. Siostra Stefka, 17-letnia Elka, uczy go, jak przekupić los drobnymi ofiarami. Jednak w decydującej chwili dzieci nie mają nic cennego do poświęcenia. W swojej grze z przeznaczeniem Stefek decyduje się niebezpiecznie podnieść stawkę...
"Korowód" reż.
Jerzy Stuhr Film na zamknięcie festiwalu warszawskiego, nagrodzony w Gdyni za scenariusz
Chciałbym aby była to opowieść o poszukiwaniu i znajdowaniu się ludzi, o tym, że ich wybory z wolnej woli są jednak w jakiś sposób zdeterminowane. Jakiś Wielki Manipulator tym steruje. Chciałbym podkreślić również przemożną siłę przypadku w naszym życiu: Gdyby Bartek nie wsiadł do tego przedziału pociągu do Warszawy? Chciałbym pokazać co to znaczy stanąć w obliczu utraty bliskiego człowieka i jak trzeba zacząć zmagać się z cierpieniem. Chciałbym opowiedzieć o potworności wyrzutów sumienia. Chciałbym powiedzieć, że związek dwojga ludzi, w którym od początku jest fałsz, nieprawda, zakłamanie prędzej czy później musi się rozpaść. Chciałbym opowiedzieć jak rodzące się uczucie może zmienić człowieka na lepsze. Chciałbym też pokazać jak jednak mało wiemy o sobie, jak mylne mamy wyobrażenie o nawet najbliższych nam osobach. Chciałbym unaocznić jak niebezpieczne jest manipulowanie przeszłością, do jakiego stanu rozstroju nerwowego może doprowadzić tak zwane ujawnianie prawdy. O tym wszystkim chciałbym opowiedzieć. Jerzy Stuhr
"Pora umierać" reż.
Dorota Kędzierzawska Jeden z najważniejszych filmów polskich tego roku, obsypany nagrodami na festiwalu w Gdyni.
Osnuta na faktach opowieść o starszej pani, której niecodzienne poczucie humoru oraz specyficzny dystans do świata i ludzi sprawiają, że życie nabiera zupełnie nieoczekiwanych walorów. Pani Aniela jest właścicielką niegdyś pięknej, dziś sypiącej się drewnianej willi. Po wielu latach spełnia się jej marzenie. Pozbywa się ostatniego zakwaterowanego po wojnie lokatora. Nareszcie znów jest panią w swoim domu. Niestety, ta piękna i długo oczekiwana chwila przynosi rozczarowanie. Syn nie chce zająć się remontem domu. W tajemnicy przed matką stara się za to sprzedać go majętnemu sąsiadowi, któremu dom "zaburza" krajobraz. Pani Aniela nie jest jednak utyskującą na wszystko staruszką. Po raz kolejny - może już ostatni raz w życiu - nie poddaje się i bierze sprawy w swoje ręce.
"Red Hot Chili Peppers: Untitled Documentary" reż.
David Hausen "Tell Me Baby", "Dani California", "Snow" czy "Hump the Bump": w filmie "Red Hot Chili Peppers: Untitled Documentary" David Hausen jest blisko, gdy członkowie zespołu kreują swoje charakterystyczne stylistecznie wideopklipy, razem z takimi reżyserami jak Tony Kaye, Valerie Dayton, John Faris czy Chris Rock. Anthony Kiedis, Flea, John Frusciante i Chad Smith opowiadają o artystycznej współpracy z reżyserami wideoklipów i o początkach swojej kariery. Zabawny, smakowity, pełen entuzjazmu portret jednego z najsławniejszych współczesnych zespołów.
Zapraszamy na festiwal!