22 filmy z 15 krajów zostaną pokazane w Konkursie Głównym podczas 15. Festiwalu CINEMAFORUM. Zdecydowana większość z nich będzie miała w Polsce swoją premierę. Widzowie będą mogli obejrzeć zarówno liczne filmy doceniane i nagradzane na najważniejszych światowych festiwalach (w Cannes, Berlinie, Toronto, Sundance, Locarno czy Clermont-Ferrand), jak i odkrycia wśród aktorskich filmów fabularnych, a także filmów animowanych oraz eksperymentalnych. Hasłem festiwalu są w tym roku "krótkie podróże", a cechą najsilniej charakteryzującą konkursowy zestaw jest różnorodność propozycji. Filmy często zaskakują pomysłowością, dowcipem, oryginalnością formy bądź tematyki, czy wirtuozerią w sztuce opowiadania.
Festiwal otworzy nowozelandzki film
"Madam Black" Ivana Barge'a (m.in. nagroda publiczności na festiwalu Clermont-Ferrand, największym festiwalu kina krótkometrażowego na świecie). Poczuciem humoru nie ustępuje mu
"Bed Side Story" debiutującego
Michała Łubińskiego. W konkursie zobaczymy też
"Timecode" - hiszpańskiego laureata tegorocznej Złotej Palmy w Cannes w kategorii filmu krótkometrażowego wyreżyserowanego przez
Juanjo Giméneza i zarazem przykład mistrzowskiej narracji w krótkiej formie filmowej.
Oryginalny język wizualny, tajemniczy nastrój i niepokojąca historia to atrybuty zarówno
"Oh What a Wonderful Feeling" François Jarosa z Kanady (pokazywanego wcześniej w ramach Tygodnia Krytyki w Cannes oraz na festiwalu w Toronto) jak i
"The Reflection of Power" Mihaia Grecu z Francji (nagrody specjalne festiwali w Clermont-Ferrand oraz w Annecy). Oglądając
"Aprés Suzanne" Félixa Moatiego (oficjalna selekcja w Cannes) oraz
"Romantik" Mateusza Rakowicza (pokazywany m.in. w Toronto, wyróżniony w Gdyni, nagradzany w Koszalinie i Luksemburgu) będziemy mogli skonfrontować francuskie i polskie spojrzenie zarówno na Paryż, jak i na miłość.
Duńsko-belgijski
"Mr Sand" Soetkin Verstegen (pokazywany w Annecy) oraz szwajcarska
"Subotika" Petera Volkarta jawią się jako starannie oszlifowane przez twórców diamenty małej formy filmowej. Belgijsko-francuski
"Fullness of Time (Romance)" w reżyserii
Manon Coubia to wyrafinowany eksperyment narracyjny (Złoty Leopard dla najlepszego filmu krótkometrażowego w Locarno), któremu narracyjną biegłością nie ustępują rodzima
"Adaptacja" Bartosza Kruhlika oraz futurystyczny i dekadencki grecki
"Whack" Syni Pappy.
Konkursowe filmy oceni w tym roku jury w składzie:
Janusz Zaorski (przewodniczący jury, reżyser, scenarzysta i producent filmowy),
Marta Nieradkiewicz (aktorka),
Robert Bolesto (scenarzysta), Michał Oleszczyk (krytyk filmowy, dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego w Gdyni) oraz
Adrian Panek (reżyser filmowy).
Na wszystkie pokazy i wydarzenia towarzyszące WSTĘP WOLNY, na warsztaty obowiązują wcześniejsze zapisy.