Telewizja Polsat znalazła sposób na to jak ominąć nowe przepisy ograniczające liczbę emitowanych reklam. Polsat "wydłuża" niektóre filmy, powtarzając po nadaniu bloku reklamowego fragment filmu prezentowany wcześniej. Dzięki temu zabiegowi telewizja Polsat może wyemitować nawet dwa razy więcej reklam.
Nowe metody emisji reklam nie spodobały się jednak KRRiT. Przewodnicząca Rady - Danuta Waniek - wezwała wczoraj telewizję Polsat do natychmiastowego dostosowania sposobu przerywania filmów fabularnych w celu emisji reklamy do obowiązujących norm prawnych.
Jako przykład podano filmowy wyemitowane 12 i 13 lipca, ktore zostały w sposób nieprawidłowy przerwany. Film
"Patriota", który trwał 88 minut i 40 sekund, przerwano dwukrotnie. To samo dotyczy obrazu
"Farciarz Gilmore" (88 minut 10 sekund).
"Zgodnie z art.16 a ust.4 ustawy o radiofonii i telewizji filmy fabularne i telewizyjne trwające ponad 45 minut mogą być przerwane w celu nadawania reklam lub telesprzedaży wyłącznie jeden raz podczas każdego okresu pełnych 45 minut. Kolejne przerwy są dopuszczalne, jeśli film trwa co najmniej 20 minut dłużej niż dwa lub więcej okresów pełnych 45 minut. Analiza programu Polsat wykazała, że nadawca w tych przypadkach wydłużył rzeczywisty czas trwania filmów powtarzając po przerwach reklamowych, fragment filmu, który został wyemitowany tuż przed przerwą. Emitując powtórzenia filmu
'Patriota', które trwały 1 minutę 25 sekund, wydłużył czas trwania filmu do 90 minut i 30 sekund, co dało możliwość emisji dwóch bloków reklamowych. Emitując powtórzenia filmu
'Farciarz Gilmore', wydłużono czas trwania filmu do 91 minut i 10 sekund. Takie działanie spowodowało, że nadawca wyemitował większą liczbę bloków reklamowych niż dopuszczają przepisy ustawy" - poinformowała portal Wirtualnemedia.pl Dorota Jasłowska, rzeczniczka Przewodniczącej KRRiT.
Jeśli Polsat będzie nadal łamał prawo zostanie przez KRRiT ukarany wysoką karą.
Warto przypomnieć, że na początku lipca Rada nałożyła na Polsat karę w wysokości 1,2 mln zł za zbyt częste przerywanie w maju programów reklamami.