Stowarzyszenie Parassol zaprasza na
"Noc polskich filmów animowanych" w Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich w Podkowie Leśnej.
Start: 22 sierpnia, godzina 20:00.
Pokaz odbędzie się w ciepłą sierpniową noc w parku otaczającym CKIO. W dwóch 60 minutowych częściach będą mogli Państwo zobaczyć nagrodzone na festiwalu OFAFA filmy takich artystów jak: Wojciech Bąkowski, Anna Błaszczyk, Małgorzata Bosek, Andrzej Gosieniecki, Marcin Kaproń, Katarzyna Kijek, Krzysztof Kiwerski, Janek Koza, Tomasz Kozak, Szymon Łukasik, Maciej Majewski, Magdalena Osińska, Anna Pankiewicz, Maciej Sznabel i Wojtek Wawszczyk.
Cz. 1. Wybór filmów z 14. Ogólnopolskiego Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych OFAFA 2008 (60’) ŚWIADEK 1919-2004 (2008) - real.
Krzysztof Kiwerski, prod. PA Camera Kraków, 9’00”
STUDNIA (2008) - real.
Andrzej Gosieniecki, prod. Studio Mansarda Poznań, 9’00”
WUJEK (2008) - real.
Maciej Sznabel, prod. Serafiński Studio Graficzno-Filmowe, 8’00”
DRZAZGA (2008) - real.
Wojtek Wawszczyk, prod. ANIMA-POL sp. z o.o. Łódź, 15’40”
RADOSTKI (2008) - real.
Magdalena Osińska, prod. Se-ma-for Produkcja Filmowa Łódz, 11’30”
MR F (2008) - real. Szymon Łukasik, prod. Akademia Sztuk Pięknych Kraków, 7’35”
POWRÓT (2008) - real.
Anna Błaszczyk, prod. Se-ma-for Produkcja Filmowa Łódz, 7’30”
Cz. 2. Ostre animacje zaangażowane, czyli krytyczne spojrzenie na rzeczywistość w polskiej animacji (60’)
O tym, że w animacji można przemycać ważne obserwacje społeczne i polityczne nie trzeba nikogo w Polsce przekonywać. Przed rokiem 1989, z całej rzeszy artystów, to właśnie twórcom filmu animowanego udawało się powiedzieć najwięcej o otaczającej rzeczywistości. Dość przypomnieć filmy Szczechury (Konflikty, Karol), Kijowicza (Sztandar, Klatki), Warchała (Droga z przejazdem strzeżonym), Antonisza (Ostry film zaangażowany, Polska kronika non-camerowa) czy Kaliny (Solo na ugorze). Działo się tak, co najmniej z dwóch powodów: animacja jako połączenie kilku sztuk dość szybko wypracowała własny język mówienia o rzeczywistości, a cenzura nie traktowała tego medium poważnie. Dla przykładu można przypomnieć anegdotyczną sytuację, kiedy w Warszawie, niemal po sąsiedzku, miały miejsca dwa ważne wydarzenia: zjazd KC PZPR oraz premiera szydzącego z idiotycznego pędu po władzę Fotela Szczechury.
A czy dzisiaj młodzi twórcy sięgają po problemy otaczającego ich świata? Czy problemy ideologiczne, światopoglądowe są dla nich istotne? Czy może uciekają w sferę hermetycznych przeżyć wewnętrznych lub anegdot filmowych? Odpowiedzią może być choćby prezentowany zestaw filmów.
CZARNA BURLESKA (1996) - real.
Tomasz Kozak, ASP Warszawa, 5’
FLEISCH (2007) – reż. Katarzyna Kijek, prod. ASP Warszawa, 2’47”
TELEWIZJA DZIEWCZĄT I CHŁOPCÓW (2001) – reż.
Marcin Kaproń, AnialkaTeam, 4’40”
MASA (2003) – reż. Wojciech Bąkowski, prod. ASP Poznań, 3’28”
PTASZKI W KLATCE (2003) – reż.
Maciej Majewski, prod. Maciej Majewski, 2’45”
HAPPINESS (2005) – reż.
Anna Pankiewicz, prod. AnialkaTeam, ASP Kraków, 4’46”
UWAGA! ZŁE PSY (2001) – reż.
Maciej Majewski, prod. PWSFTviT Łódź, 6’20”
DOKUMANIMO (2006) – reż.
Małgorzata Bosek, Serafiński Studio Graficzno-Filmowe Warszawa, 10’00”
ROMANS DŻENTELMENA (2000) - real.
Tomasz Kozak, ASP Warszawa, 10’
PSY (2000) – real. Janek Koza, 2’20”
Wyboru filmów dokonał Mariusz Frukacz.