W środę 14 listopada rusza 3. edycja Festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO!. Imprezę zainauguruje chińskie
"Małżeństwo Tui" nagrodzone Złotym Niedźwiedziem na tegorocznym MFF w Berlinie. Przedsprzedaż biletów już od dziś.
Festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO! to przegląd najciekawszego kina spoza zachodniego kręgu kulturowego. To doskonała okazja, aby poznać najnowsze, oryginalne kino z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. W tegorocznym programie znalazło się 20 filmów fabularnych, z których 15 będzie pokazywane w Polsce po raz pierwszy. Oto pełna lista filmów 3. edycji festiwalu Filmy Świata Ale Kino!:
FILM OTWARCIA:
MAŁŻEŃSTWO TUI (Tuya's Marriage), reż.
Quanan Wang; Chiny 2007, Złoty Niedźwiedź MMF Berlin 2007, Nagroda Jury Ekumenicznego MFF Berlin 2007, premiera polska
FILM ZAMKNIĘCIA:
"XXY" (XXY), reż.
Lucía Puenzo; Argentyna 2007, Wielka Nagroda Tygodnia Krytyki MFF Cannes 2007, Złota Atena za najlepszy film MFF Ateny 2007, argentyński kandydat do Oscara, premiera polska
WYDARZENIE:
WAYNE WANG Dwa najnowsze, niskobudżetowe filmy autora
"Dymu" i
"Brooklyn Boogie" ?
"Tysiąc lat żarliwych modlitw" i
"Księżniczka z Nebraski" to przerwa od hollywoodzkich produkcji i powrót reżysera do "małego ludzkiego kina". Kina o charakterystycznym dla niego humanistycznym, ciepłym wydźwięku, którego jest niekwestionowanym mistrzem i które przyniosło mu popularność na całym świecie.
TYSIĄC LAT ŻARLIWYCH MODLITW (A Thousand Years of Good Prayers) reż.
Wayne Wang; USA 2007, Złota Muszla MFF San Sebastian 2007, Srebrna Muszla dla aktora MFF San Sebastian 2007 - premiera polska
KSIĘŻNICZKA Z NEBRASKI (The Princess of Nebraska), reż. Wayne Wang; USA 2007 - premiera polska
CYKL SPECJALNY: BUDDYZM W KINIE Wydarzeniem specjalnym 3. edycji Festiwalu Filmy Świata Ale Kino! będzie cykl filmów o tematyce buddyjskiej. Pokazanych zostanie 8 filmów z różnych krajów, w których kulturze znaczącą rolę odgrywa filozofia i religia buddyjska.
DOM W SERCU (A Hometown in Heart), reż. Yoon Yong-Kyu; Korea 1949, premiera polska
DOTYK ZEN (A Touch of Zen) reż.
King Hu; Tajwan 1969, premiera polska
LAS W ŻAŁOBIE (The Mourning Forest), reż.
Naomi Kawase; Japonia/Francja 2007, Grand Prix MFF Cannes 2007
MILAREPA (Milarepa), reż.
Neten Chokling; Indie/Bhutan 2006, MFF Toronto 2007, MFF Pusan 2007, premiera polska
MILCZĄCE ŚWIĘTE KAMIENIE (The Silent Holy Stones), reż. Wanma-caidan; Chiny 2005, Nagroda FIPRESCI MFF Hong Kong 2006, New Currents Award MFF Pusan 2005, premiera polska
SANKARA (Sankara), reż. Prasanna Jayakody; Sri Lanka 2006, Specjalna Nagroda Jury (Srebrna Piramida) MFF Kair 2006, MFF Rotterdam 2007
TYBET: TRYLOGIA BUDDYJSKA (Tibet: A Buddhist Trilogy), reż.
Graham Coleman; Wielka Brytania 1979/2005, premiera polska
WYŚNIONA LHASA (Dreaming Lhasa), reż.
Ritu Sarin,
Tenzing Sonam; Indie/Wielka Brytania 2005, MFF Toronto 2005, MFF San Sebastian 2005, premiera polska
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CZTERY KOBIETY (Four Women), reż.
Adoor Gopalakrishnan; Indie 2007, MFF Toronto 2007, premiera polska
DZIENNIKI KNUDA RASMUSSENA (The Journals of Knud Rasmussen), reż.
Norman Cohn,
Zacharias Kunuk; Kanada 2006, MFF Toronto 2007
GNIAZDO BESTII (Baixio das Bestas) reż.
Claudio Assis; Brazylia 2007, Nagroda Tygrysa MFF Rotterdam 2007
LETNI PAŁAC (Summer Palace), reż.
Ye Lou; Chiny 2007, MFF Cannes 2006, premiera polska
MUNYURANGABO, reż.
Lee Isaac Chung; Ruanda/USA 2007, MFF Toronto 2007, premiera polska
NIE CHCĘ SPAĆ SAM (I Don't Want To Sleep Alone), reż.
Ming-liang Tsai; Malezja 2006, nagroda 'CinemAvvenire' MFF Wenecja 2006
OCZEKIWANIE (Waiting), reż.
Rashid Masharawi; Palestyna 2006, MFF Wenecja 2006, premiera polska
STAN ŚWIATA (The State Of The World), reż. Apichapong Weerasethakul (Tajlandia), Vincente Ferraz (Brazylia), Ayisha Abraham (Indie), Wang Bing (Chiny), Pedro Costa (Portugalia), Chantal Akerman (Belgia); Portugalia 2007, MFF Cannes 2007, premiera polska
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OMÓWIENIA FILMÓW 3. FESTIWALU FILMY ŚWIATA ALE KINO!:
MAŁŻEŃSTWO TUI Niezwykła, nostalgiczna opowieść rozgrywająca się w Mongolii Wewnętrznej. Bohaterka filmu musi rozwieść się z ciężko chorym mężem, ponieważ nie mają z czego żyć. Szuka partnera, który się z nią ożeni i zapewni opiekę jej rodzinie. Wang Quan'an złożył tym filmem hołd silnym mongolskim kobietom, na barkach których często spoczywa obowiązek utrzymania domu i rodziny.
"XXY" Znakomity film Lucíi Puenzo podejmujący trudny temat hemafrodytyzmu. Alex ma lat 15 i w wyniku anormalnego zespołu chromosomów jest zarówno chłopcem, jak i dziewczyną. Widzowie obserwują jej/jego pierwsze seksualne doświadczenie oraz pierwsze poważne problemy, które będą miały wpływ na życie jej/jego samej/ego, jak i jej/ego rodziny, która będzie musiała poradzić sobie z jej/jego przypadłością.
"XXY" w argentyńskich kinach okazał się sukcesem, gromadząc przed ekranami ponad 200 tysięcy widzów i zdobywając uznanie krytyków.
TYSIĄC LAT ŻARLIWYCH MODLITW Opowieść o starszym Chińczyku, który przyjeżdża do Ameryki by odwiedzić swoją córkę. Dziewczyna właśnie się rozwiodła, a cały swój czas wypełnia pracą w lokalnej bibliotece. Owdowiały ojciec chce pomóc córce w ustabilizowaniu życiowej sytuacji. Chciałby, aby ponownie wyszła za mąż. Wizyta ojca drażni ją. Okazuje się, że nic nie jest takie, jakie się wydaje.Tymczasem bohater - mimo bariery językowej - nawiązuje bliską znajomość z pewną Iranką.
Ten kameralny film z wielkim emocjonalnym przesłaniem jest powrotem Wayne'a Wanga do kameralnych produkcji, które na przełomie lat 80. i 90. uczyniły go czołowym twórcą amerykańskiego kina niezależnego.
KSIĘŻNICZKA Z NEBRASKI Film pokazujący alienację w dzisiejszej Ameryce. To historia młodej Chinki, która jest w czwartym miesiącu ciąży i jedzie do Ameryki, by tam ułożyć i zmienić swoje życie. Na jej przykładzie Wang pokazuje amoralność i bezsens egzystencji jaką wybierają młodzi Chińczycy. Zapatrzeni w zachodni materializm, odrzucają swą przeszłość i korzenie, usilnie starając stać się tacy sami, jak ich rówieśnicy z Zachodu.
DOM W SERCU Film uważany za prawdziwą perłę koreańskiego kina, którego akcja rozgrywa się w klasztorze buddyjskim w latach 40. XX wieku. To historia młodego mnicha wychowanego przez obcą kobietę, który postanawia porzucić klasztor i odnaleźć swoją prawdziwą matkę.
DOTYK ZEN Oszałamiający i poetycki film sztuk walki, który ustanawia standard gatunków "wuxia" i "swordplay". To głębokie dzieło jest klasyką gatunku i inspiracją dla wielu współczesnych reżyserów (Zhang Yimou, Ang Lee). Obowiązkowa pozycja dla fanów wuxia. Niemal trzygodzinny seans zniewalającej opowieści, rewelacyjnej choreografii i przepięknych zdjęć. To opowieść o "zwykłym człowieku uwikłanym w niezwykłe okoliczności".
LAS W ŻAŁOBIE
Film o przemijaniu, śmierci i szacunku dla starszych osób. Shigeki mieszka w małym domu spokojnej starości, gdzie jest mu wygodnie i czuje się szczęśliwy. Szczególnie dba o niego jedna z pracowniczek, młodziutka Machiko. Pewnego dnia los wystawia tych dwoje na kolejną próbę życiową.
MILAREPA
Milarepa: Magik. Morderca. Święty. Przypowieść o przezwyciężeniu zemsty, pokazująca, że ścieżka do oświecenia jest dostępna dla wszystkich. Film przedstawia historię Milarepy - wielkiego tybetańskiego świętego, żyjącego na przełomie X i XI wieku. Urodził się w bogatej rodzinie, ale po śmierci ojca, kiedy Milarepa był jeszcze dzieckiem, majątek przywłaszczyli krewni. Milarepa, jak głosi legenda, dzięki praktykom czarnej magii, zemścił się, zabijając wielu ludzi. Potem jednak przerażony wizją negatywnej karmy, postanowił odpokutować przewinienia i zwrócił się ku praktyce buddyjskiej.
Film zrealizował Neten Chokling, młody mnich z Bhutanu, uważany za wcielenie Milarepy.
MILCZĄCE ŚWIĘTE KAMIENIE
Film ukazuje przenikanie świata zewnętrznego do tradycyjnej tybetańskiej kultury, kwestionując zbyt idealistyczne postrzeganie mistycyzmu, który utrzymywany był w tym regionie od pokoleń. Bohaterem jest 7-letni lama, który jedzie do rodzinnej wioski na uroczystości związane z obchodami Nowego Roku. Tam, zauroczony telewizją i elektronicznymi mediami, musi pogodzić swoje obowiązki i fascynację osiągnięciami współczesnej techniki.
To pierwszy film zrealizowany przez tybetańskiego reżysera ukazujący prawdziwe codzienne życie Tybetańczyków.
SANKARA
Refleksyjny film, opowiadający o wewnętrznych zmaganiach młodego buddyjskiego mnicha rozdartego między mistycyzmem a zmysłowością. Przybywa do buddyjskiej świątyni, by odnowić malowidła. Tam nieoczekiwanie ulega zauroczeniu pewną wiejską dziewczyną.
TYBET: TRYLOGIA BUDDYJSKA
Mistyczny, niezwykły dokument uznawany za arcydzieło i najlepszy film o buddyzmie tybetańskim. Ukazuje nieprzerwaną ciągłość starożytnej kultury Tybetu. Złożony z trzech części - od portretu Dalajlamy, duchowego i świeckiego przywódcy Tybetanczyków, do ukazania mistycznego świata życia klasztornego. Film zabiera widza w intymną podróż głęboko do serca starożytnej buddyjskiej kultury.
WYŚNIONA LHASA
Medytacyjny film podróży ukazujący życie Tybetańczyków na emigracji w Indiach. Karma, tybetańska reżyserka z Nowego Jorku, przyjeżdża do Dharamsala, głównej kwatery emigracyjnej Tybetańczyków w północnych Indiach, by zrobić film dokumentalny o więźniach politycznych, którzy uciekli z Tybetu. Ich wstrząsające historie o odwadze i cierpieniu powiększają poczucie jej własnej kulturalnej alienacji.
--------------------------------------------------------------------------------------------
CZTERY KOBIETY
Film trafia na festiwal tuż po swojej premierze światowej na festiwalu w Toronto. "Four women" dowodzi, że indyjskie kino to nie tylko kolorowe roztańczone Bollywood. Głęboko zakorzeniony w realiach Kerali (południowe Indie) mówi o tematach uniwersalnych. Film składa się z czterech nowel - ?Prostytutka,? ?Żona,? ?Gospodyni domowa? i ?Stara panna?. Każda z tych historii opowiada o różnych rolach, do których muszą dostosować się kobiety w społeczeństwie indyjskim.
DZIENNIKI KNUDA RASMUSSENA
Poetycki, eliptyczny obraz o pierwszym spotkaniu europejskich odkrywców z Innuitami, jednocześnie zapewne pierwszy film, pokazujący to spotkanie z perspektywy tubylców. Wydaje się, że jego autorzy wykroczyli poza sferę sztuki i dokonali czegoś, co jest również wydarzeniem kulturowym i historycznym. Film w cudowny sposób łączy fikcję i dokument, etnografię i mit. Pozwala być świadkiem szczególnego życia bohaterów, a jednocześnie pokazuje dramat wykorzenienia, które zagraża temu światu.
GNIAZDO BESTII
Opowieść o nastolatce mieszkającej z dziadkiem, która zmuszana jest przez niego do swoistego peep-show. Pokazując się nago obcym mężczyznom staje się źródłem dochodu dziadka.
LETNI PAŁAC
Epicka, a zarazem intymna opowieść o parze kochanków z najnowszą historią Chin w tle. Bohaterowie odkrywają intensywny świat seksualnej wolności, jednocześnie aktywnie uczestniczą w studenckim życiu politycznym. W efekcie brutalnych represji władz ich drogi się rozchodzą by... po latach ponownie się przeciąć.
MUNYURANGABO
Jeden z najlepszych i najbardziej wiarygodnych filmów, ukazujący moralne i emocjonalne rany będące skutkami ludobójstwa w Ruandzie. W filmie nie ma przemocy, natomiast dylematy dwóch nastolatków poszukujących zemsty za śmierć ojca jednego z nich, doskonale ilustrują podziały ruandyjskiego społeczeństwa.
NIE CHCĘ SPAĆ SAM
Kolejny film kontrowersyjnego mistrza kina azjatyckiego, mającego w Polsce wielu fanów. Akcja osadzona jest na żywych, zatłoczonych, rozświetlonych neonami ulicach Kuala Lumpur, przesyconych ciężką mgłą opadającą na miasto. Bohaterowie pochodzą z różnych kultur i mówią różnymi językami. Film opowiada dwie historie - bezdomnego starca i kobiety opiekującej się sparaliżowanym, niemym mężczyzną.
OCZEKIWANIE
Opowieść o syzyfowej próbie odbudowania palestyńskiego teatru narodowego. Unia Europejska ufundowała jego budowę, zaplanowano uroczystą premierę, rozpoczyna się budowanie zespołu i szukanie aktorów w obozach dla uchodźców. Co chwilę jednak pojawiają się kolejne przeszkody. Film jest metaforą losów palestyńskiego narodu.
STAN ŚWIATA
Film nowelowy, do realizacji którego zaproszono sześciu reżyserów z różnych stron świata. Każdy z nich w kilkunastominutowej historii przedstawia swoje krytyczne obserwacje na temat stanu współczesnego świata, pokazując obyczajowo-społeczne zmiany jakie w nim zachodzą.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Przedsprzedaż biletów prowadzona jest do 15 listopada w kinie Muranów codziennie w godzinach 10:00-20:00 (cena biletu - 18 złotych). Od 16 listopada sprzedaż biletów w kasach kin. W KINO.LAB kasa otwarta na godzinę przed pierwszym seansem.
Akredytacje dziennikarskie ?zainteresowanych dziennikarzy prosimy o kontakt na adres:
manana@manana.pl z dopiskiem "akredytacje". Akredytacja kosztuje 100 zł i upoważnia do wejścia na wszystkie seanse, po wcześniejszym odebraniu bezpłatnych wejściówek.
Więcej o imprezie na stronie
http://www.filmyswiata.pl/ Organizatorami Festiwalu są kanał filmowy ale kino! oraz Agencja Promocji Man~ana.