W sklepach zaczyna brakować... telewizorów

Mediarun.pl /
https://www.filmweb.pl/news/W+sklepach+zaczyna+brakowa%C4%87...+telewizor%C3%B3w-38934
W polskich sklepach zaczyna brakować telewizorów. Ludzie je wykupili. I nie jest to żart ani déja vu z czasów PRL. Dostawcy nie nadążają za popytem i reglamentują towar.

- Aktualnie mamy ogromne trudności z dostępnością najbardziej popularnych formatów, czyli 26, 32, 37, 40 i 42 cale [przekątna ekranu], głównie z niższej i średniej półki cenowej - twierdzi Wioletta Batóg, rzecznik prasowy Media Saturn Holding, do którego należą sieci sklepów Media Markt i Saturn. - Taka sytuacja może potrwać do końca roku, ponieważ jest to okres wzmożonego zainteresowania i zakupów.

Kryzys? - Nie, tak nie można tego określić. Telewizory na rynku oczywiście są - mówi Krzysztof Boufał, wiceprezes dużego e-sklepu Hoopla.pl. - Tyle że jeśli ktoś wyszuka dla siebie jakiś optymalny model ulubionej marki i w konkretnym kolorze, to jest spore prawdopodobieństwo, że go łatwo nie dostanie. Dotyczy to przede wszystkim najbardziej popularnych marek i wielkości telewizorów. Ale zwykle jesteśmy w stanie zaproponować model podobny o bardzo zbliżonych parametrach. Tak naprawdę wiele modeli różnych marek różni się tylko drobnymi szczegółami - zapewnia przedstawiciel Hoopla.pl.

Na świecie, jak podaje firma badawcza iSuppli, sprzeda się w tym roku niemal 116 mln tradycyjnych telewizorów oraz 76 mln LCD i prawie 11 mln plazm. W przyszłym roku po raz pierwszy płaskie telewizory będą na świecie częściej kupowane niż kineskopy.

Ten trend widoczny jest również w Polsce, co potwierdzają niezależne badania. - Oceniamy, że wartość rynku telewizorów LCD wyniesie w 2007 ok. 2,7 mld zł, a rynku odbiorników plazmowych ok. 500 mln zł - mówi Michal Gierbisz z firmy badawczej GfK Polonia. To niesamowity wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy to Polacy kupili LCD za 1,25 mld zł, a plazm za 350 mln zł.

- Klienci wymieniają stary sprzęt kineskopowy na nowe technologie dostosowane do standardu High Definition oraz koncepcji cyfrowego domu - uważa Tomasz Bator z Agito.pl. Zakupowy boom napędzają także niskie ceny - średnio spadły w ubiegłym roku o jedną czwartą.

Rezultat? W tym roku nabywców w Polsce znajdzie niemal milion sztuk płaskich odbiorników. To wynik do księgi rekordów.

W roku ubiegłym sprzedano u nas 460 tys. płaskich telewizorów i 790 tys. odbiorników starego typu, tzw. CRT (dane za Media &Marketing Polska). W tym roku tylko do końca sierpnia klienci zakupili 456 tys. LCD i plazm (sprzedaż CRT spadła o 32 proc.). A prawdziwe żniwa dopiero się rozpoczęły, bo ostatnie trzy miesiące w roku to około 45 proc. rocznej sprzedaży.

- Szacujemy, że sprzedaż telewizorów LCD i plazm - ilościowo - w całym 2007 roku będzie wyższa o ponad 150 proc. niż w ubiegłym roku - ocenia Batóg.