"Piraci z Karaibów", których ostatnia część ?
"Na krańcu świata" już w przyszłym tygodniu będzie miała swoją światową premierę, to nie tylko wielkie widowisko filmowe, ale i cała filozofia.
Tym razem producenci i reżyser zdecydowali się wykorzystać w filmie motywy azjatyckie. Wśród nich najważniejszy jest występ wielkiej azjatyckiej gwiazdy w jednej z głównych ról. Chow Yun-Fat ("Przyczajony tygrys, ukryty smok", "Cesarzowa", ale i filmy amerykańskie, m.in. "Anna i Król" z Jodie Foster) zagrał w "Piratach?" bezwzględnego pirata Sao Fenga.
To jednak nie koniec nawiązań do kultury Azji ? piracka banda trafia w tej części filmu do Singapuru. Miasto zostało wyczarowane przez scenografa Ricka Henrichsa w potężnym Studiu numer 12 Universalu. Powstało tam 40 budynków oraz nabrzeże. Szczególnie istotne były targ i łaźnia ? oba te miejsca posłużyły za tło spektakularnych scen akcji. Heinrichs opowiadał: Wygląd Singapuru z tych czasów nie jest zbyt dobrze udokumentowany ? nieźle znany jest dopiero wygląd miasta i portu w XIX wieku. Z pewnością było to miejsce eklektycznego spotkania wielu wpływów architektonicznych. Na podstawie świadectw dotyczących innych miast chińskich z początku XVIII wieku, zdecydowaliśmy się na ostrą, ekspresjonistyczną z ducha mieszankę wpływów chińskich i malajskich.
Kolejnym ukłonem w stronę Azji jest uroczysta światowa premiera w stolicy Japonii ? Tokio 23 maja. Ale to jeszcze nie wszystko. Plastyczny wizerunek filmu ma dwa oblicza: bardziej europejskie ? mgliste, tajemnicze, o stonowanych kolorach oraz azjatyckie ? czerwone, drapieżne. W chińskiej kulturze tradycyjnie czerwień oznacza kolor szczęścia, powodzenia, miłości. Panny młode zakładają na ceremonię zaślubin czerwone suknie. To może nieźle wróżyć filmowi, a trop z ceremonią zaślubin nie jest błędny...
Czerwony layout filmu ? plakaty, kinowe standy, ulotki i gadżety, króluje więc przede wszystkim w Azji. W Europie na tę wersję zdecydowano się np. we Francji, co specjalnie nie dziwi, biorąc pod uwagę głęboką fascynację Francji Azją. Poza tym, w Europie przeważa layout "mglisty". Polski dystrybutor ? Forum Film ? postanowił oddać ukłon fanom kapitana Jacka Sparrowa i jego drużyny. Na polskim rynku zobaczymy więc obie wersje layoutu. Już można podziwiać pierwszą, europejską odsłonę materiałów promocyjnych, a jeszcze w tym tygodniu do kin w całym kraju trafi wersja czerwona ? azjatycka. To wyjątkowa sytuacja w skali światowej.
Jednak jak wszędzie na świecie, film będzie można u nas oglądać od 25 maja.