Złotą Palmę na zakończonym w niedzielę festiwalu w Cannes zdobył nieoczekiwanie film
"Elephant" Amerykanina
Gusa Van Santa - poinformowała PAP.
W gronie obrazów wyróżnionych w Cannes głównymi nagrodami nie znalazł się natomiast okrzyknięty przez prasę jako faworyt film
"Dogville" Larsa von Triera.
Film
Van Santa - filmowca nagrodzonego w Cannes także za reżyserię - opowiada o strzelaninie w jednej z amerykańskich szkół wyższych. Reżyser wybrał do swojego filmu prawdziwych amerykańskich studentów, a nie zawodowych aktorów i poprosił ich o improwizowanie ról. Film pokazuje zwykły szkolny dzień, który zamienia się w tragedię, gdy dwaj studenci zaczynają zabawiać się w strzelaninę na szkolnym korytarzu.
W ubiegłym roku jedną z canneńskich nagród zdobył film o podobnej tematyce - dokument
Michaela Moore'a "Zabawy z bronią", który także dotyczył amerykańskiej kultury posiadania broni w kontekście tragicznych strzelanin w szkołach. (...)
Werdykt jury jest niespodzianką. Canneńska prasa traktowała jako faworyta do Złotej Palmy film
"Dogville" Larsa von Triera, a grającą w tym filmie główną rolę
Nicole Kidman - jako najważniejszą kandydatkę do nagrody aktorskiej.
Wielką nagrodę jury - główne trofeum canneńskie po Złotej Palmie - przyznano filmowi
"Uzak" tureckiego reżysera Nujri Bilge Ceylana. Film opowiada o bezrobotnym ze wsi, który przyjeżdża do miasta, do swojego kuzyna. Przemądrzały kuzyn denerwuje się, że trafia mu się gość.
Dwaj aktorzy występujący w tym filmie - Muzaffer Ozdemir i Mehmet Emin Toprak - zdobyli ex aequo canneńską nagrodę za najlepszą rolę męską. Wcielili się w role kuzynów - samotnych, wyalienowanych, ale niezdolnych do zawarcia przyjaźni. Jeden z aktorów, Mehmet Emin Toprak, już nie żyje - zginął w wypadku samochodowym krótko po wiadomości, że film został zakwalifikowany do konkursu w Cannes. Drugi aktor, Muzaffer Ozdemir, nie jest zawodowcem - z wykształcenia jest architektem.
Nagrodę za rolę żeńską zdobyła Kanadyjka Marie-Josee Croze, która wystąpiła w filmie
"Les invasions barbares". Scenarzysta i reżyser tego filmu, Denys Arcand, zdobył w Cannes także nagrodę za scenariusz.
Film
"O piątej po południu" irańskiej reżyserki Samiry Makhmalbaf zdobył nagrodę jury oraz nagrodę jury ekumenicznego. Drugie gremium jurorów zaznaczyło w swoim werdykcie, że reżyserka - przedstawiając w swoim filmie codzienne życie pewnej rodziny afgańskiej - ukazała zarazem relacje między tradycją i nowoczesnością. Skupiła się m.in. na roli kobiet w odbudowującym się społeczeństwie. (...)
W trakcie niedzielnej ceremonii w Cannes przyznano także następujące nagrody: Złota Kamera dla najlepszego debiutanta -
"Reconstruction", reż. Christopher Boe (Dania); Złota Palma w kategorii filmu krótkometrażowego -
"Cracker bag", reż. Glendyn Ivin (Australia); Nagroda jury w kategorii filmu krótkometrażowego -
"L'homme sans tete", reż. Juan Solanas (Francja).
Jury głównego konkursu festiwalowego obradowało pod przewodnictwem
Patrice Chereau; jury konkursu filmów krótkometrażowych - pod wodzą
Emira Kusturicy; jury konkursu dla debiutantów - pod przewodnictwem
Wima Wendersa.
Oto szczegółowa lista nagrodzonych na 48. Festiwalu Filmowym w Cannes: Złota Palma -
"Elephant", reż.
Gus Van Sant Wielka nagroda jury -
"Uzak", reż. Nujri Bilge Ceylan
Nagroda za rolę męską - ex aequo: Muzaffer Ozdemir i Mehmet Emin Toprak (film
"Uzak")
Nagroda za rolę żeńską - Marie-Josee Croze (film
"Les invasions barbares")
Nagroda za reżyserię -
Gus Van Sant -
"Elephant" Nagroda za scenariusz - Denys Arcand -
"Les invasions barbares" Nagroda jury -
"O piątej po południu", reż. Samira Makhmalbaf
Złota Kamera dla najlepszego debiutanta -
"Reconstruction", reż. Christopher Boe (Dania)
Złota Palma w kategorii filmu krótkometrażowego -
"Cracker bag", reż. Glendyn Ivin (Australia)
Nagroda jury w kategorii filmu krótkometrażowego -
"L'homme sans tete", reż. Juan Solanas (Francja)
Nagroda dla najlepszego filmu w konkursie Cinefondation -
"Bezi Zeko Bezi", reż. Pavle Vuckovic (Serbia)
Nagroda w konkursie "Un certain regard" -
"La meilleure jeunesse", reż. Marco Tullio Giordana (Włochy)
Nagroda jury ekumenicznego -
"O piątej po południu", reż. Samira Makhmalbaf (Iran)