"W pogoni za rozumem" i nowe odcinki serialu "Lost" w TVP

  • Wirtualnemedia.pl
  • autor: (kab)
  • Filmy, Telewizja
W świetle dzisiejszych wydarzeń, gdzie Telewizja Polska na trwających od poniedziałku w Cannes Międzynarodowych Targach Mediów Elektronicznych MIPTV - MILIA, sprzedaje kolejne swoje produkcje, pojawiają się głosy, co kupuje nadawca publiczny?

Przypomnijmy, że trwają negocjacje z Rosjanami nad sprzedażą kolejnych formatów. Pewna jest sprzedaż serialu kryminalnego "Glina", rodzimego szpitalnego odcinkowca "Na dobre i na złe" oraz fabularyzowanego serialu przyrodniczego "Saga o prastarej puszczy".

Po sukcesie, jakim było sprzedanie "M jak miłość", pierwszego polskiego formatu serialowego do Rosji, podbudowana tym osiągnięciem TVP, na targach występuję tyleż w roli sprzedającego niż kupującego. Kupowanie odbywa się nie tylko podczas trwającego właśnie gorącego tygodnia w Cannes, ale konsekwentnie przez cały rok.

Działalnością handlową, a jest ona bardzo rozległa, zajmuje się w TVP Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu.

Zakup praw do filmów, formatów i innych utworów audiowizualnych TVP

"W 2005 roku Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu zawarło o 55% więcej umów niż w 2004 roku. Wartość zawartych w 2005 roku umów była wyższa od wartości w 2004 o ponad 25%. Od stycznia 2005 roku, aż do chwili obecnej, Biuro zawarło 387 umów na około półtora tysiąca tytułów za łączną kwotę 121 mln" – informuje nas Szymon Chrostowski z Działu PR TVP.

Są to filmy, seriale i inne produkcje, które widzieliśmy już w telewizji, lub które jeszcze w niej zobaczymy. Większość z nich wymieniona jest tu w oryginalnej pisowni, sugerowanej przez producenta.

- pakiet Universal to ok. 380 filmów, ok. 450 godz. seriali i 26 godzin animacji. Są w nim m.in.: filmy "8 Mila", "Tożsamość Bourne'a", "Czerwony smok", "Król skorpion", "To właśnie miłość", "Hulk", "Za szybcy, za wściekli", "Johnny English", "Van Helsing", "Bridget Jones: W pogoni za rozumem", "Krucjata Bourne'a", "Gladiator", "Zielona mila", "Uciekające kurczaki", "Mumia", "Mumia powraca", "Zawód: Szpieg" oraz seriale: "House" i "Kojak".

- pakiet filmów i seriali od firmy Buena Vista Int. (Disney) w sumie 38 filmów, 116 godzin seriali i 104 odcinki animacji. Między innymi: serial "Lost: Zagubieni 2", filmy: "Dziewczyna z Alabamy", "Osada", "Wzgórze nadziei", "Starsky & Hutch", "Pretty Woman", animacje: "Nowe przygody Kubusia Puchatka", "Kaczor Donald prezentuje"

- pakiet pełnometrażowych filmów animowanych od firmy Buena Vista Int.- 6 filmów, m.in.: "Potwory i spółka", "Gdzie jest Nemo?", "Mój brat niedźwiedź"

- pakiet filmów i seriali MGM od firmy Sony, na który składają się 154 filmy i 123 godziny seriali, np. "Legalna blondynka 2", "Agent Cody Banks", "Fargo", "Dorwać małego", "Thelma & Louise"

- pakiet Monolith – 40 tytułów, m. in.: "Miłość w Nowym Jorku", "Teściowie", "Upadek", "Dr T i kobiety", "Stacja", "Enigma", "Monster", "Tryumf Pana Kleksa"

- pakiet SPI (Cinephil) w sumie 209 filmów polskich i zagranicznych. M.in.: "Chicago", "21 Gramów", "Między słowami", "Frida", "Miasto Boga", "Nieustraszeni bracia Grimm", "Good Bye, Lenin", "Godziny", "Symetria", "Edi", "Kingsajz", "Seksmisja", "Nie lubię poniedziałku", "Krzyżacy", "Faraon", "Nie ma róży bez ognia"

- 2 pakiety filmów i mini serii od firmy Powercorp, łącznie 46 godzin mini-serii i 43 filmy telewizyjne i thrillery, m. in.: "Category 6: Day of Destruction", "No Ordinary Baby", "Deadly Isolation"

- pakiet 42 filmów od Vision, m. in.: "Pręgi", "Przemiany", "Adaptacja", "Hero"

- pakiet 23 filmów od Canal+, m. in.: "Tam i z powrotem", "Historie Miłosne", "Dług"

- pakiet 17 filmów od Gutek, m. in.: "Dogville", "8 Kobiet", "Trio z Belleville", "Basen"

Zakup praw do audycji sportowych

Zawarto 38 umów na łączną kwotę około 50 mln. Do najważniejszych należy zakup praw do Mistrzostw Świata w piłce nożnej 2010, Ligi Światowej siatkarzy 2005/2006, skoków narciarskich w ramach Pucharu Świata rozgrywanych w Niemczech i w Austrii na lata 2006/2008, Mistrzostw Świata w lotach narciarskich 2006 i 2008, Finału Pucharu UEFA 2005 i 2006 oraz Super Pucharu 2005, Meczy Pucharowych Wisły Kraków w sezonie 2005/2006.

"Najgłośniejszym wydarzeniem na tym polu było zakończenie negocjacji z niemiecką firmą Infront, o prawa do transmisji piłkarskich Mistrzostw Świata. Telewizja Polska do spółki z Polsatem relacjonować będą po 32 mecze tegorocznego Mundialu w paśmie otwartym" – informował portal "Wirtualnemedia.pl" Michał Jarecki, kierownik Działu Obrotu Licencjami Sportowymi.

Obie stacje za Mundial zapłaciły 15 mln. euro, z czego TVP ok. 7 mln.

Gdzie TVP szuka oszczędności?

To bardzo dużo i za bardzo duże pieniądza. Małe oszczędności TVP poczyniła renegocjując niekorzystną umowę z firmą Sportfive, a także z CBS Broadcast International.

"Niekorzystne umowy z firmą Sportfive dotyczące meczów Reprezentacji Polski groziły ryzykiem wysokich niezaplanowanych wydatków. W wyniku długotrwałych negocjacji udało się obniżyć obciążenia finansowe umów reprezentacyjnych oraz uzgodnić warunki nowej umowy na mecze pucharowe po znacznie niższej cenie. Podsumowanie maksymalnych oszczędności wynikających z renegocjowanych kontraktów reprezentacyjnych oraz z uzgodnionych warunków nowej umowy na mecze pucharowe w sezonach 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 sięga kwoty przeszło 20 mln USD" – mówi Szymon Chrostowski.

Umowa licencyjna zawarta w 2001 z CBS roku zawierała niekorzystne zapisy, zobowiązujące TVP do zakupu seriali produkowanych przez stację tak długo, jak trwałaby ich produkcja. Udało się jednak doprowadzić do zawarcia ugody o wartości około 5,7 mln USD, zapewniającej uniknięcie potencjalnych strat, które w perspektywie 10-letniej mogły wynieść przeszło 26 mln USD.

Sprzedaż praw do filmów, formatów i innych utworów audiowizualnych

Oprócz kupowania Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu równie prężnie stara się sprzedawać produkcje TVP. Udało mu się zawrzeć 279 umów na łączną kwotę ok. 4.690 mln, w tym 62 umowy zagraniczne na łączną kwotę ok. 1.810 mln. W trakcie zeszłorocznych Targów Mediów Elektronicznych MIPCOM 2005 w Cannes odbyło się ponad sto spotkań handlowych. Największe zainteresowanie kupujących budziły: serial "Magiczne Drzewo", wywiad z papieżem Benedyktem XVI, koncert J.M. Jarre w 25. rocznicę podpisania Porozumień Sierpniowych oraz cieszące się nieprzerwaną popularnością filmy Krzysztofa Kieślowskiego. TVP liczy z tego tytułu w 2006 roku na przychody w wysokości 5 mln zł.

Porównaniu do kupna to ciągle niedużo. Zobaczymy jak w tym roku będzie w Cannes. Wygląda na to, że TVP ma okazję się trochę odbić.
Ostatnio odwiedzone
wyczyść historię