CANNES 2022: Złota Palma dla "Triangle of Sadness" Rubena Östlunda. Jerzy Skolimowski z nagrodą jury

Filmweb autor: /
https://www.filmweb.pl/news/CANNES+2022%3A+Z%C5%82ota+Palma+dla+%22Triangle+of+Sadness%22+Rubena+%C3%96stlunda.+Jerzy+Skolimowski+z+nagrod%C4%85+jury-146641
CANNES 2022: Złota Palma dla "Triangle of Sadness" Rubena Östlunda. Jerzy Skolimowski z nagrodą jury
źródło: Getty Images
autor: Pascal Le Segretain
Zakończył się 75. festiwal filmowy w Cannes. Główną nagrodę, Złotą Palmę, zdobyła czarna komedia "Triangle of Sadness" w reżyserii Rubena Östlunda. W trakcie uroczystej gali nie zabrakło polskiego akcentu: Jerzy Skolimowski otrzymał nagrodę jury za film "Io".

"Triangle of Sadness" wygrywa festiwal w Cannes



 W "Triangle of Sadness" Woody Harrelson gra kapitana luksusowego statku, który zaczyna tonąć. W efekcie bogaci pasażerowie i załoga lądują na bezludnej wyspie. Tytułowy "trójkąt smutku" odnosi się do terminu z żargonu chirurgów plastycznych. Nazwa wiąże się z zabiegiem wygładzenia zmarszczek między oczami; trwa on 15 minut i wykorzystuje botoks. Reżyser pokazuje - w satyryczny, ale ciepły sposób - jak w zachodnim społeczeństwie łączą się ekonomia i wygląd.    

GettyImages-1399792639.jpg Getty Images © Gareth Cattermole


W naszej recenzji "Triangle of Sadness" czytamy: Im pewniejszym krokiem Ruben Östlund przechadza się wśród żywych klasyków europejskiego kina, tym łatwiejsze wybiera sobie cele. Karierę rozpoczynał od przenikliwych wiwisekcji społeczeństwa na krawędzi implozji, prowokując zresztą dość niesprawiedliwe porównania z Michaelem Haneke. Dziś przypomina raczej wytrawnego boksera, który ogranicza się do walk pokazowych. W nagrodzonym Złotą Palmą "The Square" stłukł na kwaśne jabłko ewangelistów sztuki współczesnej, choć trzeba przyznać, że jego fenomenalne dzieło obroniło się dzięki twistowi – szlachetnemu, humanistycznemu przesłaniu, które unieważniło okrutną połajankę. W najnowszym filmie, "Triangle of Sadness", obrywa się beneficjentom "późnego kapitalizmu", lecz zamiast nokautu dostajemy wymęczone zwycięstwo na punkty. To sprawnie zrealizowany, zabawny i przewrotny film, który byłby perłą w koronie niejednego satyryka z kamerą. W przypadku Östlunda, twórcy "Turysty", "Gry" oraz "Mimowolnie", to jednak krok wstecz.      

Przypomnijmy, że poprzedni film Rubena Östlunda, "The Square" z 2017 roku, również wygrał festiwal w Cannes.


O tegorocznym werdykcie zadecydowało jury w składzie: francuski aktor Vincent Lindon (przewodniczący), brytyjska aktorka i reżyserka Rebecca Hall, szwedzka aktorka Noomi Rapace, amerykański reżyser Jeff Nichols, irański reżyser Asghar Farhadi, indyjska modelka i aktorka Deepika Padukone, włoska aktorka i reżyserka Jasmine Trinca, francuski reżyser i aktor Ladj Ly oraz norweski reżyser Joachim Trier.

Cannes 2022: laureaci nagród



ZŁOTA PALMA
"Triangle of Sadness", reż. Ruben Östlund
Naszą recenzję filmu możecie przeczytać TUTAJ

GRAND PRIX (ex aequo)
"Stars at Noon", reż. Claire Denis
Naszą recenzję "Stars at Noon" możecie przeczytać TUTAJ
"Blisko", reż. Lukas Dhont
Naszą recenzję filmu "Blisko" możecie przeczytać TUTAJ

NAGRODA SPECJALNA Z OKAZJI 75-LECIA FESTIWALU
"Tori et Lokita", reż. Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne
Naszą recenzję filmu "Tori et Lokita" możecie przeczytać TUTAJ

NAGRODA JURY (ex aequo)
"Le otto montagne", reż. Charlotte Vandermeersch, Felix Van Groeningen
Naszą recenzję filmu "Le otto montagne" możecie przeczytać TUTAJ
"Io", reż. Jerzy Skolimowski
Naszą recenzję filmu "Io" możecie przeczytać TUTAJ

GettyImages-1399789951.jpg Getty Images © Stephane Cardinale - Corbis


REŻYSERIA
Chan-wook Park - "He-eo-jil Kyeol-sim"
Recenzja filmu "He-eo-jil Kyeol-sim" oraz wywiad z reżyserem wkrótce na łamach Filmwebu

AKTOR
Kang-ho Song - "Beu-ro-keo"

AKTORKA
Zar Amir-Ebrahimi - "Holy Spider"
Naszą recenzję filmu przeczytacie TUTAJ

SCENARIUSZ
Tarik Saleh - "Boy From Heaven"

CAMERA D'OR
"War Pony", reż. Riley Keough i Gina Gammell

ZŁOTA PALMA DLA FILMU KRÓTKOMETRAŻOWEGO
"The Water Murmurs", reż. Story Chen

NAGRODA JURY EKUMENICZNEGO
"Beu-ro-keo", reż. Hirokazu Kore-eda