Filmoteka Narodowa kontynuuje działania mające na celu cyfrowe zabezpieczenie dzieł polskiej kinematografii oraz stworzenie systemu informatycznego pozwalającego na archiwizację cyfrową zbiorów filmowych. W przyszłości będą one dostępne w Internecie.
Projekt koncentruje się na filmach kolorowych (o daleko posuniętej degradacji koloru) oraz szczególnie zniszczonych filmach czarno-białych z lat 1946-1975.
Liczący obecnie 1 600 tytułów zbiór materiałów źródłowych do polskich filmów fabularnych jest archiwizowany w Oddziale Łódzkim Filmoteki Narodowej. Pomimo ich właściwego przechowywania ze względu na nadmierną eksploatację są one często w złym, a w pojedynczych przypadkach w katastrofalnym stanie technicznym, uniemożliwiającym wytwarzanie kolejnych kopii tradycyjnymi metodami optycznymi. Dotyczy to w szczególności filmów najwybitniejszych oraz niemal wszystkich filmów barwnych. Digitalizacja materiałów filmowych w wysokich parametrach daje szansę sukcesywnie wyeliminować produkcję analogowych materiałów archiwalnych.
Filmoteka Narodowa od jakiegoś czasu realizuje to zadanie digitalizując kolejne tytuły w ramach okazjonalnych wydawnictw. Pierwszym etapem projektu Repozytorium jest zabezpieczenie 16 najwybitniejszych i najbardziej zniszczonych tytułów polskich filmów fabularnych, m.in.:
"Pan Wołodyjowski" (reż.
Jerzy Hoffman, barwny, 1968 r.)
"Potop I i II" (reż. Jerzy Hoffman, barwny, 1974 r.),
"Baza ludzi umarłych" (reż.
Czesław Petelski, cz-b., 1958 r.),
"Błękitny krzyż" (reż.
Andrzej Munk, cz-b, 1955 r.),
"Prawo i pięść" (reż.
Jerzy Hoffman, cz-b., 1964r.),
"Gangsterzy i Filantropi" (reż.
Jerzy Hoffman,
E. Skórzewski, cz-b., 1962 r.).
Dodatkowymi zadaniami projektu Repozytorium Cyfrowego jest stworzenie procedury wytwarzania cyfrowej kopii wieczystej (cyfrowego negatywu), która będzie mogła być przechowywana, jako źródło dla obecnych i przyszłych pól dystrybucyjnych (powtórny proces digitalizacji nie będzie już potrzebny) oraz opracowanie wzorca metadanych konserwatorskich przy jednoczesnym zapewnieniu infrastruktury technicznej dla zabezpieczenia dużej ilości danych.
Celem projektu "Rozbudowa systemu ewidencji i prezentacji zasobów archiwalnych Filmoteki Narodowej w Warszawie" jest stworzenie zintegrowanego sytemu informatycznego pozwalającego m.in. na archiwizację cyfrową filmowych zbiorów FN, opracowanie bazy danych polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych, wymianę materiałów archiwalnych (norma EN 15907), wprowadzenie jednolitego systemu ewidencjonowania i zarządzania filmami zgodnie ze standardami UE. Projekt zakłada ponadto nowe sposoby prezentacji zasobów archiwalnych Filmoteki w sieci internetowej (polsko-angielski serwis prezentujący obok materiałów fabularnych zbiór najstarszych polskich filmów dokumentalnych – przedwojenne kroniki PAT, kroniki PKF oraz nigdy nie prezentowane produkcyjne materiały filmowe WFDiF z lat 1946 – 1955), jak również aktywną współpracę w ramach projektów europejskich takich jak: European Film Gateway czy Europeana.
Programem zarządza Narodowy Instytut Audiowizualny.