Pod koniec listopada 2004 r. rusza druga edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej ALKOHOL – NIELETNIM DOSTĘP WZBRONIONY!. Celem kampanii jest zmniejszenie rozmiarów zjawiska sprzedaży alkoholu osobom nieletnim. Kampania jest organizowana przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
i Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
W tegoroczne działania kampanii ALKOHOL – NIELETNIM DOSTĘP WZBRONIONY! włączyła się Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Przeprowadzony wśród studentów konkurs na etiudę i spot TV kampanii wygrał scenariusz
"Przypowieść" Cypriana Olenckiego. Na podstawie scenariusza powstały dwie wersje spotu 30" i 60" oraz etiuda 80".
Lokalną miejską uliczką idzie mężczyzna. Nie spiesząc się wchodzi do sklepu z alkoholem. Za mężczyzną wbiega chłopak, pierwszy dopada do lady, prosi o piwo. Sprzedawca odruchowo sięga po puszki i stawia je na ladzie. Mężczyzna obserwuje chłopca, ustawia się za nim w kolejce, gdy ten przelicza pieniądze. Chłopiec chce zabrać puszki z piwem, mężczyzna jest szybszy, niespodziewanie przesuwa je z powrotem w kierunku sprzedawcy. Sprzedawca oburzony pyta: Co pan robi!? Mężczyzna spokojnie odpowiada: Być może ratuję życie chłopcu.
Słowa mężczyzny wydają się sprzedawcy absurdalne, odruchowo spogląda na chłopca. Monety rozsypują się. Sprzedawca nie wie, jak się zachować, zaczyna się śmiać. Rozpoczyna się monolog wewnętrzny: sprzedawca próbuje przekonać sam siebie, że nie ma znaczenia, czy sprzeda chłopakowi alkohol. Jednocześnie przed jego oczami przesuwają się sceny zachowań młodzieży pod wpływem alkoholu. Te wyobrażenia zamyka scena szalonej jazdy rowerem, zakończona zderzeniem z samochodem.
Wracamy do sklepu. Twarz sprzedawcy jest odmieniona. Mężczyzna przesuwa z powrotem puszki w kierunku sprzedawcy i w odpowiedzi na jego wewnętrzny monolog kończy: Ma znaczenie..Dla niego ma.
Urodzony w 1974 roku Cyprian Tomasz Olencki jest absolwentem Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy i Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi. Zawodowo zajmuje się fotografią.
Przygotowując się do konkursu przypomniałem sobie zasłyszaną gdzieś opowieść o człowieku, który stojąc samotnie na plaży ratował wyrzucone na brzeg meduzy przed niechybną śmiercią wrzucając je z powrotem do wody. Już wcześniej zastanawiałem się, jak wykorzystać pomysł i przenieść „Przypowieść" na ekran, ale to konkurs ostatecznie skłonił mnie do napisania tego scenariusza.
"Przypowieść" mówi o sytuacjach i postawach, o które potykamy się na co dzień. Film jest częścią kampanii społecznej, więc szczególnie zależało mi na tym, aby był mocny i dosłowny – w tym formacie i kontekście taka poetyka sprawdza się najlepiej. Czy "Przypowieść" coś zmieni? Może uratuje komuś życie... "Przypowieść" możecie obejrzeć na stronie
http://www.sprzeciw.pl/