W wieku 93 lat zmarł Lloyd Morrisett – amerykański psycholog i edukator, pomysłodawca "
Ulicy Sezamkowej". Smutną informację przekazała założona przez niego organizacja non-profit Sesame Workshop.
Bez Lloyda Morrisetta nie byłoby "Ulicy Sezamkowej. To on jako pierwszy wpadł na pomysł, aby wykorzystać telewizję do uczenia przedszkolaków podstawowych umiejętności, takich jak czytanie czy liczenie – powiedziała w oświadczeniu Joan Ganz Cooney, współzałożycielka fundacji.
Getty Images © Patrick McMullan Joan Ganz Cooney i Lloyd Morrisett w towarzystwie bohaterów "Ulicy Sezamkowej"
Kim był Lloyd Morrisett? Jak powstała "Ulica Sezamkowa"?
Lloyd Morrisett był amerykańskim psychologiem i eksperymentalnym edukatorem przez lata związanym z nowojorską fundacją Carnegie Corp., której misją jest wyrównanie szans w dostępie do edukacji dla dzieci pochodzących z biednych rodzin lub wywodzących się z mniejszości. Pomysł stworzenia "
Ulicy Sezamkowej" przyszedł do niego, gdy w pewien niedzielny poranek obudził się wcześnie i odkrył, że jego trzyletnia córka Sarah, jak zahipnotyzowana wpatruje się w obraz kontrolny wyświetlający się na ekranie telewizora. Swoją obserwacją podzielił się z producentką telewizyjną Joan Ganz Cooney. Po latach w jednym z wywiadów wspominał:
Powiedziałem: "Joan, myślisz, że telewizja mogłaby być narzędziem do uczenia małych dzieci?". Odpowiedziała: "Nie wiem, ale chętnie o tym porozmawiam". Lloyd Morrisett i Joan Ganz Cooney wspólnymi siłami zebrali fundusze i znaleźli ekspertów, którzy pomogli w stworzeniu programu edukacyjnego skierowanego do dzieci w wieku przedszkolnym. Założona przez nich fundacja Children’s Television Workshop, aktualnie znana jako Sesame Workshop, rozpoczęła działalność w marcu 1968 roku. Niestety nadawcy komercyjni uzależniali emisję od reklam. Z tego powodu Morrisett postanowił skorzystać z luźnej sieci publicznych stacji telewizyjnych działających wówczas w całym kraju. Pierwszy odcinek "
Ulicy Sezamkowej" zadebiutował 10 listopada 1969 roku. Po ponad 60 latach program wciąż cieszy się ogromną popularnością, każdego roku docierając do dziesiątek milionów młodych widzów w ponad 140 krajach.