Do 10 września potrwa 62. festiwal filmowy w Wenecji, który rozpoczął się w środę wieczorem. W konkursie o główną nagrodę Złotego Lwa weźmie udział 20 filmów, w tym film
Krzysztofa Zanussiego.
"Persona non grata" Krzysztofa Zanussiego ze
Zbigniewem Zapasiewiczem,
Nikitą Michałkowem i
Jerzym Stuhrem zostanie zaprezentowana 4 września.
Reżyser powiedział, że tak wiele razy był już w Wenecji (jako debiutant z filmem dyplomowym, przewodniczący oraz członek jury), że znając ten festiwal, w swych oczekiwaniach jest minimalistą.
– Wiem, jak bardzo to przypomina ruletkę, bo wynik jest nie do przewidzenia. Będę się cieszył, jeśli ten film zdobędzie rozgłos, ale nie liczę na zbyt wiele – podkreślił
Zanussi.
W jury, którego przewodniczącym będzie scenograf
Dante Ferretti, zasiądą: chiński pisarz Zhong Acheng, reżyserzy –
Claire Denis z Francji,
Edgar Reitz z Niemiec,
Amos Gitai z Izraela, aktorka
Emiliana Torrini z Islandii i amerykańska producentka Christine Vacon.
Podczas imprezy zostaną wprowadzone wyjątkowo zaostrzone środki bezpieczeństwa: punkty kontrolne, snajperzy na dachach, wykrywacze metalu przy wejściu na sale projekcyjne.
Komentatorzy podkreślają, że wśród konkursowych filmów panuje wyraźnie zamierzona równowaga między obrazami z Europy, Stanów Zjednoczonych i Dalekiego Wschodu.
Największe zainteresowanie włoskiej prasy budzi czarno-biały film
"Goodnight and Good luck" w reżyserii
George'a Clooneya. Według krytyków, historia pioniera amerykańskiego dziennikarstwa Edwarda R. Murrowa z CBS, któremu w latach 50. senator Joseph McCarthy zarzucił głoszenie komunistycznych przekonań, jest jednocześnie wielkim oskarżeniem pod adresem świata mediów i współczesnej Ameryki George'a Busha.
Trwają ożywione dyskusje, czy szanse na Złotego Lwa – po latach przerwy – ma jeden z trzech włoskich filmów. Zauważa się przy okazji, że dziwnym zbiegiem okoliczności wszystkie opowiadają o kobietach.
"La Bestia Nel Cuore" (Bestia w sercu) Cristiny Comencini to historia ciężarnej, prześladowanej przez wspomnienia osoby,
"I Giorni dell'Abbandono" (Dni porzucenia) Roberto Faenzy opowiada o kobiecie pozostawionej przez męża, zaś
"La Seconda Notte di Nozze" (Druga noc ślubu) w reżyserii weterana kina Pupiego Avati przedstawia losy młodej wdowy, której mąż zginął na froncie.