Jak co roku, KINO.LAB zaprasza na przegląd etiud filmowych i animacji, prezentowanych podczas zeszłorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego "ETIUDA&ANIMA". Jest to najstarsze w Polsce wydarzenie filmowe konfrontujące osiągnięcia studentów szkół filmowych i artystycznych z całego świata oraz dorobek twórców animacji artystycznej - profesjonalistów, studentów, realizatorów niezależnych. Dla naszych użytkowników mamy dwuosobowe zaproszenia na pokazy. Osoby zainteresowane powinny kliknąć
TUTAJ.
Przegląd w KINO.LABie podzielony będzie na bloki tematyczne, prezentujące filmy nagrodzone w konkursie Etiuda, filmy nagrodzone w konkursie Anima, prace z PWSFTviT – laureata nagrody specjalnej za najlepszy zestaw filmów zgłoszony do konkursu przez szkołę oraz zestaw izraelskich animacji z Bezalel Academy of Arts & Design w Jerozolimie.
BLOK I: Filmy nagrodzone w konkursie Etiuda (117’) 27 marca 2009, piątek, godz. 21.00 MEIN VATER SCHLÄFT/ MÓJ OJCIEC ŚPI, reż. Grzegorz Muskala, DFFB, Berlin, Niemcy 2007, 13’
Grand Prix „Złoty Dinozaur”
Jest lato. Losowo wybrane pół dnia z życia dziesięcioletniego Miki, który z rodziną w biedzie mieszka na wsi. Jego bardzo chory ojciec nie jest w stanie podołać wszystkim codziennym obowiązkom na gospodarstwie. Mika musi pomagać. Przeszkadza mu w tym jednak sześcioletnia siostra, która wciąż jeszcze cieszy się urokami beztroskiego dzieciństwa i uważa gospodarstwo za swój plac zabaw.
EIN SCHLOSS IM MEER/ ZAMEK NA MORZU
reż. Barbel Pfander, Le Fresnoy, Studio National Arts Contemporains, Francja 2008, 12’12’’
„Srebrny Dinozaur”
Dziadek opowiada o zdjęciu zrobionym przed i w czasie wojny w Niemczech, Francji i Rosji.
KLEPET S PIKO/POGAWĘDKA Z PIKO/ A CHAT WITH PIKO
reż. Jernej Kastelec, University of Ljublijana AGRFT, Słowenia, 2007, 25’50’’
„Brązowy Dinozaur”
W życie znudzonych sobą małżonków wkracza nowoczesna technologia - Internet. Nawiązanie nowych znajomości staje się więc niezmiernie proste. Czy jednak dojdzie do zdrady?
HENIO, IDZIEMY NA WIDZEW
reż. Michał Jóźwiak, Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, Polska 2008, 29’
„Brązowy Dinozaur”, Nagroda Jury Studenckiego
Niewidomy Marcin pracuje jako masażysta w klubie piłkarskim. Jednak zamiast chodzić na mecze razem z drużyną, woli ryzykować i regularnie wybiera się tam z kibicami. Pomimo tego, że sam jest niewidomy, zaczyna zabierać swojego niedowidzącego synka Henia.
AGAPE, reż. Slobodan Maksimovic, University of Ljublijana AGRFT, Słowenia, 2007, 19’32’’
Honorowe Wyróżnienie
Młoda siostra zakonna zakochuje się w instalatorze sieci Internet. Czy porzuci własne powołanie i ucieknie z klasztoru?
III. EMELET 14./ III. PIĘTRO 14, reż. Papp Barnabas z NOVUS, Węgry 2008, 2’06’’
Honorowe Wyróżnienie
Jeżeli masz problem z karaluchami w domu to ten film odpowie na wszystkie Twoje pytania i lęki…
PRL DE LUXE
reż. Edyta Wróblewska, Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, Polska 2008, 15’
Nagroda Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych FICC, Nagroda publiczności
Mike z Krakowa organizuje wycieczki dla turystów z Zachodu podczas których przybliża im uroki życia w PRL-u. Wiezie ich zdezelowanym „ogórkiem” do Nowej Hurty. Razem odwiedzają relikty przeszłości. Czy ta wyprawa zostawi w turystach jakiś ślad?
BLOK II: zestaw filmów z PWSFTviT – laureata nagrody specjalnej za najlepszy zestaw filmów zgłoszony do konkursu przez szkołę (95’) 28 marca 2009, sobota, godz. 16.00 Nagroda Specjalna „Złoty Dinozaur” jest przyznawana dla najlepszej szkoły filmowej. W 2008 roku otrzymało ją PWSFTViT - za zwracający uwagę poziom realizacji i różnorodność tematów.
POŁOWA MNIE, reż. Justyna Tafel, PWSFTViT, Polska 2007, 11’
Życie Azy stoi w miejscu. Od lat wraz z rodziną mieszka w obozie dla uchodźców oczekując na decyzję polskich władz. Czy żyjąc w zamknięciu, z dnia na dzień, ma szansę odzyska normalność, którą pamięta z Czeczenii.
KRUPKA 0,5, reż. Michał Dawidowicz, PWSFTViT, Polska 2007, 18’
Bogdan Pilarski, muzykolog, literat, były poseł, mieszka obecnie we wsi w 500-letnim młynie. Pod jednym dachem mieszka z nim Stanisław Chmara wygnany ze swojej rodzinnej wsi. Razem studiują biblię. Codzienny trud w utrzymaniu podupadającego gospodarstwa determinuje ich specyficzne relacje.
BIBLIOTEKA, reż. Grzegosz Jaroszuk, PWSFTViT, Polska 2007, 14’
Film o jednym samochodzie, kilku osobach i dwudziestu tysiącach książek.
UNIWERSALNA WIOSNA, reż. Anna Karasińska, PWSFTViT, Polska 2007, 16’45’’
Fabularna impresja ukazująca kilka momentów z życia przypadkowych ludzi. Miłość miesza się z bólem i codzienną nudą wypełniając życie mieszkańców miasta.
GÓRA, reż. Bartłomiej Żmuda, PWSFTViT , Polska, 2008, 7’20’’
Bohaterem jest Grzegorz, młody ksiądz z Gdyni. Film jest próbą przyjrzenia się temu, co dla Grzegorza jest ważne.
FALSTART, reż. Leiv Igor Devold, PWSFTViT, Polska 2007, 28’
To film o Witku, który po wyjściu z więzienia jedzie do Norwegii by odnaleźć swoją żonę i córkę.
BLOK III: filmy nagrodzone w konkursie Anima (100’) 28 marca 2009, sobota, godz. 18.00 W konkursie wzięło udział 75 filmów wybranych z 534 zgłoszonych do selekcji. Jury w składzie: Koji Yamamura (Japonia)- Przewodniczący, Suzanne Buchan (Anglia), Aleksandra Korejwo (Polska), Wioletta Sowa (Polska), Jerzy Kalina (Polska) nagrodziło filmy:
BILDFENSTER | FENSTERBILDER/ KADROWANIE, reż. Bert Gottschalk, Niemcy 2007, 6’
Grand Prix Festiwalu, Złoty Jabberwocky
Pojedyncze klatki 8-milimetrowych filmów są porównane do okien w fasadach domów w dużym mieście. Kamera filmowa rejestruje 24 pojedyncze kadry na sekundę: Obrazy opowiadające historię. Ten materiał filmowy został zmontowany jak kolaż i połączony z muzyką Franza Schuberta.
MUTO, reż. Blu, Prod.: Mercurio Film, Włochy 2008, 7’
Srebrny Jabberwocky
Wieloznaczna, surrealistyczna animacja namalowana na miejskich murach w pomieszczeniach w Baden i na zewnątrz w Buenos Aires.
ŠTYRI/ CZTERY, reż. Ivana Šebestová, Słowacja, 2007, 15’
Brązowy Jabberwocky
Akcja rozgrywa sie pewnego nostalgicznego dnia w 1937 roku. Mieszkańcy Wyspy włóczą się nad brzegiem morza w oczekiwaniu na koncert popularnej piosenkarki. Ta sceneria staje się miejscem akcji czterech historii – Hany, Evy, Lilith, a także piosenkarki Ariel. Każda z tych czterech kobiet bierze udział w tej samej tragedii. Cztery wersje, jedna po drugiej, widziane oczami czterech kobiet pokazują, że te cztery postacie łączy dużo więcej niż tylko przypadek.
WIEK KAMIENIA, reż. Marta Skrocka, ASP Kraków, Polska 2007, 8’
Specjalny Złoty Jabberwocky dla najlepszej animowanej etiudy studenckiej Festiwalu
Spadająca kropla wody wyznacza zdarzeniom nowy bieg. W naturze ma miejsce nieustająca ewolucja ukazująca zwycięską moc życia, które wciąż się odradza i z tych samych materiałów tworzy nowe formy.
LA MAISON EN PETITS CUBES/ DOM Z MAŁYCH KOSTEK, reż. Kunio Kato, prod.: Robot Communications Inc., Japonia 2008, 12’04’’
Dyplom honorowy
Ten dom wygląda jak “z klocków”. Mieszkający w nim dziadek stale dobudowywał domy jeden na drugim w miarę jak podnosił się poziom wody. Jest to film o rodzinnych wspomnieniach.
WSZYSTKO PŁYNIE, reż. Edyta Turczanik, prod.: Stowarzyszenie Twórców Filmu Animowanego Eksperymentalnego i Video Studio A , Polska 2007, 8’
Dyplom honorowy
Ludzie..., ptaki..., drzewa...,światło...,dźwięk..., czas..., wszystko płynie...
Trzeba dostrzec piękno otaczającego świata ale i czas który przemija...
Pełna ekspresji warstwa wizualna filmu wraz z przejmujacą muzyką tworzą wyrafinowany i intensywny obraz filmowy, rzadkiej urody plastycznej impresję o ludzkim przemijaniu.
SEKWENS, reż. Robert Sowa, prod.: Stowarzyszenie Twórców Filmu Animowanego Eksperymentalnego i Video Studio A, Polska, 2007, 8’
Dyplom honorowy
Sekwens - następstwo zdarzeń. Bohater opuszcza dom. Nie może jednak rozstać się ze wspomnieniem bliskiej utraconej osoby. Przywołuje wyimaginowane obrazy, próbując odtworzyć wspólne przeżycia. Poetyckie studium przeżywania samotności i rozstania.
THE OLD, OLD, VERY OLD MAN/ STARY, STARY, BARDZO STARY CZŁOWIEK
reż. Elizabeth Hobbs, prod.: Moeglich Films, Spellbound Animation, Wielka Brytania, 2007, 6’38’’
Dyplom honorowy
W 1635 roku 152-letni Thomas Parr zostaje zabrany w podróż, by mógł zobaczyć króla Karola I. Monarcha nakazuje natychmiast uczcić wiek swojego sędziwego gościa. Ta decyzja ma jednak fatalne skutki.
LIVE LIFE/ PRZEŻYĆ ŻYCIE
reż. Jonathan Pasternak, prod.: Bezalel Academy of Art and Design, Israel, 2007, 5’30’’
Nagroda Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych FICC
Film o mnichu w czasie epidemii czarnej dżumy, który otoczony śmiercią szuka odkupienia. Na podstawie prawdziwych wydarzeń.
MADAME TUTLI-PUTLI
reż. Chris Lavis and Maciek Szczerbowski, prod.: Marcy Page, Kanada, 2007, 17’15’’
Nagroda Publiczności i Jury Studenckiego
Madame Tutli-Putli, obarczona wszystkimi swoimi ziemskimi rzeczami oraz duchami przeszłości, wsiada do pociągu. Podróżuje sama, doświadczając zarówno dobroci jak i wrogości obcych. Kiedy słońce zbliża się ku zachodowi, kobieta odkrywa, że przeżywa tragiczną, metafizyczną przygodę. Zawieszona między rzeczywistością a snem Madame Tutli-Putli stawia czoła swoim demonom i popada w nastrój tajemnicy i napięcia.
EL EMPLEO/ ZATRUDNIENIE, reż. Santiago 'Bou' Grasso, prod.: Opusbou, Argentyna, 2008, 6’19’’
Nagroda Publiczności
Pewien człowiek, zanurzony w systemie, w którym traktowanie ludzi jak przedmiotów jest zupełnie normalną rzeczą, jak co dzień udaje się do pracy.
BLOK IV: zestaw izraelskich animacji z Bezalel Academy of Arts & Design w Jerozolimie (75’) 29 marca 2009, niedziela, godz. 20.00 Akademia Sztuk i Projektowania Bezalel w Jerozolimie (Bezalel Academy of Arts & Design Jerusalem) została założona w 1906 r. przez artystę Borisa Schatza i znana była wtedy jako Szkoła Sztuk i Rzemiosł Bezalel (Bezalel School of Arts and Crafts).
Swoją nazwę otrzymała od Bezalela ben Uri – biblijnego projektanta i nadzorującego budowę arki w czasach Mojżesza. Szkoła znajduje się na górze Scopus w Jerozolimie i kształci rocznie około 1500 studentów. Początkowo Akademia, znana ze swojego charakterystycznego stylu zwanego „szkołą Bezalel” (połączenie tradycji europejskiej, Bliskiego Wschodu, a także stylów perskiego i syryjskiego), produkowała przedmioty sztuki dekoracyjnej w srebrze, skórze, drewnie, mosiądzu i tkaninie.
W kolejnych latach Akademia wyspecjalizowała się również w takich dziedzinach jak projektowanie ceramiki, szkła, narzędzi, biżuterii, nauce sztuk pięknych, rzeźby, fotografii, ale także w projektowaniu przemysłowym, animacji, video art oraz komunikacji wizualnej. Uważana jest za jedną z najbardziej prestiżowych szkół tego typu na świecie.
Akademię Sztuk i Projektowania Bezalel ukończyło wielu wybitnych artystów, projektantów i architektów, takich jak Meir Gur Aryeh, Ze'ev Raban, Boris Schatz, Jacob Eisenberg, Jacob Steinhardt czy Hermann Struck.
Celem nauczycieli animacji jest znalezienie pomostu pomiędzy dzisiejszym rozwojem technologicznym w dziedzinie cyfrowych mediów a odpowiednim poziomem artystycznym i zdolnościami twórczymi animatorów. Akademia kładzie duży nacisk na praktyczne przygotowanie studentów połączone z szeroką bazą intelektualną w dziedzinie sztuk i projektowania, historii, literatury, filozofii, socjologii, studiów kulturowych, ale kładzie również fundamenty, dotyczące myśli naukowej i technologicznej.
W zestawie znajdują się filmy wykonane różnymi technikami:
Plastelina:
NO TITTLE, reż. Ariel Belinco, 2004, 1’52’’
NABI-HELLO CLASS A, reż. Yoni Braskin, Noam Abta, Yuval Markovitch, Noa Holtzer, 2002, 1’26’’
NICOLAS, reż. Rivka Press, 2005, 1’15’’
TOM, reż. Itay Frumin, 2004, 0’7’’
WHITE, reż. Dvir Bravda, 2004, 1’22’’
LILY QUEEN, reż. Ofir Sason, 2005, 2’52’’
Prosta animacja drutem:
2 SKELETONS AND A CHAIR, reż. Asaf Avidan, Tzahi Reznik, 2002, 1’22’
LAST, reż. Adva Bahrav, Michal Fish, 2002, 1’13’’
STOPMOTION, reż. Jonathan Katzman, Alon Boroda, 2004, 0’55’’
Techniki mieszane:
BULLYME, reż. Sara Scebat, Nivi Alroy, 2002, 1’17’’
FUGA, reż. Or Moran, 2005, 4’18’’
ITURIM, reż. Itay Frumin, 2005, 1’17’’
Piasek:
NO TITLE, reż. Ofir Sason, 2005, 1’26’’
AVINU MALKENU, reż. Uri Kranot, 2001, 2’53’’
RUACH YAM, reż. Ora Shwartz, 2005, 1’11’’
Wycinanki:
ARKANA, reż. Ricardo Werdesheim, Ariel Belinco, 2004, 58’
FULL METAL JACKASS, reż. Tzahi Reznik, Asaf Avidan, 2002, 55’
DOWNSIDE-UP, reż. Ron Nadel, Ronen Dzurat, 2004, 1’49’
LAHALOM LIRKOM LIFROM, reż. Osi Wald, Itay Frumin, 2004, 55’
ARKANOID, reż. Uri Alonim, Paz Drimer, Moshe Servatka, 2004, 1’12’
NO TITLE, reż. Gali Adelbaum, 2003, 44’
NAD-NED, reż. Alon Boroda, Lihi Asher, 2004, 55’
Klasyczna:
KARTIS BIKUR, reż. Ariel Belinco, 2004, 43’
WATER IS LIFE, reż. Alon Boroda, 2004, 46’
DUCKS, reż. Uri Kranot, 2001, 3’59’
LIFE INSURANCE, reż. Roy Idan, 2005, 6’23’
MAN’S BEST FRIENDS, reż. Guy Witzman, 2005, 5’40’
SAMURAI HOME VIDEO, reż. Alon Boroda, 2004, 29’
A DREAM IN TWO CHAPTERS, reż. Michael Faust, 2004, 1’57’
CLARA, reż. Shoshi Deutch, 2005, 2’11’
SHOSHKE’S SHOW, reż. Yaara Gotlieb, 2004, 4’27’
STRANGER, reż. Alon Boroda, 2004, 2’
Flash:
EIN BICHLAL YEUSH BAOLAM, reż. Osi Wald, 2005, 1’45’’
I LIKE CHINESE, reż. Osi Wald, 2005, 57’’
WORDS, reż. Shani Chen Gurevitch, 2004, 2’23’’
THE HEART, reż. Asaf Avidan, 2003, 3’17’’
PROPORTIONS, reż. Shira Korach, Avrik Berman, 2004, 2’
CAKE, reż. Shani Chen Gurevitch, 2004, 2’41’’
3D:
UMB, reż. Liron Damir, 2005, 3’55’’
A BARK INTO DARK, reż. Amit Reisberg, Mois Cohen, 2005, 6’07’’
CRACK IN THE ICE, reż. Damon Levinsky, Ron Nadel, 2005, 2’43’’
SMILE, reż. Noam Abta, Yuval Markovitch, 2005, 6’49’