Promocyjny Klub Muzyczny - ma szczególną przyjemność zaprosić na WYSTAWĘ POLSKIEGO PLAKATU FILMOWEGO DOBY SOCREALIZMU /1949-1955/, która odbędzie się 12.03.2005 o godzinie 18.00 w PKM-BURDL, ul. Trzy Lipy 2.
"Dla przypomnienia: plakat to prostokąt zadrukowanego papieru, mający formę kompozycji plastycznej. Od początku swego istnienia spełniał funkcję reklamy, propagandy i agitacji politycznej. Powstał około 1850 roku, gdy pojawiły się barwne litografie Honore Daumiera i Julesa Chereta…"
W Polsce po II wojnie światowej, chociaż największe zapotrzebowanie istniało na propagandę polityczną i społeczną, najciekawsze rzeczy działy się w obszarze plakatu filmowego. Później, na przełomie lat 50. i 60. obok politycznego dynamicznie rozwijał się plakat kulturalny, w którym własne wizje plastyczne kształtowali tacy wybitni artyści, jak: Tadeusz Trepkowski, Henryk Tomaszewski, Józef Mroszczak, Jan Lenica, Waldemar Świerzy, Jan Młodożeniec, Roman Cieślewicz i Franciszek Starowieyski, uważani za przedstawicieli tzw. szkoły polskiej.
Zaprezentowanych zostanie 30 unikatowych plakatów z prywatnej kolekcji Jacka Jaroszyka, Wiceprzewodniczącego Stowarzyszenia Dyskusyjnych Klubów Filmowych.
Będzie można obejrzeć plakaty polskich twórców promujące socrealistyczne kino polskie i międzynarodowe. M.in. plakaty autorstwa:
- Wojciecha Zamecznika, autora znaku Pegaza. W kraju i za granicą uznanego go za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej szkoły. Tutaj twórcę sztuki plakatu do filmu radzieckiego i włoskiego.
- Jana Młodożeńca, którego ilustracje i rysunki zamieszczały czasopisma: "Nowa Kultura", "Współczesność", "Ekran", "Film", "Miesięcznik Literacki", "Polska", "Szpilki". Zaprezentujemy jego prace do filmu chińskiego i bułgarskiego.
-
Jana Lenicy, artysty plastyka, scenarzysty, krytyka sztuki, znakomitego reżysera filmów animowanych (BYŁ SOBIE RAZ, NOWY JANKO MUZYKANT, FANTORRO - OSTATNI SPRAWIEDLIWY, MARTWA NATURA, PAN GŁOWA, ADAM 2, NOSOROŻEC , WYSPA R.O.., LABIRYNT.
- Eryka Lipińskiego, karykaturzysty, satyryka, dziennikarza, grafika, autora plakatów, tekstów kabaretowych i felietonów, założyciela tygodnika satyrycznego "Szpilki"oraz Muzeum Karykatury w Warszawie, inicjatora I Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.
- Wojciecha Fangora, prezentującego film chiński i meksykański. To wybitny polski artysta, autor pierwszego environment w Polsce (Studium przestrzeni, 1958), jako jedyny Polak miał wystawę indywidualną w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970).
- Henryka Tomaszewskiego, jednego z największych artystów plakatu w dziejach tej dyscypliny sztuki. Wybitny grafik, ilustrator i pedagog, współtwórca polskiej szkoły plakatu. W 1948 roku na MIĘDZYNARODOWEJ WYSTAWIE PLAKATU FILMOWEGO w Wiedniu otrzymał pięć pierwszych nagród. Wiele jego plakatów zaliczonych zostało do kanonu światowego plakatu. Są wśród nich filmowe: SYMFONIA PASTORALNA (1947), OBYWATEL KANE (1948), REWIZOR (1953).
Wystawa ma wymiar cykliczny, kwartalny. Kryterium jej podziału wyznają ramy czasowe prezentowanych segmentów ekspozycji:
"1955-1975 Od Odwilży do Moralnego Niepokoju"
"1975-1990 Od etosu wolności do metamorfozy ustrojowej"
"1990-2005 Komercja. W pogoni za Oskarem…"
Spektrum tematyczne pierwszej części wystawy obejmuje najwcześniejsze lata powojenne i rzeczywistość socrealistyczną.