Strach ma wielkie (czarne) oczy

Ostatecznie, Bezar strzela sobie w stopę, w serce i rykoszetem w ucho, gdy bez ceregieli zaczyna rozwijać postać jednego z morderców rodziców Gulistan i Firata.
Źle się dzieje w państwie tureckim. Dziesięcioletnia Kurdyjka Gulistan wraz z braciszkiem, Firatem, dorastają pod skrzydłami opiekuńczych rodziców. Gdy podczas nocnego powrotu do domu, seniorzy zostają zamordowani przez członków paramilitarnego komanda, dzieci trafiają pod opiekę ciotki-aktywistki. Kiedy jednak niespodziewanie słuch po niej ginie, pozbawione środków do życia rodzeństwo ląduje na ulicy. Jak to śpiewali Pistolsi: no future.

Jeśli powyższe streszczenie fabuły nie jest wystarczającą odpowiedzią na pytanie, z jakiego typu kinem mamy do czynienia, pozwolę sobie na serię zwięźlejszych odpowiedzi: tak, niemiecki Turek Miraz Bezar dociska gaz do dechy; tak, czyni to z powodów tylko sobie znanych; tak, jego dzieło to szerokoekranowe przedłużenie społecznej kampanii przeciw biedzie i wyzyskowi. Autorowi nie wystarczy, że dzieciaki zostają sierotami, a jakiś czas później na ich rękach umiera kilkumiesięczny braciszek. Musi dołożyć park wypełniony agresywnymi przedstawicielami wyższych klas i spoconego kaszalota, który przepędza kurdyjską dziatwę, gdy ta odpoczywa na ławce i spokojnie zajada kebab. No i te dziecięce twarze kontemplowane do oporu. Wielkie, zaszklone, czarne jak heban oczęta, drgające, spierzchnięte usta, strumienie drążące dziury w skale (a może to były łzy spływające po policzkach?). Kierunek: Word Press Photo.

Ostatecznie, Bezar strzela sobie w stopę, w serce i rykoszetem w ucho, gdy bez ceregieli zaczyna rozwijać postać jednego z morderców rodziców Gulistan i Firata. Pokazuje go w domu i w pracy, przy zabawie z dziećmi i przy "służbowych" torturach. Więc kiedy nagle kopie widza w twarz tym "moralnym relatywizmem", w diabły idzie cały antropologiczny wykład, dowodzący, że człowiek to zwierzak, a moralność to sprawa podrzędna wobec woli przetrwania. 
1 10 6
Dziennikarz filmowy, redaktor naczelny portalu Filmweb.pl. Absolwent filmoznawstwa UAM, zwycięzca Konkursu im. Krzysztofa Mętraka (2008), laureat dwóch nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej... przejdź do profilu
Czy uznajesz tę recenzję za pomocną?

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones