W sobotę wieczorem 19 października 2013 w Multikinie Złote Tarasy ogłoszono werdykty jury konkursowych i wręczono nagrody laureatom 29. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa zdobył film
"Ida" w reżyserii
Pawła Pawlikowskiego (Polska)
Za rewelacyjne połączenie scenariusza, reżyserii, zdjęć, gry aktorskiej i muzyki, z którego powstał piękny i delikatny film, portretujący polskie powojenne społeczeństwo lat 60., zmagające się z własnymi demonami. Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał
Zaza Urushadze za film
"Mandarynki" (Estonia, Gruzja)
Reżyserowi filmu udało się opowiedzieć prostą, ale jednocześnie mocną historię, tworząc ciepły, delikatny, słodko-gorzki świat. Specjalną Nagrodę Jury otrzymali producenci filmu
"Hazardzista" w reżyserii
Ignasa Jonynasa (Litwa, Łotwa) –
Uljana Kim i
Roberts Vinovskis.
Z kraju, w którym produkcja filmowa wciąż się rozwija pochodzi film, który zmaga się ze współczesnymi społecznymi problemami. Biorąc pod uwagę ograniczone środki, producenci stworzyli złożony filmowy świat o wysokiej wartości produkcyjnej. KONKURS 1-2 Nagrodę otrzymały ex-aequo dwa filmy:
- "Japoński piesek" w reżyserii
Tudora Cristiana Jurgiu (Rumunia) za czułość w przedstawieniu bohaterów i świata.
-
"Alienacja" w reżyserii
Milko Lazarova (Bułgaria) za ozdobną i poetycką narrację istotnego tematu.
Wyróżnienie przyznano filmowi
"Uwiedź mnie" w reżyserii Marko Šantića (Słowenia) za zręczne skonstruowanie opowieści i wybitną grę aktorską głównego bohatera.
KONKURS WOLNY DUCH Główną nagrodę otrzymał film
"Jestem lepszy od ciebie" w reżyserii
Ché Sandoval (Chile)
Jury docenia prostotę historii opowiedzianej w filmie i ujawniający się w nim wolny duch komedii o ważnym temacie przemian intymności i ról płci we współczesnym społeczeństwie, widzianych z perspektywy męskiego antybohatera.
Wyróżnienie zgarnął
"Rytuał przejścia" w reżyserii
Phillipa Crawforda (Australia)
Jury doceniło interesujące podejście reżysera do tworzenia filmu oparte na jego doświadczeniach w pracy społecznej.
KONKURS DOKUMENTALNY
Jury przyznało główną nagrodę filmowi
"Brudne wojny" w reżyserii
Richarda Rowleya (Stany Zjednoczone)
W uzasadnieniu podano:
Postanowiliśmy nagrodzić "Brudne wojny" za znakomitą realizację filmowego rzemiosła oraz stawianie odważnych pytań kwestionujących rzeczywistość. Jest w tym filmie humanizm ukazujący wartość pojedynczego ludzkiego życia ponad i poza jakimkolwiek rządzącym systemem. Prowokuje myśli i zostawia nas poruszonych na długo po jego obejrzeniu.
KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
- Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix –
"Pandy", reżyseria
Matúš Vizár Za cyniczne, smutne, mroczne, przerażające, ale przy tym wciąż przezabawne przypomnienie czym stała się ludzkość. "Pandy" to mistrzostwo wizualnego opowiadania.
- Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy –
"Do Santiago", reżyseria
Mauro Carraro Za piękną, artystycznie wyreżyserowaną oprawę i emocjonalną historię, a także doskonałą animację przypominającą największych mistrzów. - Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy –
"Fiord wielorybów", reżyseria
Guðmundur Arnar Guðmundsson Za znakomitą filmową ekspresję ludzkich relacji, z ekstremalnie wnikliwą reżyserią i wybitnymi występami aktorów.
Nagroda FIPRESCI
Wyróżnienie powędrowało do
"Yozgat Blues" tureckiego reżysera Mahmuta Fazila Coskuna za jego wzruszający i pełen humoru portret ludzkich stosunków ukazany za pomocą świetnie dobranego języka filmowego.
Nagroda JURY EKUMENICZNEGO
Laureatem jest
Paweł Pawlikowski za film
"Ida". To poruszająca, złożona historia młodej dziewczyny wychowanej w zakonie, która w trudnych realiach powojennej, komunistycznej Polski wyrusza w podróż w poszukiwaniu swojej prawdziwej tożsamości. Ten subtelny, ambitnie sfotografowany w czerni i bieli film o eliptycznej formie, stawia pytania o więzi rodzinne, przebaczenie i dojrzałą wiarę.
Nagroda NETPAC
Wyróżnienie przyznawane przez Organizację Promocji Kina Azjatyckiego powędrowało do
"Lekcji harmonii" w reżyserii
Emira Baigazina (Kazachstan).
Za przedstawienie trudnego tematu wyrażonego w oszałamiająco pięknej formie wizualnej, znakomity dobór obsady i wspaniałe wyczucie mise-en-scene (kompozycji kadru).