Buntownicy Kamery w kinach studyjnych!

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Buntownicy+Kamery+w+kinach+studyjnych-120151
Już 28 października uroczystym pokazem filmu "Miłość blondynki” Miloša Forman w Iluzjonie Filmoteki Narodowej wystartuje przegląd Buntownicy Kamery: Czechosłowacka Nowa Fala kinach Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych.


Filmoteka Narodowa, Czeskie Centrum i Instytut Słowacki wybrały dla nas 8 filmów, z których każdy jest legendą i mistrzowskim dziełem: Pali się moja panno (M.Forman), Pociągi pod specjalnym nadzorem (J.Menzel, Oscar 1968), Ja, Julinka i koniec wojny (K.Kachyňa), Miłość blondynki (M.Forman), Stokrotki (V.Chytilová), Słońce w sieci (Š.Uher), Palacz zwłok (J.Herz) oraz trickowy film dla dzieci i młodzieży Diabelski wynalazek (K.Zeman). Szczegóły www.kinastudyjne.pl

Przegląd Buntownicy Kamery Czechosłowacka Nowa Fala to filmy znane, nagradzane na festiwalach na całym świecie i cieszące się niesłabnącym zainteresowaniem kinomanów, ale także niszowe produkcje artystyczne, często eksperymentalne, bardzo istotne pod względem oddziaływania na kulturę i sztukę europejską. To również filmy, które z przyczyn polityczno-ideologicznych zostały zmarginalizowane.

Przegląd zobaczyć będzie można w kinach Sieci do lutego 2017. Kadr (Dąbrowa Górnicza) 3 - 24 listopada 2016
Amok (Gliwice) styczeń - 18-26.11.2016 ; Kijów (Kraków) styczeń - luty 2017 ; Szarotka (Krobia) styczeń - luty 2017 ; Malta (Poznań) 20 - 27. 11. 2016 ; Rejs (Słupsk) - styczeń 2017 ; Kinematograf (Łódź) - 4 - 10 .11. 2016
Sokół (Nowy Sącz) - styczeń / luty 2017 ; Chatka Żaka (Lublin) - luty 2017 ; Kalejdoskop (Płońsk) - styczeń / luty 2017 ; Szpulka (Łodź) - 16 - 22. 01.2017 ; Klub Żak (Gdańsk) - luty 2017 ; Zbyszek (Dzierżoniów) - 25 - 27 listopada 2016 ; Rialto (Poznań) - 2 - 28 listopada 2016 ; Świt (Czechowice-Dziedzice) - luty 2017 ; Moskwa (Kielce) - styczeń 2017 ; Kika (Kraków) - 4 - 10 listopada 2016 ; Iluzja (Częstochowa) - 18 - 24 listopada 2016

Czechosłowacka Nowa Fala to olbrzymi ruch filmowy, będący integralną częścią rewolucji kulturowej i świadomościowej Czechów i Słowaków lat 60 XX wieku, która przeszła do historii pod nazwą Praskiej Wiosny. Młodzi filmowcy, którzy na poczatku tej dekady skończyli praską "filmówkę" (FAMU), chcieli realizować filmy inaczej, niż robiło się to do tej pory – zarówno od strony formalnej, jak i tematycznej. Po latach powojennej cenzury, strachu i szarości, przyszła odwilż, którą twórcy wykorzystali, by pojawić się z nową estetyką i nowymi tematami.  Złagodzenie cenzury pozwoliło na wprowadzenie do kina tak charakterystycznego dla Czechosłowacji czarnego humoru. Bezkompromisowość, odwaga w podejmowaniu ważnych i niewygodnych tematów, przełomowość formy, awangardowość języka filmowego oraz wspomniany oryginalny humor to wartości, które europejskie kino zawdzięcza w dużej mierze właśnie Nowej Fali.