W ramach grudniowej edycji cyklu Francuskiego Rendez-Vous w warszawskim KINO.LABie pokazane zostaną dwa ważne filmy
Jacques’a Demy’ego, który - obok
Godarda,
Resnais’go czy
Truffauta – jest uznawany za jednego z najistotniejszych reżyserów okresu rozkwitu francuskiej Nowej Fali. W swoich filmach, grając światłem, barwą i muzyką, stworzył magiczny świat, pełen bajkowych tematów i odniesień.
"Parasolki z Cherbourga" / Parapluies de Cherbourg, Francja 1964
1 grudnia, wtorek, 19:00 22 grudnia, wtorek, 18:00 To film nietypowy, nawet jak na musical - wszystkie dialogi, także zwykłych rozmów, są śpiewane przez aktorów. Siedemnastoletnia Geneviève (
Catherine Deneuve) mieszka z owdowiałą matką, która posiada sklep z parasolami w Cherbourgu. Jest zakochana w Guyu, mechaniku samochodowym. Młodzi pragną wziąć ślub, ale matka się nie zgadza: uważa, że córka jest zbyt młoda, a chłopak nisko urodzony. Gdy Guy wyjeżdża na dwa lata służby do Algierii, Geneviève jest już w ciąży. Dziewczyna ciągle kocha Guya, ale nie ma od niego żadnych informacji i bojąc się o losy dziecka, ulega namowie matki i poślubia bogatego Rolanda Cassarda...
Film zdobył Złotą Palmę na festiwalu w Cannes w 1964. Otrzymał też 3 nominacje do Oscara: za najlepszą muzykę, za najlepszy scenariusz oryginalny oraz za najlepszy film obcojęzyczny.
"Panienki z Rochefort" / Les demoiselles de Rochefort, Francja 1967
15 grudnia, wtorek, 19:00 29 grudnia, wtorek, 19:00 Znakomita muzyka, oszałamiające widowisko, romansowa fabuła i wielkie nazwiska francuskiego kina:
Catherine Deneuve, jej siostra
Françoise Dorléac,
Jacques Demy,
Agnès Varda i geniusz filmowych przebojów, Michele Legrand. Po eksperymentach z musicalem, których największym sukcesem były składające się wyłącznie ze śpiewanych dialogów
"Parasolki z Cherbourga", Demy postanowił skrzyżować francuską komedię z musicalem w amerykańskim stylu. Tak powstały
"Panienki z Rochefort", których fabuła ma drugorzędne znaczenie wobec atmosfery żywiołowej muzyki, czerpiącej z poetyckich piosenek, big-bandowego brzmienia czy nowoczesnego jazzu.
Film nominowany do Oscara w kategorii Najlepsza Muzyka.