We wszystkie weekendy lipca i sierpnia na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego będzie można oglądać filmy pokazywane w ramach przeglądu "Kino w kinie". Projekcje rozpoczynać się będą o godz. 21.00. Bilety w cenia 10 i 12 zł.
Przegląd przygotowany został we współpracy z Instytutem Francuskim, Czeskim Centrum, Ambasadą Belgii, Francji i USA w Warszawie, Akademią Ruchu. Jednym z patronów medialnych przedsięwzięcia jest FilmWeb.pl.
Autorefleksja jest w kinie zjawiskiem rozpowszechnionym. W całej historii filmu powstało wiele obrazów autotematycznych, interesujących choćby przez sam temat. Jest wśród nich wiele rzeczywiście wybitnych dzieł, odsłaniających tajniki planu filmowego, wyjaśniających magię kina jako miejsca, czy przedstawiających – często bardzo zawiłe – motywacje twórców.
Filmy przeglądu wakacyjnego zestawione zostały pod względem (często zaskakujących) podobieństw, tak że filmy prezentowane w kolejne weekendy prowadzą ze sobą dialog. Na pewno zestawienia te mogłyby wyglądać inaczej - widzowie sami zauważą inne filmowe „pary”. Seanse uzupełnią – jak za dawnych lat – polskie krótkie formy, również autotematyczne, luźno związane z tematem przeglądu.
Jest to oczywiście tylko niewielki wycinek tego co filmowcy powiedzieli na swój temat. Być może w przyszłości uda się kontynuować tę prezentację z kolejnymi ważnymi dziełami.
Odsłona 1: KINO W KINIE
Na początek pytania zasadnicze: Na czym polega magia kina? Dlaczego ludzie przychodzą oglądać filmy? Kto to wszystko wymyślił?
2 lipca
"Cinema Paradiso", reż.
G. Tornatore, Włochy/ Francja 1989
"Pierwszy film", reż.
J. Piwkowski, Polska 1981
3 lipca
"Historia kina w Popielawach", reż.
J. J. Kolski, Polska 1998
"Wideokaseta", reż.
F. Bajon, Polska 1976
4 lipca
"Ci cudowni mężczyźni z korbką", reż.
Jiri Menzel, Czechosłowacja 1978
Kronika Filmowa, Polska 1961
Odsłona 2: SAM PRZECIWKO WSZYSTKIM
Mimo, że film jest dziełem zbiorowym, często tylko od uporu i konsekwencji reżysera zależy jaki kształt przyjmie jego film. Tylko niektórym uda się wygrać ciężką walkę o integralność dzieła.
9 lipca
"Ed Wood", reż.
T. Burton, USA 1994
"Projektor AP-14. Usuwanie wad projekcji", reż.
R. Sobecki, Polska 1962
10 lipca
"Dzika niewinność", reż.
P. Garrel, Francja/Holandia 2001
"Ten pierwszy", reż.
T. Pobóg-Malinowski, Polska 1976
Odsłona 3: CZŁOWIEK KTÓREGO NIE BYŁO
Filmy robią ludzie. Jak wiele zależy od charyzmatycznej osobowości aktora czy reżysera? Czy człowiek, którego nie ma, może stać się bohaterem filmu?
16 lipca
"Wszystko na sprzedaż", reż.
A. Wajda, Polska 1968
"Na planie", reż.
J. Ziarnik, Polska 1968
17 lipca
"Lisbon story", reż.
W. Wenders, Niemcy/Portugalia 1994
"Mały western", reż.
W. Giersz, Polska 1960
Odsłona 4: PIĘĆ MINUT SŁAWY
Marzy o niej każdy, ale karierę w filmie uda się zrobić tylko nielicznym. Ci, którym się nie powiedzie, muszą poszukać sobie innego zajęcia...
23 lipca
"Irma Vep", reż.
O. Assayas, Francja 1996
"Kaskader", reż.
W. Giersz, Polska 1972
24 lipca
"Celebrity", reż.
W. Allen, USA 1998
"Gwiazdor filmowy" (odcinek filmu
"Dziwne przygody Koziołka Matołka")
25 lipca
"Jak to się robi", reż.
A. Kondratiuk, Polska 1974
"Bez pieniędzy czyli 24 godziny z życia Jana Himilsbacha", reż.
K. Gradowski, Polska 1984
Odsłona 5: FILM JEST SNEM
Tak przynajmniej twierdzą niektórzy. Oby snem słodkim a nie koszmarem.
30 lipca
"Barton Fink", reż.
J. Coen, USA/Wielka Brytania 1991
"Sprzedawca fantazji", reż.
L. Hornicka, Polska 1969
31 lipca
"8 i pół", reż.
F. Fellini, Włochy/ Francja 1963
"Ja i telefon", reż. P. Kwiek, Polska 1972
Odsłona 6: CZŁOWIEK Z CELULOIDU
Granica między życiem a tym co na ekranie, „prawdą czasu i prawdą ekranu, prawda” często się zaciera. Uwaga! Magiczna transformacja nie pozostaje jednak bez konsekwencji dla ludzi z krwi i kości, a zestawienie świata realnego i fikcyjnego zwykle wypada na niekorzyść rzeczywistości.
6 sierpnia
"Purpurowa róża z Kairu", reż.
W. Allen, USA 1985
"Kolorowe kłamstwa", reż.
A. Kondratiuk, Polska 1966
7 sierpnia
"Ucieczka z kina 'Wolność'", reż.
W. Marczewski, Polska 1991
"Koło Bermudzkie", reż.
J. Kalina, Polska 1979
8 sierpnia
"Cień wampira", reż.
E. Elias Mehrige, USA/Wielka Brytania 2000
"Film animowany", reż.
A. Sroczyński, Polska 1981
Odsłona 7: KRĘCIMY
Że kręcą w Stanach - wiadomo nie od dziś. Kręcą też w Europie i u nas. Widocznie trzeba kręcić, żeby kręcić.
13 sierpnia
"Hollywood atakuje", reż.
D. Mamet, USA/Francja 2000
"Klaps", reż.
K. Kieślowski, Polska 1976
14 sierpnia
"Pogarda", reż.
J.-L. Godard, Francja/ Włochy 1963
"Kino", reż.
M. Marzyński, Polska 1966
15 sierpnia
"Że życie ma sens", reż.
G. Lipiec, Polska 2000
"Okno na cały świat", reż.
J. Gębski, Polska 1985
Odsłona 8: CZŁOWIEK Z KAMERĄ
Nie da się nakręcić filmu bez kamery. Ale jeszcze ważniejszy jest obsługujący ją człowiek. Może to być dokumentalista, rejestrujący życie miasta, albo Amator, kierujący obiektyw na skrywane, wstydliwe aspekty rzeczywistości. Bywa i tak, że człowiek z kamerą posuwa się za daleko i płaci za to wysoką cenę...
20 sierpnia
"Amator", reż.
K. Kieślowski, Polska 1979
"Hobby - X Muza", reż.
R. Stando, Polska 1964
21 sierpnia
"Człowiek z kamerą", reż.
D. Vertov,,Dziga Vertov, ZSRR 1928 + muzyka na żywo w wykonaniu formacji Robotobibok
22 sierpnia
"Człowiek pogryzł psa", reż.
R. Belvaux, Belgia 1992
"Oj, nie mogę się zatrzymać", reż.
Z. Rybczyński, Polska 1975
Odsłona 9: W POSZUKIWANIU STRACONEGO SCENARIUSZA
Najczęściej zmieniana część filmu, czyli jego literacka podstawa. Jak bronić się przed naciskami producenta, wymogami finansowymi i zachować twarz?
27 sieprnia
"Pół serio", reż.
T. Konecki, Polska 2000
"Na każde wezwanie", reż.
L. Komorowski, Polska 1976
28 sierpnia
"Adaptacja", reż.
S. Jonze, USA 2002
"Patrzymy na film", reż.
R. Woźniakowski, Polska 1966.