Jednym z wiodących elementów startującej 29 kwietnia tegorocznej edycji Przeglądu Filmowego Kino na Granicy jest próba zainicjowania dyskusji o ewolucji kina kobiecego w Europie Środkowo-Wschodniej.
Pretekstem do niej stała się wydana w ubiegłym roku książka "Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii" napisana przez dr Monikę Talarczyk-Gubałę, badaczkę filmu i kultury współczesnej, autorkę m.in. monografii
Barbary Sass. Publikacja ta stanowi zbiór esejów poświęcony twórczyniom filmów fabularnych, począwszy od
Wandy Jakubowskiej, przez "wtopioną w małżeński tandem"
Ewę Petelską, flirtującą także z kinem
Agnieszkę Osiecką, najsłynniejszą polską reżyserkę
Agnieszkę Holland i jej siostrę
Magdalenę Łazarkiewicz po pisarki i scenarzystki takie jak
Maria Nurowska,
Krystyna Kofta i
Manuela Gretkowska.
W programie tegorocznego Kina na Granicy ważną rolę pełnią więc filmy zrealizowane przez grono autorek polskiego kina. Atutem przeglądu będzie niepowtarzalna okazja do obejrzenia szkolnych etiud
Agnieszki Osieckiej zrealizowanych podczas studiów w łódzkiej Filmówce, a także możliwość uczestnictwa w pokazie studenckiego filmu
"Grzech Boga", który
Agnieszka Holland nakręciła jako słuchaczka praskiej FAMU. Będąca wielką admiratorką imprezy reżyserka, która mówi, że podczas Kina na Granicy "spotyka to, co dla niej ważne i piękne", w tym roku ze względu na zobowiązania zawodowe związane m.in. z premierą zrealizowanej przez nią współczesnej wersji
"Dziecka Rosemary", nie może pojawić się w Cieszynie. Będzie w nim jednak obecna duchem za sprawą niezwykłej, przygotowanej przez z Muzeum Kinematografii w Łodzi, wystawy "Polska, Europa, Świat – Twarze Agnieszki Holland" oraz specjalnych pokazów: dokumentu
Krystyny Krauze i
Jacka Petryckiego "Powrót Agnieszki H." oraz znakomitego, historycznego mini-serialu
"Gorejący krzew" w sensacyjny sposób opowiadającego o śmierci tragicznego bohatera Praskiej Wiosny - Jana Palacha. O współpracy z Agnieszką Holland przy filmie
"Mężczyzna niepotrzebny" opowie zaś jej były mąż
Laco Adamik.
W Cieszynie nie zabraknie oczywiście autorki "Białego mazura", która pojawi się, by zapowiadać filmy, o których pisze, i rozmawiać z widzami o ich kontekstach. Kobiecy program Kina na Granicy wykracza jednak poza treść publikacji Moniki Talarczyk-Gubały wzbogacając ją o czeskie i słowackie produkcje, na czele z otwierającą festiwal obyczajową komedią
Alice Nellis "Revival" wyróżnioną w ubiegłym roku Nagrodą Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach.
Rafał Pawłowski