Wczoraj przedstawiliśmy wam zestawienie filmów, które zdobyłyby Oscary, gdyby o tym decydowały oceny użytkowników Filmwebu. Dziś przyjrzeliśmy się ocenom krytyków. Sprawdźcie, które tytuły nominowane w kategoriach film, film międzynarodowy, animacja i dokument są najlepsze według polski krytyków.
Oscary 2025: "Flow" zasługuje na dwa Oscary zdaniem krytyków oceniających na Filmwebie
Gdyby o Oscarach decydowały oceny krytyków na Filmwebie, to wielkim wygranym byłaby animacja
"Flow". Zdominowała bowiem dwie kategorie. Za najlepszy film uchodzi zdaniem polskich krytyków
"The Brutalist", a najlepszym dokumentem jest
"Nie chcemy innej ziemi".
Szczegółowe zestawienia znajdziecie poniżej.
Oceniamy "The Brutalist" w programie "Movie się"
NAJLEPSZY FILM
"The Brutalist" - średnia ocen krytyków 8,1 Z recenzji filmu na Filmwebie:
Corbet jest reżyserem pełną gębą. Nie ściemnia, nie chowa się za swoją artystowską pozą. Potrafi podać zarówno kawior, jak i ziemniaczki. W skali makro "The Brutalist" ma rewelacyjny flow od sceny do sceny, wzmocniony jeszcze przez wyraźne strukturalne rymy: lustrzane ujęcia i sekwencje powtarzające się pomiędzy dwiema połówkami filmu. W skali mikro widać zaś, że Corbet potrafi zwyczajnie zainscenizować rozmowę między dwiema postaciami. I to procentuje, bo w takich warunkach aktorzy mogą spokojnie rozwinąć skrzydła. Brody pięknie gra tu mroczniejszą wersję Władysława Szpilmana z "Pianisty", Jones kreuje chyba najbardziej niejednoznaczną rolę w karierze, a Pearce koncertowo na przemian trzyma dżentelmeński fason i traci nad sobą panowanie. Wszystko spina zaś muzyka: raz podniosłe orkiestracje Daniela Blumberga, które współbrzmią z wysokimi ambicjami Tótha (i Corbeta), raz diegetyczny szmer radiowych szlagierów z epoki, który skutecznie zanurza nas w świecie przedstawionym. Całość przeczytacie
TUTAJ.
Oceny krytyków pozostałych filmów nominowanych w tej kategorii:
"
Substancja" - średnia ocen krytyków
8,0 "
Anora" - średnia ocen krytyków
7,7 "
Diuna: Część druga" - średnia ocen krytyków
7,6 "
Konklawe" - średnia ocen krytyków
6,9 "
Emilia Pérez" - średnia ocen krytyków
6,9 "
I'm Still Here" - średnia ocen krytyków
6,7 "
Kompletnie nieznany" - średnia ocen krytyków
6,6 "
Wicked" - średnia ocen krytyków
6,6 "
Miedziaki" - średnia ocen krytyków
6,0 FILM MIĘDZYNARODOWY
"Flow" - średnia ocen krytyków 8,1 Z recenzji filmu na Filmwebie:
Nasycone zielenie w gęstych lasach, pastelowe brązy i żółcie w opuszczonych miastach, słoneczne refleksy rozcinające lazurową wodę… Choć przyjemna i dość oczywista w swoim "malarskim" stylu faktura obrazu narzuca skojarzenia z opowieścią o "nowym początku", całość utrzymana jest raczej w elegijnym tonie – w końcu po ludziach musi przyjść pora na zwierzęta. Łotewski reżyser Gints Zilbalodis równoważy minorowe nastroje krzepiącą historią zwierzęcej solidarności i dość powiedzieć, że jest to konwencja wymagająca sporej narracyjnej finezji. "Flow" nie jest kinem z subtelnie zawoalowanym, proekologicznym przesłaniem. To pracująca na szóstym biegu machina gróźb i ostrzeżeń. Działa bez zarzutu przez całe osiemdziesiąt minut, choć najefektywniejsza jest w momentach cichej komunii wrażliwości między bohaterami a widzem. To jest wtedy, gdy z pokładu chybotliwej łódki wspólnie podziwiamy majestat umierającego świata. Całość przeczytacie
TUTAJ.
Oceny krytyków pozostałych filmów nominowanych w tej kategorii:
"
Dziewczyna z igłą" - średnia ocen krytyków
7,4 "
Nasienie świętej figi" - średnia ocen krytyków
7,2 "
Emilia Pérez" - średnia ocen krytyków
6,9 "
I'm Still Here" - średnia ocen krytyków
6,7 FILM ANIMOWANY
"Flow" - średnia ocen krytyków 8,1 Oceny krytyków pozostałych filmów nominowanych w tej kategorii:
"
Dziki robot" - średnia ocen krytyków
7,8 "
Pamiętnik ślimaka" - średnia ocen krytyków
7,5 "
W głowie się nie mieści 2" - średnia ocen krytyków
7,3 "
Wallace i Gromit: Zemsta pingwina" - średnia ocen krytyków
7,0
FILM DOKUMENTALNY
"Nie chcemy innej ziemi" - średnia ocen krytyków 8,1 Z recenzji filmu na Filmwebie:
Jeśli zadaniem kina dokumentalnego jest otwieranie oczu, to "Nie chcemy innej ziemi" wywiązuje się z niego w stu procentach. Relacjonując konflikt w Masafer Jatcie, Basel Adra i Yuval Abraham demaskują liczne przypadki łamania praw człowieka, jakich dopuszcza się względem Palestyńczyków Izrael. Oficjalnie wszystko odbywa się w majestacie prawa – skoro ziemia należy do wojska, trzeba usunąć przebywających na niej intruzów. Tyle tylko, że tereny te były zamieszkałe na długo przed przybyciem pierwszych syjonistycznych osadników, a w sądzie zabrakło reprezentantów drugiej strony. Jak gorzko podsumowuje Basel, nawet najlepszy student prawa, jeśli pochodzi z Palestyny, znajdzie zatrudnienie co najwyżej na budowie. Całość przeczytacie
TUTAJ.
Oceny krytyków pozostałych filmów nominowanych w tej kategorii:
"
Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu" - średnia ocen krytyków
7,7 "
Sugarcane: rozliczenie z przeszłością" - średnia ocen krytyków
7,0 "
Dzienniki Black Box" - średnia ocen krytyków
7,0 "
Wojna porcelanowa" - średnia ocen krytyków
6,3 Oscary 2025: Redakcja Filmwebu typuje zwycięzców