TVN: III kwartał dobry, prognozy w górę

Gazeta Wyborcza /
https://www.filmweb.pl/news/TVN%3A+III+kwarta%C5%82+dobry%2C+prognozy+w+g%C3%B3r%C4%99-25138
Po ogłoszeniu dobrych wyników za III kwartał Grupa TVN podniosłą swoje prognozy na ten rok. Spółka poinformowała, że pracuje nad planem motywacyjnym, a jego szczegóły ma ogłosić jeszcze w tym roku

Miało być gorzej, a było bardzo dobrze - tak można podsumować wyniki finansowe drugiej co do wielkości telewizji komercyjnej w Polsce w III kwartale tego roku. - Raczej nie poprawimy naszego wyniku w stosunku rok do roku - przewidywała w sierpniu Karen Burgess, wiceprezes i dyrektor finansowa TVN. Na wynikach stacji miały zaciążyć koszty obsługi wyborów oraz organizacja festiwalu w Sopocie. Jednak przychody TVN w minionym kwartale wzrosły o 24 proc. do 173 mln zł, a wskaźnik EBITDA - o 64 proc. i osiągnął poziom 39 mln zł. Na czwartkowej konferencji Karen Burgess powiedziała, że wybory były jednym z czynników, który pociągnął wyniki stacji w górę. - Według szacunków domu mediowego Starlink komitety wyborcze wydały w III kwartale na reklamę telewizyjną 22 mln zł - podkreśliła.

- Najbardziej cieszy nas wrześniowa oglądalność, która osiągnęła 30 proc. w czasie najwyższej oglądalności w naszej grupie docelowej. To pozwoliło istotnie zwiększyć przychody - wtórował jej Piotr Walter, prezes zarządu TVN. Sukces odniosły takie programy jak "Taniec z gwiazdami" (średni udział w widowni 27,3 proc.) oraz nowe seriale "Niania" (23,8 proc.) i "Magda M." (21,2 proc.).

Większość kanałów tematycznych Grupy TVN również radziła sobie dobrze. Np. informacyjny TVN 24 zwiększył swoje przychody o 34 proc. (z 19 do 26 mln zł). Stacja ta chce teraz położyć większy nacisk na informacje gospodarcze, tworząc specjalne pasmo po południu, i w tym celu rozbudowuje bazę techniczną. - Kupiliśmy nowe studio biznesowe wraz ze sprzętem. Łączny koszt tej inwestycji wyniesie ok. 2 mln euro - powiedział nam Piotr Walter, prezes TVN, dodając, że jest to odpowiedź na ofertę kanału TV Biznes.

Motoryzacyjny TVN Turbo oraz nadawany dla widzów zagranicznych iTVN osiągnęły w III kwartale rentowność operacyjną. Ujemny wskaźnik EBITDA miał natomiast TVN Siedem, który zwiększył koszty programowe.

- Spodziewamy się, że wzrost rynku reklamy telewizyjnej w tym roku osiągnie poziom ok. 10 proc., a wzrost całego rynku reklamy - 13 proc. Nasz planowany wzrost przychodów to 20 proc., przy założeniu, że obecne trendy się utrzymają - powiedziała Karen Burgess. Wcześniej TVN zakładał, że sprzedaż w skali roku wzrośnie o najwyżej 15 proc., czyli z 717 do 824 mln zł. Prognoz zysku netto nie podano. Po trzech kwartałach tego roku skonsolidowane przychody Grupy TVN wzrosły z 500,9 do 585,3 mln zł.

- Bardzo dobre wyniki TVN to zasługa silnego popytu na reklamę telewizyjną dodatkowo wzmocnionego przez wydatki na kampanie wyborcze. Atrakcyjne programy stacji dały rekordową oglądalność wśród mieszkańców dużych miast, przyciągając nowych reklamodawców. Kolejne kwartały powinny być równie dobre dla TVN - powiedział nam Andrzej Szymański, analityk BZ WBK.

Spółka pracuje nad programem motywacyjnym dla kluczowych pracowników. Przeznaczona na ten cel pula akcji wynosi 1,974 mln papierów, czyli blisko 3 proc. kapitału firmy. Nabyte opcje na akcje pracownicy będą mogli wykorzystać do 2011 r. - Obciążenie z tytułu programu jest oczekiwane już w IV kwartale tego roku - powiedziała wiceprezes TVN.

• Grupa ITI, do której poza TVN należą m.in. portal Onet.pl, sieć kin Multikino oraz klub piłkarski Legia, także opublikowała wyniki finansowe. Przychody holdingu po trzech kwartałach tego roku wzrosły o prawie 30 proc. i wyniosły 189,3 mln euro. Z kolei wskaźnik EBITDA wzrósł o ponad 47 proc., osiągając poziom 57,6 mln euro. Wszystkie spółki należące do Grupy ITI są rentowne, z wyjątkiem klubu sportowego. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy przychody Legii wyniosły 3,09 mln euro, ale jej wskaźnik EBITDA wciąż jest ujemny i sięga 2,01 mln euro.