Kar-Wai Wong 

8,5
1 546 ocen pracy reżysera
Kar-Wai Wong
Kar-Wai Wong urodził się w Chinach, ale kiedy skończył 5 lat wraz z rodziną przeniósł się do Hong Kongu. Tam ukończył studia na politechnice na wydziale grafiki. To właśnie podczas studiów zetknął się po raz pierwszy z fotografią i sztuką filmowania, która go zafascynowała. W 1980 roku rozpoczął naukę w szkole filmowej prowadzonej przez Hong Kong Television Broadcast Ltd. Przez kolejne dwa lata artysta uczył się i jednocześnie pracował jako asystent producenta przy realizacji seriali telewizyjnych a później również jako scenarzysta. W 1982 roku opuścił telewizję i rozpoczął pracę jako niezależny scenarzysta. W ciągu 5 kolejnych lat napisał około 10 scenariuszy zarówno do komedii jak i do dramatów, czy filmów sensacyjnych. Jako reżyser zadebiutował w 1988 roku filmem "Wong gok ka moon" ("As Tears Go By"), który został bardzo dobrze przyjęty przez krytykę. Trzy lata później powstał obraz "A Fei jing juen" ("Days of Being Wild"), który stał się dużym wydarzeniem na międzynarodowych festiwalach filmowych i sprawił, że nazwisko Wong zaczęło być dostrzegane nie tylko w Hong Kongu. Od tamtej pory każdy następny film tego artysty jest bardzo dobrze przyjmowany zarówno przez widzów, jak i krytyków, a każda premiera z reguły staje się wydarzeniem kulturalnym. W 1997 roku otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera na festiwalu w Cannes oraz nominację do Złotej Palmy za film "Happy Together".
więcej

Dane personalne:

wiek:

data urodzenia: 17 lipca 1958

miejsce urodzenia: Szanghaj, Chiny

wzrost: 183 cm

Złota Palma
Zdobył Złota Palma, 4 inne nagrody oraz 16 nominacji
Sprawdź wszystkie nagrody
żona Esther, syn Qing (ur. 1994)
Zajął 2 miejsce w kategorii na najlepszego reżysera 2005 roku według członków National Society of Film Critics.
Wyreżyserował następujące reklamy:
- 1996 r. - "wkw/tk/1996@7'55"hk.net" dla Takeo Kikuchi;
- 1998 r. - "Motorola" dla Motorola StarTAC;
- 2000 r. - "Un Matin Partout Dans Le Monde" dla JCDecaux; "Suntime Red Wine CF" dla Suntime Red Wine;
- 2001 r. - "Dans la Ville" dla Orange France;
- 2002 r. - "La Rencontre" dla Lacoste;
- 2005 r. - "Capture Totale" dla Dior;
- 2007 r. - "Hypnôse Parfum Femme" oraz "Hypnôse Parfum Homme" dla Lancôme; "Midnight Poison" dla Dior; "There's Only One Sun" dla Philips; "SoftBank" dla SoftBank;
- 2008 r. - "Blueberry Days" dla Louis Vuitton;
- 2011 r. - "Mask" dla Shu Uemura;
- 2012 r. - "Déjà Vu" dla Chivas Regal;
- 2014 r. - "Regeneration" dla Maysu;
- 2017 r. - "Typhoon Planet" dla Paul & Shark;
- 2019 r. - "Self 05" dla Saint Laurent;
- 2021 r. - "2021 Mercedes-Benz CNY Campaign" dla Mercedes-Benz;
- 2022 r. - "Beauty Beyond Time" dla Helena Rubinstein.
Wyreżyserował następujące teledyski:
- 1992 r. - "To Make You Happy" - Tracy Huang;
- 2000 r. - "Hua Yang Nian Hua" - Tony Leung Chiu-wai;
- 2002 r. - "Six Days" - DJ Shadow.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Wzorem użytkownika guido_9-05 zakładam taki temat również na forum tego reżysera.
Wymieńcie pięć najlepszych, Waszym zdaniem, filmów Kar Wai Wonga w kolejności od najlepszego do najgorszego.

moje TOP 5 wygląda w następujący sposób:

1. Happy Together
2. Upadłe anioły
3. Chungking Express
4. 2046
5....

Będzie coś nowego?

którego filmy ogląda się niezwykle emocjonalnie. Warto do nich wrócić od czasu do czasu.

joł szukam filmów podobnych do mistrza kar wai wonga chińskich z ujęciami jak w jego najlepszych filmach z góry dzieki?

Mam ogromną prośbę.
Proszę o tytuły i nazwiska azjatyckiej kinematografii, które warto zobaczyć/poznać