Portal Filmweb i Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni zapraszają do wzięcia udziału w dziesiątej edycji konkursu krytycznofilmowego "Powiększenie".
Konkurs ma na celu wyłonienie i wypromowanie zdolnych młodych ludzi, którzy w przyszłości będą profesjonalnie pisać o kinie. Wygrana to dla laureatów pierwszy duży krok w zawodowej karierze.
Laureaci dotychczasowych edycji "Powiększenia" stali się filarami publicystyki Filmwebu i ważnymi głosami w polskiej krytyce filmowej. Zwycięzca pierwszej edycji, Radosław Osiński, zwycięzca trzeciej edycji, Marcin Stachowicz, i zwyciężczyni czwartej edycji, Klara Cykorz, byli potem laureatami Grand Prix w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka.
W jury "Powiększenia" zasiadały takie znakomitości świata kultury jak m.in.: Grażyna Torbicka, Michał Walkiewicz, Tadeusz Sobolewski, Joanna Kos-Krauze, Bartosz M. Kowalski, Marcin Wrona, Jakub Żulczyk, Marta Nieradkiewicz, Urszula Antoniak czy Michał Oleszczyk.
Nieodmiennie szukamy autorów zwracających uwagę na rzeczy pomijane, dostrzegających to, co niedostrzeżone, i opisujących w swoich tekstach najciekawsze aspekty współczesnego kina. W 2025 roku "Powiększenie" rozpoczyna współpracę z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, świętując 50-lecie wydarzenia.
W tym roku w jury konkursu zasiądą:
  • Joanna Łapińska - dyrektorka artystyczna Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
  • Korek Bojanowski - reżyser filmu "Utrata równowagi" (2024), laureat nagrody za najlepszy debiut reżyserski lub drugi film na FPFF w Gdyni
  • Jakub Popielecki - zastępca redaktora naczelnego oraz szef działu publicystyki portalu Filmweb
ZASADY KONKURSU „POWIĘKSZENIE”
Tematem konkursu są laureaci Złotych Lwów z 50-letniej historii Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Artykuł konkursowy powinien dotyczyć co najmniej jednego spośród gdyńskich zwycięzców: organizatorzy pozostawiają jednak uczestnikom wolna rękę w kwestii sposobu rozwinięcia tematu.
  • Objętość tekstu powinna wynieść od 10 do 15 tysięcy znaków (ze spacjami).
  • Tekst konkursowy musi być dotąd niepublikowany.
  • Konkurs jest przeznaczony dla osób, które nie ukończyły 30. roku życia.
  • Udział w konkursie jest jednoznaczny ze zgodą na warunki regulaminu i klauzuli informacyjnej RODO.
Termin nadsyłania zestawów konkursowych: 1 sierpnia 2025 roku. Prace należy nadsyłać na adres konkurs@filmweb.pl, a w treści maila podać dane kontaktowe (imię, nazwisko, numer telefonu).
Nagroda główna w konkursie to 5000 zł, współpraca z portalem Filmweb oraz publikacja wyróżnionego tekstu na portalu Filmweb oraz w gazecie festiwalowej FPFF w Gdyni. Jury zastrzega sobie również prawo do przyznania wyróżnienia.
Laureatów konkursu poznamy w sierpniu.
Regulamin konkursu dostępny jest tutaj.
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych dostępna jest tutaj.
LAUREACI POPRZEDNICH EDYCJI
2019
I miejsce
Wyróżnienie
Wyróżnienie
Łukasz Adamowicz za recenzję filmu "Nasz czas" Carlosa Reygadasa oraz esej "Przeszłość, która nadejdzie".
2018
I miejsce
Gabriel Krawczyk za recenzję filmu "Milczenie" Martina Scorsesego oraz esej "Kino metafizycznego niepokoju"
Wyróżnienie
Joanna Najbor za recenzję filmu "Touch Me Not" Adiny Pintilie oraz esej "Seksowne brzoskwinie i narkotyczne tripy"
Wyróżnienie
Maciej Kryński za recenzję filmu "Photon" Normana Leto oraz esej "Transplantacja"
2017
I miejsce
Patrycja Calińska za recenzję serialu "Westworld" oraz esej "AI: Sny o potędze"
Wyróżnienie
Ewelina Leszczyńska za recenzję filmu "Zagubiona autostrada" Davida Lyncha oraz esej "David Lynch przeciąga strunę"
Wyróżnienie
Piotr Fortuna za recenzję filmu "Christine" Antonio Camposa oraz esej "Anarchia bohatera"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Maciej Kryński za recenzję filmu "Miliard szczęśliwych ludzi" Macieja Bochniaka
2016
I miejsce
Joanna Birek za recenzję filmu "Zagadka zbrodni" Bonga Joon-ho oraz esej "Kino Korei Południowej a sprawa polska"
Wyróżnienie
Sylwia Borowska-Kazimiruk za recenzję filmu "Kosmos" Andrzeja Żuławskiego oraz esej "Ostatnie wyznanie (nie)wiary. O filmowych pożegnaniach"
Wyróżnienie
Michał Górczyński za recenzję filmu "Kochankowie" Jamesa Graya oraz esej "Sprzedawca marzeń. O kinie Jamesa Graya"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Oliwia Kapturkiewicz za recenzję filmu "Werka" Pawła Łozińskiego.
2015
I miejsce
Szymon Drzażdżewski za recenzję filmu "Alphaville" Jean-Luca Godarda oraz esej pt. "Wernher i jego wynalazek. Wzajemne orbity rakiety i kinematografu."
Wyróżnienie
Krzysztof Dix za recenzję filmu "Gebo et l'Ombre" Manoela de Oliveiry oraz esej pt. "Przeszłość i teraźniejszość. O ostatnich filmach Manoela de Oliveiry."
Wyróżnienie
Rafał Glapiak za recenzję filmu "MASH" Roberta Altmana oraz esej "Preston Sturges, czyli jak postanowiłem się postawić i wyśmiałem wojnę."
Jury postanowiło nie przyznawać w 2015 roku nagrody za recenzję polskiego filmu, ufundowanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
2014
I miejsce
Klara Cykorz za recenzję serialu "Orphan Black" pt. "Orphan Black: ciało w miejsce McGuffina" oraz esej "Orphan Black: W głąb króliczej nory"
Wyróżnienie
Karol Kućmierz za recenzję serialu "Fargo" pt. "Fan fiction w uniwersum braci Coen" oraz esej pt. "Artyści do wynajęcia. O reżyserach seriali"
Wyróżnienie
Łukasz Grzegorowski za recenzję filmu "Na gorąco" Briana De Palmy pt. "O krok za daleko" oraz esej pt. "Szukając found footage"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Emila Sieczka za recenzję filmu "Ida" Pawła Pawlikowskiego pt. "Jeśli Boga nie ma..."
2013
I miejsce
Marcin Stachowicz za recenzję filmu "Camille Claudel, 1915" pt. "Ciało na usługach szaleństwa" oraz esej pt. "Autystyczne światy Brunona Daumonta"
Wyróżnienie
Olga Drenda za recenzję filmu "Le Frisson des Vampires" pt. "Straszydełka" oraz esej pt. "Słudzy wyobraźni. Wizjonerzy kina gatunkowego"
Wyróżnienie
Marta Stańczyk za recenzję filmu "Śnieżka" pt. "W czerwieni" oraz esej pt. "New Silent Cinema?"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Łukasz Gieruszczak za recenzję filmu "Obława" pt. "Jądro ciemności"
2012
I miejsce
Przemysław Pieniążek za recenzję filmu "Śledząc" Christophera Nolana pt. "W sieci kłamstw" oraz esej "Mroczni bohaterowie Christophera Nolana"
Wyróżnienie
Marta Habdas za recenzję filmu "Cosmopolis" Davida Cronenberga pt. "Nudy hiperkapitalizmu" i artykuł "Oblicza kapitalizmu wg Davida Cronenberga"
Wyróżnienie
Paulina Wakuluk za recenzję filmu "Melancholia" Larsa Von Triera pt. "Kosmiczny Danse Macabre" i esej "Melancholia science fiction"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Alicja Ignaczak za recenzję filmu "Druciki" Aleksandry Gowin i Ireneusza Grzyba - "Rzeczywistość spleciona z drucików"
2011
I miejsce
Radosław Osiński za recenzję filmu "Charlie i fabryka czekolady" pt. "Kwestia smaku" oraz esej "Kampowy Cybulski"
Wyróżnienie
Iwona Morozow za recenzję filmu "Dystrykt 9" pt. "Na żywo" i artykuł "Fantazmat w quasi-rzeczywistym opakowaniu"
Wyróżnienie
Piotr Szcześniak za recenzję filmu "Blue Valentine" pt. "Dopóki miłość nas nie rozłączy" oraz esej "Egzekucja czy dożywocie, czyli jak umiera miłość"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Michał Piepiórka za recenzję filmu "Argentyńska lekcja" - "Nie jest łatwo, Panie Wojtku" oraz artykuł "Moje życie to dzieło sztuki"