Era Nowe Horyzonty to cykl filmowy, zapoczątkowany przez Gutek Film w 2001 roku, poświęcony filmom wykraczającym poza granice konwencjonalnego kina.
W tym roku cykl zyskał stałego sponsora, operatora telefonii komórkowej - sieć Era. W związku z tym zmieniła się nazwa cyklu i brzmi ona: 3. cykl filmowy Era Nowe Horyzonty.
W ramach 3. cyklu zaprezentowanych zostanie 7 filmów, nagrodzonych na międzynarodowych festiwalach filmowych. Są to :
-
"Lalki", Japonia/Francja 2002, reż.
Takeshi Kitano (nagrody : Grand Prix-Nagroda Publiczności 3. FF Era Nowe Horyzonty Cieszyn 2003),
-
"Rosyjska Arka", Rosja/Niemcy 2002, reż.
Aleksander Sokurow (nagrody: Visions Award dla
Aleksandra Sokurowa na MFF Toronto 2002),
-
"Jego brat", Francja 2002, reż.
Patrice Chereau (nagrody : Srebrny Niedźwiedź za reżyserię MFF Berlin 2003),
-
"Czerwcowy wąż", Japonia 2002, reż.
Shinya Tsukamoto (nagrody : Kinematrix Film Award i San Marco Special Jury Award dla
Shinya Tsukamoto MFF Wenecja 2002, najlepsza scenografia Catalonian International Film Festival 2002, International Fantasy Film Award dla Asuka Kurosawa Fantasporto 2003, International Fantasy Film Special Jury Award dla
Shinya Tsukamoto),
-
"O piątej po południu", Iran/Francja 2003, reż.
Samira Makmalbaf (nagrody : Nagroda Jury Ekumenicznego i Nagroda Jury MFF Cannes 2003),
-
"Uzak", Turcja 2003, reż.
Nuri Bilge Ceylan (nagrody : nagroda dla najlepszego tureckiego filmu i reżysera MFF Istambuł 2003, nagroda Jury i nagroda za najlepsze aktorstwo Cannes 2003),
-
"Millennium Mambo", Francja/Tajwan 2001, reż.
Hou Hsiao-hsien (nagrody : Srebrny Hugo MFF Chicago 2001, nagroda za reżyserię MFF Flanders 2001, Grand Prix Technique MFF Cannes 2001).
Po raz pierwszy w Polsce filmy te pokazane zostały na festiwalu filmowym Era Nowe Horyzonty w Cieszynie, a zainteresowanie, z jakim się spotkały skłoniło firmę Gutek Film do zakupu ich do ogólnopolskiej dystrybucji.
Opracowując program cyklu Era Nowe Horyzonty dystrybutor zadał sobie pytanie: czy kino początku XXI wieku, kształtowane w większości przez gusta masowej publiczności, pozostawia możliwość tworzenia reżyserom, idącym na przekór modom, indywidualistom operującym własnym stylem, językiem filmowym nie do podrobienia? Tacy artyści wciąż istnieją rozproszeni po różnych zakątkach świata, ale coraz trudniej im realizować swoje projekty. Ich filmy wciąż - choć z wielkim trudem - torują sobie drogę ku salom kinowym wielkich festiwali filmowych.
Spośród setek filmów pokazywanych na międzynarodowych festiwalach wyselekcjonowano - kierując się własnym gustem - te, które za sprawą swojej niezwykłej formy i siły ekspresji, nie pozwalały o sobie zapomnieć. Przy skrajnie odmiennych środkach wyrazu, jedno je wszystkie łączy - gdziekolwiek były pokazywane wszędzie budziły skrajne reakcje i emocje, rodziły polemiki i dyskusje, wywoływały zachwyty i protesty.
Cykl Era Nowe Horyzonty nie jest kolejnym przeglądem, festiwalem, czy retrospektywą. Został pomyślany jako ekspozycja, wystawa ruchomych obrazów, rozciągnięta w czasie i przestrzeni. Cykl będzie prezentowany w kilkudziesięciu miastach całej Polski.
Era Nowe Horyzonty jest cyklem, poświęconym wizjonerom kina, artystom bezkompromisowym, mającym odwagę iść obraną przez siebie drogą wbrew panującym modom, opowiadać o rzeczach najważniejszych swoim niepowtarzalnym językiem.
W ramach 1. cyklu Era Nowe Horyzonty zaprezentowano:
"Requiem dla snu",
"Julien: donkey-boy",
"Pieśni z drugiego piętra",
"Uniesie nas wiatr",
"Dziewięć żywotów Tomasa Katza",
"Dive Bar Blues".
W ramach 2. edycji cyklu Era Nowe Horyzonty zaprezentowano:
"Paradox Lake",
"Japón",
"Niżyński",
"Upały",
"Eureka",
"Pochwała miłości",
"Dzika niewiność".