Festiwal Pięć Smaków od 25 listopada u Ciebie w domu!

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Festiwal+Pi%C4%99%C4%87+Smak%C3%B3w+od+25+listopada+u+Ciebie+w+domu-140003
Festiwal Pięć Smaków od 25 listopada u Ciebie w domu!
źródło: Materiał nadesłany
Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków po raz pierwszy odbędzie się online - dzięki temu organizatorzy będą mogli rozmawiać o Azji i odkrywać jej niezwykłe kinematografie z publicznością w całej Polsce. Na autorskiej platformie VOD pojawi się blisko 50 tytułów w 7 tematycznych sekcjach: Podróż do Azji, Kino ze smakiem, Azjatycki VR, Parasites, Hongkong dziś, Nowe kino Azji i Asian Cinerama.

Kilka tegorocznych sekcji powstało specjalnie z myślą o tym, by wspólnie przemierzać najmniej znane zakątki kontynentu, poznawać zaskakujące międzykulturowe i międzyludzkie podobieństwa, a także eksperymentować z azjatyckimi kulinariami - także we własnej kuchni. Nowatorska sekcja VR pozwoli widzom naprawdę głęboko zanurzyć się w odległej rzeczywistości, na skalę, która niedawno jeszcze wydawała się fantazyjnym science-fiction.

Będą też niespodzianki, które pomogą zadbać o festiwalową atmosferę w domu: specjalne domowe pakiety Pięciu Smaków, które pozwolą poczuć klimat i smak około-filmowych spotkań we własnych czterech ścianach, cykl rozmów wokół sekcji programu w studiu festiwalowym, Q&A z twórcami filmowymi na Facebooku, festiwalowe menu na wynos opracowane we współpracy z warszawskimi knajpami, a nawet dj set live!

Nowe sekcje - Kino ze smakiem i Podróż do Azji


Kino ze smakiem to zdecydowanie najapetyczniejsza sekcja festiwalu. W przeglądzie znalazło się aż osiem tytułów, które pobudzą kubki smakowe publiczności. Co warto zobaczyć?


- "Kawałek ziemi" w reż. Yim Soon-rye został zrealizowany na podstawie japońskiej mangi. Można śmiało posłużyć się tutaj stwierdzeniem, że film jest pewnego rodzaju listem miłosnym do prawdziwego jedzenia, w którym czuć smak słońca padającego na dojrzewające owoce i zapach czułości, z jaką przygotowywały je czyjeś zapracowane ręce. Główna bohaterka, Hye-won wraca z Seulu do niewielkiego miasteczka, w którym się wychowała: w dobrze znanym otoczeniu odkrywa wypełnione smakiem i zapachem wspomnienia, próbuje odtworzyć zapamiętane z dzieciństwa dania i odnaleźć życiową równowagę.


- Na szczególną uwagę zasługują "Kulinarne historie" produkcji azjatyckiego HBO, które w Polsce zostaną pokazane tylko podczas tegorocznej edycji Pięciu Smaków. W programie znalazły się dwa odcinki serii - On podaje rybę, ona woli kwiaty oraz Posiłek na planie. Pierwszy jest zmysłową opowieścią o jedzeniu nieodłącznie połączonym z namiętnością, w której poszukiwanie wspólnoty smaku staje się metaforą budowania relacji. W drugim natomiast, widzowie przyglądać się będą serwowanym posiłkom oczami gburowatego aktora zatrudnionego na planie tajskiego horroru. Reżyser Pen-ek Ratanaruang, mistrz przewrotnego kina gatunkowego, bawi się konwencją filmu o ekspatach na obczyźnie, mrugając okiem do wielbicieli kultowego "Między słowami" Sofii Coppoli.

- Film "To nie przepis mojej matki", czyli bezpretensjonalną rodzinną historię o przełamywaniu uprzedzeń, międzykulturowych spotkaniach i szukaniu własnej życiowej drogi. Można w nim znaleźć wiele kuchennych i kulturowych smaczków, a w role matki i córki wcieliły się prawdziwe gwiazdy singapurskiej sceny kulinarnej.

Podróż do Azji to sekcja, w której połączą się dwa wątki - wędrówka oraz żywioł wody. Dzięki tym filmom widzowie odwiedzą zakątki, o których nie wspominają żadne przewodniki i spotkają się z ludźmi, których życia nie dokumentują kolorowe magazyny. Co polecamy?

- "Wyspę syren" w reż. O Muel - świetnie zrealizowaną koreańska komedię o spotkaniu pokoleń i miasta z prowincją. Z jednej strony to brawurowa opowieść o przełamywaniu barier, rodzącej się w bólach kobiecej solidarności i sensie sportowej rywalizacji, a z drugiej świetna rozrywka i unikalny wgląd w niezwykłą kulturę wulkanicznej Jeju.

- Awangardowy i poetycki film "Morski potwór" w reż. Josepha Labana. Niezwykle nastrojowa historia, która czerpie z lokalnej mitologii, snując niespieszną opowieść o kręgu życia, budując przy tym refleksję o wyspiarskiej filipińskiej tożsamości. Akcja filmu rozgrywa się na maleńkiej wyspie Marinduque.


Nowe sekcje - Parasites i Hongkong dziś


Nierówności społeczne, absurdy kapitalizmu, ekonomia oparta na generowaniu coraz to większych podziałów to tematy, wokół których poruszać się będzie program sekcji Parasites. Czarny humor i przewrotny sposób opowiadania to jednak domena nie tylko Bonga. Wśród filmowych propozycji znalazły się m.in.:

- "Mikrosiedlisko", debiut reżyserski Jeon Go-woon. To arthousowa ballada o dziewczynie, która nie zamierza brać udziału w wyścigu szczurów, a jej przyjemnościami są: papierosy i whisky. Kiedy jej czynsz zostaje podniesiony, rezygnuje z... mieszkania. Czy da się funkcjonować bez dachu nad głową i czy można tak ostentacyjnie iść pod prąd? A przede wszystkim, czy ludzie, którzy płyną z prądem są szczęśliwsi?

- Mainstreamowy "Ciężki dzień" to duży sukces kasowy i objawienie festiwalu w Cannes. Skorumpowany gliniarz prowadzi samochód pod wpływem alkoholu aż w końcu śmiertelnie potrąca bezdomnego. Czy da radę ukryć ten fakt, aby zapewnić sobie bezkarność? Inteligentny, precyzyjnie skonstruowany thriller Kima Seong-huna to mocna, a jednocześnie zanurzona w czarnym humorze odsłona kina policyjnego, gatunku, który koreańskie kino wyniosło do rangi sztuki.

- Autorem scenariusza "Czerwona rodzina" jest sam Kim Ki-duk, niegrzeczne dziecko koreańskiego kina. Pomysł jest genialny - oto szczęśliwa pozornie rodzina kryje okrutną tajemnicę. Tak naprawdę to tajna komórka szpiegów z Korei Północnej, która wykonuje na Południu misje likwidacji zdrajców ojczyzny. Problemy zaczną się, gdy szpiedzy zaprzyjaźnią z rodziną sąsiadów.. Film pokazuje, że temat braci i sióstr z Północy został do pewnego stopnia oswojony przez kino, gdy przed rokiem 1999 było to absolutne tabu.

Pozostająca w wiecznym ruchu metropolia, w której spotykają się kultury, a splątane ludzkie historie tworzą niewyczerpane źródło inspiracji dla jednej z najbardziej niezwykłych światowych kinematografii - mowa o sekcji Hongkong dziś. Wśród filmów tej sekcji znalazły się:

- "Wspomnienia, które dławią, trunki, które je naprawią" to trzy nowele fabularne i jedna dokumentalna, w której twórcy - Kate Reilly i Leung Ming-kai - pokazują wielokulturowe oblicze Hongkongu. Przybysze z różnych stron świata zatrzymują się tu na chwilę albo na całe życie, znajdują bliskie dusze w przypadkowych spotkaniach, delektują niepowtarzalną lokalną kuchnią i angażują w polityczną działalność, która w ostatnich latach stała się dla wielu mieszkańców chlebem powszednim.

- "Osobno", reż. Chan Chitman to skromny film przedstawiający uniwersalną historię pewnego związku, która rozgrywa się na tle protestów w Hongkongu, począwszy od parasolowej rewolucji w 2014. Zdjęcia dokumentalne wykorzystane w filmie nadają opowieści poruszającej mocy, która pozwala na pobudzenie wrażliwości i empatii wobec ludzi, całego społeczeństwa, które właśnie teraz doświadcza bolesnych procesów.

Nowa sekcja - Azjatycki VR


Po raz pierwszy w historii polskich festiwali cała sekcja została poświęcona VRowi. W programie znalazły się doświadczenia zrealizowane w konwencji gier wideo, bardzo ambitne formy paradokumentalne, animacja, film grozy i kryminał noir - wszystkie pokazują, jak klasyczne formy filmowe przenosząc się do nowego medium, bardzo kreatywnie wykorzystując jego możliwości. Do oglądania filmów wystarczą okulary dostarczone przez organizatorów i specjalna aplikacja. Polecamy:


- "Sim Ślepiec" (reż. Cooper Sanghyun Yooto) - awangardowa forma, dźwięk przekuwany na obraz i zarazem nawiązanie do tradycyjnej kultury Korei: wątki z opery Pansori.

- "Przebudowa" (reż. Jonathan Hagard), czyli doświadczenie oparte o osobiste wspomnienia reżysera i 13 lat studiów nad urbanistycznymi, środowiskowymi i kulturowymi zmianami jakie zaszły na przestrzeni ostatnich 40 lat w Dżakarcie. W ciągu zaledwie 13 minut, umieszczeni na środku ulicy, chłoniemy niemal pół dekady przemian, których piętno odciska się na architekturze, krajobrazie dźwiękowym i losach pojedynczej rodziny.

- "Czarna torba" w reż. Qing Shao - animowany film noir, który przywodzi na myśl produkcje Quentina Tarantino, czy Guya Ritchiego. W punkcie wyjścia znajduję się tytułowa torba - klasyczny hitchcockowski McGuffin, czyli tajemniczy obiekt, który samą swoją obecnością rozbudza namiętności bohaterów i napędza akcję.

W programie festiwalu nie zabraknie oczywiście flagowych sekcji, które towarzyszą festiwalowi od lat. Nowe kino Azji to sekcja skupiająca najbardziej ekscentryczne i ambitne produkcje. To głosy młodych, niezależnych twórców i precyzyjnie skomponowane fabuły uznanych mistrzów, składające się na uderzającą opowieść o dzisiejszej Azji - i nie tylko. Znajdziemy tutaj takie filmy, jak "Rom" (reż. Tran Thanh Huy) - wizualną, teledyskową petardę o skomplikowanym świecie slumsów Sajgonu czy "Werdykt" Raymunda Ribaya Gutierreza prezentowanego z powodzeniem w Wenecji w ubiegłym roku, poruszającego problem przemocy domowej, a łączącego konwencję thrillera z dramatem sądowym.


Z kolei Asian Cinerama to sekcja przygotowana we współpracy z Asian Film Awards Academy, instytucją stojącą za jednymi z najbardziej prestiżowych azjatyckich branżowych statuetek. Znajdziemy tutaj chwytające za serce melodramaty, ekranizację bestsellerowej powieści - "Kim Ji-Young, urodzona w 1982", reż. Kim Do-young, zaskakujące kino superbohaterskie - "Gundala" Joko Anwara - i hiphopowy musical - "Wersy ulicy" w reż. Zoya Akhtar. Filmy w ramach tej selekcji, porwały już porwały już miliony widzów i podbiły serca krytyków w całej Azji - pora na widzów Pięciu Smaków!

Szczegółowy program 14. AFF Pięć Smaków, aktualności, karnety i bilety: www.piecsmakow.pl.

14. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków25 listopada - 6 grudnia
Internet