Filmweb poleca "Perwersyjny przewodnik po ideologiach" i "Dotyk grzechu"

Filmweb
https://www.filmweb.pl/news/Filmweb+poleca+%22Perwersyjny+przewodnik+po+ideologiach%22+i+%22Dotyk+grzechu%22-100976
Filmowy grudzień rozpoczynamy z przytupem. Już od jutra w polskich kinach będziecie mogli obejrzeć "Perwersyjny przewodnik po ideologiach" autorstwa Sophie Fiennes oraz "Dotyk grzechu" w reżyserii Zhangke Jia. Nasza redakcja postanowiła wyróżnić obydwa filmy znakiem jakości Filmweb poleca!


Tak nasz recenzent pisze o "Perwersyjnym przewodniku po ideologiach":

Można oczywiście zarzucać Žižkowi, że jest egzegetą-prestidigitatorem, który wydaje się konstruować swoje wywody od końca: byle w puencie postawić jakąś efektowną tezę. Fakt, nie wszystkie filmy poddają się odczytaniom myśliciela tak gładko. Žižek sam podejmuje jednak wątek interpretacyjnej dezynwoltury, mnożąc przykłady na to, jak różnie rozumiano "Odę do radości" Beethovena czy rekina ze "Szczęk". I na każdy moment, gdy wydaje się, że wywody filozofa same są jak jajko-niespodzianka – gdzie obietnica głębi jest tylko pretekstem do cieszenia się atrakcyjną powłoką – trafia się chwila, w której jego wnioski są trafne i intrygują. Tak jest, gdy odnajduje on w "Titanicu" opowieść o wampirycznych praktykach wyższych sfer, gdy mówi o przemocy rodzącej się w sytuacji braku języka albo gdy rozgrzesza grupę Rammstein z posiłkowania się nazistowską ikonografią. Prowokacje Žižka są zatem udane. Nawet jeśli się z nim nie zgadzamy, prowokuje on przecież do myślenia.

Całą recenzję przeczytacie TUTAJ.


A tak chwalimy "Dotyk grzechu":

Świat, w którym nadstawiający drugi policzek maluczcy wkraczają na drogę bez powrotu i krwawo rozprawiają się z beneficjentami systemu, przywodzi na myśl antywestern. Rzeczywistość, w której fizyczne okrucieństwo jest wdrukowane w życie społeczne na niemal komórkowym poziomie, kojarzy się z dramatem gansterskim. Reżyser podaje na tacy te gatunkowe tropy, ale to tylko haczyk na europejskiego widza, który poprzednie dokonania reżysera lokował raczej w obrębie azjatyckiego kina kontemplacji. W fenomenalnym, nagrodzonym w Cannes filmie, rozegraną na styku ostrej jak brzytwa publicystyki oraz poetyckiej impresji konwencję ustanawiają zupełnie inne inspiracje. Pierwszą stanowi rodzima tradycja filmowa i operowa. Drugą - samo życie i historie auentycznych mordów dokonanych w Chinach. [...] Dla posługującego się dotąd nieco subtelniejszym językiem Jie Dotyk grzechu stanowi rodzaj estetycznej wolty. Sedno jego filmów jednak się nie zmienia – krytyka społeczna przeprowadzona jest tu z poziomu ulicy, pytanie “dlaczego do tego doszło?” jest dla reżysera retoryczne, zaś ciągła eskalacja agresji w chińskim społeczeństwie – oczywista i nieunikniona.

Całą recenzję przeczytacie TUTAJ.

Filmweb poleca! jest wyróżnieniem przyznawanym przez redakcję Filmwebu największej marki filmowej w Polsce. Nagradzamy tym znakiem filmy wyjątkowe, nie tylko artystyczne, ale i komercyjne, które naszym zdaniem zasługują na szczególną uwagę.
Udostępnij: