Iluzjon: Dziś nocny maraton filmów Ingmara Bergmana

Informacja nadesłana przez organizatora / autor: /
https://www.filmweb.pl/news/Iluzjon%3A+Dzi%C5%9B+nocny+maraton+film%C3%B3w+Ingmara+Bergmana-37707
Filmoteka Narodowa, Filmweb oraz Zone Europa zapraszają 29 września , miłośników twórczości Ingmara Bergmana na nocny maraton filmowy.

W programie cztery filmy: "Siódma Pieczęć", dokument "Ingmar Bergman", "Twarzą w Twarz" oraz "Oko Diabła".
Bilety na cały maraton w cenie 25 zł.

W trakcie maratonu odbędzie się konkurs wiedzy o twórczości Ingmara Bergmana. Do wygrania miedzy innymi: półroczna karta wstępu do kina Iluzjon, wydawnictwa Filmoteki Narodowej. Serdecznie zapraszamy!

W hallu kina sprzedawane będą w promocyjnej cenie książki wydane przez Filmotekę Narodową.

Klub Zaklęte Rewiry zaproponuje ciekawe drinki w promocyjnej cenie

Maratonowi towarzyszy wystawa plakatów do filmów Ingmara Bergmana.

Szczegółowe informacje: www.fn.org.pl

Iluzjon Filmoteki Narodowej, ul. Narbutta 50a, t. +22 6461260

Również 29 września rozpoczyna się w kinie Iluzjon przegląd filmów Karena Szachnazarowa, jednego z czołowych twórców kina rosyjskiego, dyrektora koncernu Mosfilm. Aby uzyskać więcej informacji kliknij tutaj

Ingmar Bergman zmarł 31 lipca w swoim domu na wyspie Faro u wybrzeży Szwecji. Wraz z jego śmiercią i odejściem innego z Wielkich - Michelangelo Antonioniego, w dziejach kina zamknięta została definitywnie pewna epoka. Dzieło Bergmana to jedno z tych dokonań wielkiej indywidualności twórczej, które wpłynęło na wizerunek nie tylko kina, ale całej sztuki ubiegłego i naszego wieku. Nie chodzi przy tym ani o naśladownictwo ani kontynuację wytyczonego kierunku. Wręcz przeciwnie. Bergman należy do artystów osiągających stopień dominacji i artystycznej hegemonii, uniemożliwiający wszelkie próby powielania tego wzoru. Wielu szwedzkich reżyserów i krytyków miało mu wręcz za złe to swoiste zmonopolizowanie kinematografii skandynawskiej. Dziś jednak nikt nie ośmieli się podważać jego wyjątkowej pozycji. Waga stawianych pytań, głębia filozoficznych dociekań i rozważań nad ludzkim losem - jego sensem i rozlicznymi uwarunkowaniami nadają filmom Bergmana wymiar uniwersalny i ponadczasowy. Wiele z tych pytań ma źródło w biografii Mistrza, przede wszystkim w niełatwym dzieciństwie.

W ostatnich latach Bergman poświęcił się pracy teatralnej, zrywając z kinem po zrealizowaniu w 1982 r. autobiograficznego filmu "Fanny i Aleksander", za który Amerykańska Akademia Filmowa przyznała mu Oscara. Dorobek reżyserski Bergmana wielokrotnie znajdował uznanie w najwyższych kręgach kulturalnych. W 1986 r. paryska Sorbona nadała reżyserowi doktorat honoris causa. W 1988 r. uhonorowany został pierwszą edycją Felixa (europejskiego odpowiednika Oscara) za całokształt twórczości.

Bergman wprowadził w materię filmu coś co wydawało się jej obce: filozofię transcendentną i psychologiczną analizę sięgającą najgłębszych pokładów ludzkiej duszy. Jego twórczość przynosi jeden z najwnikliwszych portretów współczesnego człowieka, czasami przerysowany, czasami wręcz karykaturalny, zawsze jednak do głębi poruszający. Bergmana zmagania z Bogiem, porządkiem świata, własnym dzieciństwem i niemożnością pogodzenia się z samym sobą zaowocowały co najmniej kilkunastoma filmami o nadzwyczajnych walorach artystycznej wizji i niezwykłym ładunku emocjonalnej prawdy. Istotę swego kina najlepiej określił sam reżyser. W jednym z wywiadów powiedział: W moich filmach chodzi o rzecz najważniejszą, o nadanie duchowego i ludzkiego sensu cywilizacji zaspokojonych potrzeb materialnych.