Od 16 stycznia kanał filmowy TCM zaprasza wielbicieli kina na zbuntowany tydzień z klasykami nurtu Amerykańskiej Nowej Fali. Gdy w latach 50-tych Europa na dobre rozsmakowywała się we francuskiej awangardzie Nowej Fali, w hollywoodzkim przemyśle filmowym ciągle dominowały kosztowne produkcje obliczone na dużą publiczność i wysoki zysk. Zmierzch monumentalnych obrazów historycznych i banalnych musicali, okupujących przez lata ekrany amerykańskich kin, miał nadejść wraz z szybkim rozwojem o wiele tańszego medium jakim dla milionów Amerykanów stała się telewizja. Widownia coraz częściej wybierała prostą rozrywkę w domowym zaciszu, rzadziej odwiedzając kina. W rezultacie masowego odwrotu od sztuki filmowej, na początku lat 60-tych Hollywood ogarnęła stagnacja. Zdesperowani producenci postanowili podjąć ryzyko i pozwolili, by stery machiny kinematograficznej przejęli młodzi, zbuntowani artyści. Ci ostatni czerpali inspiracje głównie z Europy – francuska Nowa Fala, włoskie komedie, spaghetti westerny jak również japońskie kino robiły zawrotną karierę w Stanach, pchając młode elity do przeprowadzenia własnej rewolucji kulturalnej. Zachowawcze, przedwojenne zwyczaje i język dawnej formy nie korespondował w żaden sposób z uznawaną przez nich estetyką. Ponad wszystko pragnęli wolności i zluzowania pęt poprawności politycznej. Ten czas zwrotu ku nowej generacji filmowców rozpoczął erę zwaną Amerykańską Nową Falą lub Nowym Hollywood.
Nie było to typowe kino niezależne. Twórcy nadal działali w ramach szeroko pojętego hollywoodzkiego sytemu, jednak dzięki relatywnie małej kontroli filmowych molochów mieli szansę poruszyć tematy dotychczas funkcjonujące w sferze tabu: nagość, wyśmiewanie świętości, homoseksualizm, realistyczne sceny śmierci, nielegalne zażywanie narkotyków i wątki antyrządowe. Dodatkowym bodźcem dla rozwoju nurtu stał się postęp techniczny – wprowadzenie obiektywu 35mm, zmniejszenie rozmiarów kamery i znaczny spadek cen sprzętu pozwolił reżyserom opuścić studio i udać się w plener. Nierealne scenerie, które podkreślały nierzeczywisty charakter kina i śmieszyły sztucznością zostały zastąpione prawdziwymi miejscami, co pozwoliło na obniżenie kosztów produkcji i przełożyło się bezpośrednio na nadanie świeżości i lekkości powstającym obrazom.
W efekcie tych zmian narodził się jeden z najciekawszych okresów w amerykańskiej kinematografii, który stawiając na silny realizm i sensualne wrażenia idealnie wpasował się w czasy rewolucji kulturalnej, gdzie emocje były ważniejsze od racjonalizmu. Do kanonu klasyki kina na stałe wpisały się nakręcone w tym czasie:
"Bonnie i Clyde",
"Klute",
"Absolwent" czy
"Easy Rider".
W styczniu, w sezonie Amerykańska Nowa Fala, kanał TCM przypomina filmy, które zmieniły Hollywood. Serię rozpocznie
"Bonnie i Clyde", jeden z najistotniejszych filmów epoki, który przedstawia historię legendarnej pary przestępców. Film szokuje wieloaspektowo. Uczucie łączące bohaterów zostaje skontrastowane z ich maniakalną niemal brutalnością. Tym co potęguje siłę obrazu jest metodyczność i wyrachowanie niewinnych z wyglądu zabójców. Ciekawostką sezonu będzie rzadko emitowany w Polsce film
"Badlands" z
Sissy Spacek i
Martinem Sheenem, w którym przedstawiono opartą na faktach historię kochanków z Dakoty, którzy w ramach buntu dopuścili się serii brutalnych morderstw. W cyklu będzie można również obejrzeć
"Zbiega z Alcatraz";
"McCabe i Pani Miller",
"Wszystkich ludzi prezydenta" i
"2001: Odyseję kosmiczną". Tydzień zakończy
"Klute", za rolę w którym
Jane Fonda otrzymała Oscara. Tytułowy bohater stara się odnaleźć swojego zaginionego przyjaciela, korzystając z pomocy ekskluzywnej call girl Bree Daniels, przez co wplątuje się w znacznie grubszą aferę. Film bardzo realistycznie przedstawia przemoc rządzącą półświatkiem.
Wybrane klasyki Amerykańskiej Nowej Fali można zobaczyć w TCM od 16 do 22 stycznia, codziennie o 21:00.
16/01 BONNIE I CLYDE 17/01 BADLANDS 18/01 ZBIEG Z ALCATRAZ 19/01 McCABE I PANI MILLER 20/01 WSZYSCY LUDZIE PREZYDENTA 21/01 2001: ODYSEJA KOSMICZNA 22/01 KLUTE Więcej informacji na
http://www.tcmeurope.com/pl/