Dwie nowe sekcje w programie 22. edycji Millennium Docs Against Gravity – Nauki polityczne i Redakcja śledcza – łączy temat władzy oraz metod jej kontrolowania. Oferują możliwość poznania mechanizmów, jakie stosują politycy, żeby nami manipulować, jak również metod stosowanych przez niezależne media, dzięki którym dowiadujemy się o tych próbach i możemy żyć bardziej świadomie.
22. MDAG odbędzie się od 9 do 18 maja 2025 roku w kinach w siedmiu miastach (Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi oraz Bydgoszczy) oraz od 20 maja do 2 czerwca online na mdag.pl! Nauki polityczne, czyli (nie)dyskretny urok władzy
W sekcji patrzymy na to, jaki wpływ na rzeczywistość mają ludzie posiadający władzę oraz rozkładamy na czynniki pierwsze ich metody działania. Niektóre filmy z sekcji – takie jak "
Das Deutsche Volk", "
A pod flagami słońce" (The Sun Under the Flags), "
Akta Bibiego" (The Bibi Files), "
Pieśni płonącej ziemi" (Songs of Slow Burning Earth) zostały już wcześniej ogłoszone. Przedstawiamy pozostałe tytuły.
Istotnym wątkiem w sekcji jest temat rozwijającej się skrajnej prawicy. Film
"Democracy Noir", reż.
Connie Field, to poruszająca historia trzech kobiet stawiających opór reżimowi Viktora Orbána. Z tematem radykalizacji mierzy się także
Petra Costa - nominowana do Oscara® za "
Na krawędzi demokracji"- w swoim najnowszym filmie
"Apokalipsa w tropikach" (Apocalypse in the Tropics). Dokumentuje rozwój skrajnej, ewangelickiej brazylijskiej prawicy.
Filmem, na który warto zwrócić szczególną uwagę jest
"Szczęście dla wszystkich" (Happiness to All)
Filipa Remundy, czyli opowieść o byłym fizyku nuklearnym, który obecnie jest murarzem, żyje poniżej granicy ubóstwa i prowadzi antykapitalistycznego bloga w Rosji.
Dwa kolejne filmy z sekcji Nauki polityczne cofają nas do historii, która ma przełożenie na obecną sytuację geopolityczną. W filmie
"Efekt Helsinek" (The Helsinki Effect) Arthur Franc analizuje kulisy Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie z 1975 roku, czyli politycznej partii szachów w czasach zimnej wojny. Natomiast
"Protokoły 1957" (The 1957 Transcripts)
Ayelet Heller opowiadają o masakrze w palestyńskiej wiosce Kafr Qasim, w której izraelska Straż Graniczna zamordowała 49 mieszkańców.
Ostatnią pozycją z sekcji jest film
"Najemnicy" (Men of War), reż.
Billy Corben,
Jen Gatien. Opowiada o byłym amerykańskim komandosie Jordanie Goudreau, który ujawnia kulisy nieudanej próby zamachu stanu w Wenezueli w 2020 roku.
Redakcja śledcza, czyli w poszukiwaniu prawdy
Filmy z sekcji opowiadają o pracy dziennikarzy_ek śledczych, dzięki którym możemy dowiedzieć się o wydarzeniach i procesach ukrywanych przez polityków, rządy, korporacje, przestępców oraz ludzi biznesu. Tytuły, które zostały już ogłoszone to "Czarny łabędź" (The Black Swan) i "
Zhakować hejt" (Hacking Hate).
Kolejną pozycją z sekcji jest film
"Znaleźć winnego" (Blame) Christiana Freia, w którym badacze od lat ostrzegający przed pandemią pochodzącą od nietoperzy zostają oskarżeni i stają w centrum polityczno-naukowego sporu.
Ważną pozycją filmową z sekcji jest także zdobywca nagrody dla najlepszego filmu dokumentalnego w San Diego, czyli
"Grabież" (The Grab), reż.
Gabrieli Cowperthwaite. To opowieść o dziennikarzu śledczym, który tropił kulisy skrytej rywalizacji państw o panowanie nad najważniejszymi zasobami planety – ziemią uprawną i wodą.
Temat sieci wpływów, jakie mają wielkie korporacje, pojawia się w filmach
"BitCoin Killer" (Lie To Me), reż.
Bår Tyrmi, który przedstawia kulisy największej piramidy finansowej świata w OneCoina. Z kolei
"Niebezpieczny chłopak" (A Dangerous Boy), reż.
Ole Bendtzen, opowiada o Siggim, który został hakerem dla WikiLeaks w wieku 12 lat, a jako 14-latek ujawnił korupcję w islandzkich bankach.
Stawkę zamyka film
"Sekrety skrajnej prawicy" (Undercover: Exposing The Far Right) Havany Marking, w którym brytyjska organizacja Hope Not Hate walczy z mową nienawiści, bada źródła finansowania i działanie ekstremistycznych, prawicowych środowisk.