Znamy zwycięzców 22. Millennium Docs Against Gravity!

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Znamy+zwyci%C4%99zc%C3%B3w+22.+Millennium+Docs+Against+Gravity-161037
Znamy zwycięzców 22. Millennium Docs Against Gravity!
Łzy wzruszenia, radość i ważne słowa płynące ze sceny. Nagrody dla najlepszych filmów dokumentalnych tego roku zostały rozdane! 15 maja w warszawskim Teatrze Dramatycznym odbyła się gala wręczenia nagród 22. edycji Millennium Docs Against Gravity. Grand Prix - Nagroda Banku Millennium trafiła do filmu "Yintah", reż. Jennifer Wickham, Brenda Michell, Michael Toledano.

To pierwszy rok, kiedy nagroda będzie otwierała drogę do najważniejszego wyróżnienia w świecie kina, ponieważ MDAG znalazł się na liście festiwali kwalifikujących do Oscara® w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny. Takie osiągnięcie nie byłoby możliwe, gdyby nie partnerzy. Specjalne podziękowania trafiły więc od dyrektora Artura Liebharta i zespołu MDAG do Banku Millennium z okazji jubileuszu 20-lecia współpracy, co jest rekordowym wynikiem w skali kraju i pozwoliło urosnąć festiwalowi do obecnego rozmiaru.

Swoje nagrody lokalne w Konkursie Głównym przyznały tego dnia także inne miasta festiwalowe. Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni trafiła do filmu "Moja skradziona planeta", reż. Farahnaz Sharifi, Nagrodą Wolności ufundowaną przez Miasto Poznań został wyróżniony film "2000 metrów do Andrijiwki" reż. Mstyslav Chernov, a BYDGOSZCZ ART.DOC AWARD otrzymał film "Pan Nikt kontra Putin", reż. David Borenstein, Pasha Talankin. 16 maja poznamy zwycięzców Grand Prix Dolnego Śląska (Wrocław) oraz Nagrody Publiczności Województwa Śląskiego (Katowice).

Podczas ceremonii dowiedzieliśmy się także, że Polski Instytut Sztuki Filmowej w ramach corocznych Nagród PISF ustanowił dziesiątą kategorię poświęconą dostępności w kulturze filmowej! Anna Czarkowska, koordynatorka do spraw mediów oraz dostępności PISF, doceniła przy okazji ze sceny MDAG za niezwykłe osiągnięcia w zakresie dostępności pokazów filmowych dla osób z niepełnosprawnościami.

Gala wręczenia nagród to jednak nie koniec festiwalu, który potrwa do 18 maja. Oznacza to, że w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu, Łodzi oraz Bydgoszczy przed widzami_kami weekend emocjonujących filmów i wydarzeń! W tym roku po raz kolejny MDAG ma charakter hybrydowy. Od 20 maja do 2 czerwca zdecydowana większość tytułów z tegorocznej edycji będzie dostępna na stronie festiwalu - mdag.pl.


Grand Prix – Nagroda Banku Millennium



W Konkursie Głównym 22. Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro walczyło 12 filmów. Najlepszy wyłoniło jury w składzie: Simon Lereng Wilmont, Salma Abdalla oraz Remi Grelletty.

Zwycięzca: "Yintah", reż. Jennifer Wickham, Brenda Michell, Michael Toledano

Uzasadnienie: Grand Prix - Nagrodę Banku Millennium otrzymuje film realizowany przez ponad dekadę, dokumentujący wielowiekową - ale wciąż toczoną - walkę o ochronę ziemi przodków. Rdzenni mieszkańcy są konfrontowani z korpokracją, której prywatne interesy - wspierane przez państwo - niszczą środowisko, które chronili od pokoleń. W sercu tego antykolonialnego oporu znajdują się dwie kobiety - dwie przywódczynie, które stanęły do walki. Wyrazisty montaż scen przedstawiających ich pokojowe protesty, w połączeniu z uderzającymi zdjęciami nietkniętej dziczy, której bronią, sprawia, że "Yintah" staje się boleśnie pięknym doświadczeniem wizualnym. Film wzywa nas do stawienia oporu, zanim będzie za późno.

Wyróżnienie: "A w niej pragnienie" reż. Myrid Carten

Uzasadnienie: Odwaga, z jaką Myrid Carten mierzy się z głęboko osobistymi tematami – zdrowiem psychicznym i alkoholizmem swojej matki – jest niezwykle poruszająca. Choć takie doświadczenia wciąż pozostają ukrytą pandemią w naszych społeczeństwach, wyjątkowa forma, jaką nadała im reżyserka, zaowocowała dziełem naprawdę niezwykłym. Jej kreatywność i zaangażowanie są po prostu imponujące.

Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni



W Gdyni została wręczona Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni w wysokości 15 000 zł przyznana przez jury w składzie: Filip Ignatowicz, Michał Miegoń i Ewa Stusińska.

Zwycięzca: "Moja skradziona planeta", reż. Farahnaz Sharifi

Uzasadnienie: Za poetycką kolażowość w formie, archiwum efemeriady oporu i niezwykle osobistą narrację (Filip Ignatowicz). Za odwagę, prawdę i celebrację społeczności, i jej kultury, której nie da się wymazać z historii (Michał Miegoń). Za metaforę, która pokazuje, że taniec, radość czy wolność mogą stać się zagrożonymi gatunkami, jeśli powierzymy władzę niewłaściwym osobom (Ewa Stusińska).

Wyróżnienie: "Chodź, zobacz mnie w dobrym świetle", reż. Ryan White

Uzasadnienie: Za dawkę miłości wobec absolutu śmierci (Filip Ignatowicz). Za ukazanie piękna i energii człowieka (Michał Miegoń). Za przypomnienie, czym jest poezja (Ewa Stusińska).

Nagroda Wolności ufundowana przez Miasto Poznań



Jury w Poznaniu wyłoniło zwycięski tytuł, który najwierniej broni fundamentów wolności, walcząc w swoim dokumentalnym przekazie o godność i prawa człowieka. Nagrodę w wysokości 3000 euro przyznało jury w składzie: Natalia Koryncka Gruz, Katarzyna Czajka-Kominiarczuk oraz Piotr Żytnicki.

Zwycięzca: "2000 metrów do Andrijiwki", reż. Mstyslav Chernov

Uzasadnienie: Za przejmujący obraz walki o wolność, która jest niezbywalnym prawem człowieka, przy jednoczesnym pokazaniu ceny, którą trzeba za nią zapłacić. Wyjątkowo blisko towarzyszymy grupie żołnierzy na froncie, doświadczając walki z ich perspektywy. Dwa kilometry, które muszą pokonać, są drogą do wolności, ale mogą być też drogą do śmierci. Wielowymiarowy obraz wojny, który nie jest propagandowym plakatem.

BYDGOSZCZ ART.DOC AWARD



Nagrodę Bydgoszcz ART.DOC Award 2024 o wartości 2000 euro autorce_autorowi najlepszego filmu z Konkursu Głównego przyznało jury w składzie: Ewa Piątek, dr Monika Kosteczko-Grajek oraz adw. Agnieszka Pająk.

Zwycięzca: "Pan Nikt kontra Putin“, reż. David Borenstein i Pasha Talankin

Uzasadnienie: Oglądamy Karabasz oczami współautora i za razem bohatera filmu. Pomimo surowości architektonicznej, skażenia i zimnego klimatu, miejscowość ukazana jest jako jego ukochane miejsce na Ziemi, które musi opuścić, nie chcąc porzucić swoich przekonań. Konwencja filmu początkowo lekka i humorystyczna, stopniowo odsłania dramatyzm sytuacji w Rosji po lutym 2022 roku. Za szczerość człowieka, który wie i mocno czuje czym jest autentyczność, i walczy o nią w świecie opresyjnym, za ciasnym na prawdę. Pozostaje sobą i idzie na zachowawcze kompromisy wyłącznie po to, by dokumentować smutne konsekwencje reżimu i bezbronność plastycznych umysłów dzieci i młodzieży wobec systemu i programowania do życia w trybie wojennym. Za ukazanie, jak decyzje na poziomie politycznym mogą rujnować ludzkie światy - tych ustawionych po stronie ofiar, jak i tych występujących w roli oprawców. Za przestrogę, że każdy z nas może stać się Panem Nikt wobec radykalnych, zwalczających wolność zmian społeczno-politycznych.

Honorowe wyróżnienie Okręgowej Rady Adwokackiej w Bydgoszczy dla Najlepszej produkcji dotykającej problematyki praw człowieka:

"Moja skradziona planeta", reż. Farahnaz Sharifi


Uzasadnienie: Historia 45 lat ucisku jednej grupy społecznej w ramach religijnego patriarchatu, walki kobiet tej zbiorowej i indywidualnej o podstawowe prawa człowieka w kraju w którym wolność jest przestępstwem, a najmłodsi rozpoczynają swój dzień w szkole od powtarzania słów nienawiści, gdzie w imię narzuconych wartości funkcjonariusz może pozbawić życia.

To film o domu - planecie, bezpiecznej przystani w której bohater może być sobą, jak również o tym jak łatwo tą planetę możesz utracić na skutek jej zawłaszczenia. Hidżab to naznaczenie niczym biała opaska z gwiazdą Dawida. W obu przypadkach naznaczano osobę noszącą dany emblemat lub część garderoby, nie mogła ona stanowić o sobie według swojego uznania, zabierano jej w ten sposób wolność osobistą, równocześnie ją stygmatyzując, w tle cały czas istniała i nadal istnieje możliwość represji ze strony grupy narzucającej dane prawo zwyczajowe. Wszystkie wymienione elementy czynią ten film obrazem uniwersalnym – uzmysławiającym potrzebę ochrony podstawowych praw człowieka i obywatela – przed wszelkimi czynnikami, które mogą doprowadzić do utraty indywidualnej i zbiorowej planety.


Nagroda dla Najlepszego Filmu Polskiego



W Konkursie Polskim na 22. MDAG o Nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego oraz 4000 euro walczyło 10 filmów. Najlepszy wyłoniło jury w składzie: Dorota Lech, Victoria Leshchenko oraz Jakub Popielecki.

Zwycięzca: "Pod powierzchnią", reż. Kinga Michalska

Uzasadnienie: Jednogłośnie postanowiliśmy nagrodzić film, który łączy artystyczną wartość z aktualnością, przypominając nam, że historia nie jest zamkniętym rozdziałem i wciąż w niej żyjemy. Nie możemy się doczekać kolejnego filmu tej wschodzącej artystki. Nagrodę Główną Konkursu Polskiego otrzymuje Kinga Michalska za film "Pod powierzchnią".

Wyróżnienie: "Król Maciuś Pierwszy", reż. Jaśmina Wójcik

Uzasadnienie: Postanowiliśmy przyznać wyróżnienie filmowi zanurzającemu nas w pięknie sfotografowanym świecie magicznego realizmu, który jest w istocie naszym światem – tragedia polega na tym, że tak łatwo o nim zapominamy, dorastając. Jesteśmy wdzięczni za przypomnienie nam, by pielęgnować swoje wewnętrzne dziecko. Wyróżnienie otrzymuje Jaśmina Wójcik za film "Król Maciuś Pierwszy".

Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim



3000 euro lub równowartość tej sumy w formie usług postprodukcyjnych przyznało studio Smakjam. Zwycięski tytuł wybrał zespół Partnera.

Zwycięzca: "Das Deutsche Volk", reż. Marcin Wierzchowski

Uzasadnienie: Film dokumentalny wymaga cierpliwości i empatii – zarówno od twórcy, jak i widza. Nagrodzony przez nas projekt jest tego bardzo dobrym świadectwem. Reżyser poświęcił kilka lat, by zbudować relację z bohaterami – bliskimi osób, które zginęły w rasistowskim zamachu w Hanau w 2020 roku. Tę pracę czuć w każdej minucie tego filmu. "Das Deutsche Volk" to kino niezwykle aktualne, odwołujące się do naszych lęków, ale co ważne – gdy opowiada o najtrudniejszych kwestiach – traumie, przemocy, rasizmie, rosnących w siłę radykalizmach – nie sięga po język, który narzucają nam współczesne media ze swoją strategią clickbaitu, szybkich ocen, uproszczeń. Marcin Wierzchowski nie udziela prostych odpowiedzi, ale zadaje nam pytania – z szacunkiem dla bohaterów, wierząc w inteligencję widza i odpowiedzialność twórcy filmowego.

Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim



Nagrodą jest wsparcie kampanii promocyjnej zwycięskiego filmu w kinach w kwocie 10 000 złotych. Zwycięzcę wybrało w jury w składzie: Piotr Stelmaszczuk (CKF ZORZA, Chełm), Ada Skórnicka (Kino Pałacowe, Poznań), Michał Konarski (Kinoteka, Warszawa).

Zwycięzca: "Listy z Wilczej", reż. Arjun Talwar

Uzasadnienie: Nagrodziliśmy film, który jednogłośnie zachwycił nas zarówno treścią, jak i formą. W sposób bardzo fragmentaryczny, ale jednocześnie spójny, opowiada o wielu sprawach ważnych i najważniejszych: o ludziach, otoczeniu, relacjach, Polsce, polskości, inności, wspólnocie. To film słodko-gorzki, ale pozostawiający nadzieję. Dokument osobisty, aczkolwiek bardzo inteligentny i uniwersalny. Mając świadomość, że nagroda ta pomaga zwiększyć budżet promocyjny, chcielibyśmy, aby jak najwięcej osób mogło zobaczyć "Listy z Wilczej" Arjuna Talwara.

Wyróżnienie: "Pasażer Andrzej Munk", reż. Michał Bielawski

Uzasadnienie: Wyróżnienie w Konkursie Filmów Polskich 22. Festiwalu Millennium Docs Against Gravity, za poruszający i mistrzowsko zrealizowany portret, który z wyczuciem łączy archiwalia, współczesne rozmowy i refleksyjny komentarz, tworząc obraz będący nie tylko opowieścią o artyście, lecz także otwartą dyskusją nad rolą twórcy i siłą jego filmowego dziedzictwa otrzymuje Michał Bielawski za film "Pasażer. Andrzej Munk"

Nagroda dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego



Nagrodę w wysokości 2000 euro dla filmu, którego długość nie przekracza 45 minut, przyznało jury w składzie: Beata Pacak, Theodore Grouya, Petr Lom.

Zwycięzca: "Instrumenty bijącego serca", reż. Ema Ryan Yamazaki

Uzasadnienie: Film wzorcowy pod względem zarówno treści, jak i formy. To kwintesencja znakomitego kina – inspirująca zarazem dla widzów, jak i twórców. Opowieść przedstawiona w wyjątkowo ludzkim i wrażliwym ujęciu staje się zarazem szerszym portretem społeczeństwa. Nagrodę otrzymuje film "Instrumenty bijącego serca" w reżyserii Emy Ryan Yamazaki.

Wyróżnienie: "Lift Lady", reż. Marcin Modzelewski

Uzasadnienie: Jury docenia reżysera za opowiedzenie tak nietypowej historii oraz za sportretowanie niezwykle charyzmatycznej postaci. Na podstawie tego filmu wierzymy, że przed reżyserem rysuje się bardzo obiecująca przyszłość. Wyróżnienie specjalne otrzymuje "Lift Lady" w reżyserii Marcina Modzelewskiego.

Nagroda za Najlepszy Debiut



Nagroda za Najlepszy Debiut wynosi 2000 euro i została przyznana przez Międzypokoleniowe Jury składające się z nastolatków oraz osób w wieku 55+. Nagroda wspiera rodzące się talenty dzięki Sponsorowi - marce Visa, która jest jednym ze światowych liderów płatności cyfrowych. W tym roku jury zasiadali: Jakub Nagabczyński, Joanna Stańko, Hanna Godzisz, Lena Gajewska, Lena Giergiczna, Jolanta Woch.

Zwycięzca: "Pieśni płonącej ziemi", reż. Olha Zhurba

Uzasadnienie: Wszystkie debiuty na festiwalu są o sprawach bardzo ważnych. Są świetnie zrealizowane i zmusiły nas do kilkugodzinnej dyskusji. Jest jednak film, o którym dyskutować nie sposób. Gratulacje dla "Pieśni płonącej ziemi" w reżyserii Olhy Zhurby.

Wyróżnienie: "Szukając swojego miejsca na ziemi", reż. Lidija Zelovic

Zagroda za Najlepsze Zdjęcia



Operator lub operatorka filmu nagrodzonego za najlepsze zdjęcia otrzymał 2000 euro. W konkursie znalazło się 10 tytułów, które zachwycają stroną wizualną. Zwycięzcę wybrało jury w składzie: Małgorzata Imielska, Paweł Kocan oraz Zuzanna Zachara-Hassairi.

Zwycięzca: "Tylko na Ziemi", autorka zdjęć: Maria Grazia Goya

Uzasadnienie: Prometeusz wykradł bogom ogień i podarował go ludziom, żeby mogli się ogrzać i bronić się przed dzikimi zwierzętami. Zwierzęta - mityczne istoty, które widzą więcej niż człowiek - były cichymi świadkami tej katastrofy. Bohater filmu "Tylko na Ziemi" powiedział: "zwierzęta wolą wrócić w ogień, niż zbliżyć się do ludzi". Świat staje w ogniu. Dlaczego człowiek rodzi się z nienasyconym pragnieniem ujarzmienia natury? W mitologii ogień bywa językiem bogów, zwierzęta natomiast przewodnikami przez świat niewidzialny.

Funkcja kamery w nagrodzonym przez nas filmie jest takim zwierzęcym przewodnikiem, który sprawia, że to co ukryte, staje się widzialne. Opowiada nam o proroczym zagrożeniu, więcej niż tysiące słów, które zostały już wypowiedziane i napisane. Opowiada o pięknie bezradności człowieka, głęboko wrastając w podświadomość widza. Obraz ten poprzez siłę dramaturgii wizualnej nieustępliwie zadaje pytanie o naszą wspólną przyszłość na tej planecie.


Wyróżnienie: "Pieśni płonącej ziemi", autor zdjęć: Volodymyr Usyk

Uzasadnienie: Za czułe portretowania ludzi, w chwili, gdy ich świat jest niszczony… Za przypomnienie jak ważna jest wolność i czym jest godność. Za obrazy, które nie tylko przedstawiają rzeczywistość, ale uczą nas czym jest człowieczeństwo. Za to, że dzięki nim nie godzimy się na świat, w którym wojna staje się czymś normalnym. W tym filmie każdy obraz jest symbolem. Każdy chwyta za serce. Tych obrazów nigdy nie zapomnimy.

Nagroda Amnesty International Polska



Nasza nagroda w wysokości 3000 euro jest podziękowaniem dla tych, którzy swoją pracą filmową pokazują, czym są prawa człowieka. Zwycięski film spośród 10 nominowanych wybrało jury w składzie: Anna Błaszczak-Banasiak, Guy Davidi oraz Joanna Szymańska.

Zwycięzca: "Pieśni płonącej ziemi", reż. Olha Zhurba

Uzasadnienie: Nagrodzony film pozostaje w pamięci na długo. Boli, uwiera, daje do myślenia. Rygorystyczny, dopracowany montaż i piękny język wizualny tworzą opowieść o niezwykłej sile. Film nie opowiada się po żadnej ze stron, nie podejmuje rozważań geopolitycznych, nie usprawiedliwia. Zamiast tego ukazuje, jaką cenę za konflikt ponoszą ludzie i zadaje do bólu ważne pytanie - czy rozumiemy, o czym tak naprawdę mówimy, gdy rozmawiamy o wojnie?

Za głęboko ludzką perspektywę - bez uproszczeń i moralizatorstwa - nagrodę Amnesty International za najlepszy film dokumentalny o prawach człowieka otrzymuje “Pieśni płonącej ziemi" w reżyserii Olhi Zurby.


Wyróżnienie: "Moja skradziona planeta", reż. Farahnaz Sharifi

Uzasadnienie: Film rekonstruuje świat niszczony przez bezwzględny reżim panujący przez ostatnie 50 lat. To intymny portret sprzeciwu kobiet, zapis ulotnego piękna i wolności, manifestujących się w tańcu, potajemnych imprezach, poprzez odtwarzanie pamięci dzięki archiwalnym nagraniom czy wreszcie - poprzez sam akt tworzenia filmu. Za pełną wrażliwości i miłości opowieść o wielkiej sile, wyróżnienie otrzymuje film "Moja skradziona planeta" w reżyserii Farahnaz Sharifi.

Nagroda Magazynu "Newsweek Psychologia" dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej



Po raz kolejny redakcja "Newsweek Psychologia" przyznała swoją nagrodę dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej w wysokości 1000 euro. Tytuły prezentowane w tym konkursie ukazują całe spektrum ludzkich emocji i doświadczeń, walkę bohaterów oraz bohaterek o siebie i swoje szczęście. Jurorzy i jurorki: Iwona Zabielska-Stadnik, Joanna Flis, Joanna Gutral, Małgorzata Osowiecka, Dellfina Dellert, Katarzyna Burda, Małgorzata Mierżyńska, Łukasz Pilip, Artur Stadnik oraz Marek Straszewski.

Zwycięzca: "Portret zdezorientowanego ojca", reż. Gunnar Hall Jensen

Uzasadnienie: Wybitny polski socjolog, profesor Piotr Sztompka, wszystko, co dzieje się między nami nazywa przestrzenię międzyludzką. To w niej tworzą się wszystkie nasze relacje – fundament tego, kim jesteśmy, kim nie jesteśmy i kim możemy lub nie możemy się stać.

Wśród rozmaitych relacji, jakie zawiązujemy w życiu, jest taka, w której uczestniczymy wszyscy – jedni tylko po jednej ze stron, inni mogą doświadczać jej po obu. To relacja trudna od samego początku. Bo w niej chodzi o wszystko: o miłość, o zaufanie, o życie. To relacja, w której nie ma nic pewnego, nawet jeśli jesteśmy pewni, że podejmujemy właściwe decyzje i nasze wybory są słuszne. To relacja tak osobista, że wszystko, co się niej wydarza, trzeba osobiście przeżyć. Nie da się tego komuś oddać, nie da się porzucić i zapomnieć. Bo po drugiej stronie tej relacji jest ktoś dla nas jedyny na świecie, ktoś niezastępowalny – własne dziecko. Kiedy jest się rodzicem, to rodzicem się jest. Nie ma innej drogi – trzeba samemu go poznać i samemu spróbować zrozumieć.

Za poruszającą historię o nierozumieniu i potrzebie zrozumienia, bez którego trudno jest godzić się z tym, co spotyka nas w życiu, a co – tak, jak śmierć własnego dziecka - wydaje się niemożliwe do zaakceptowania i przyjęcia.

W Konkursie na najlepszy film o tematyce psychologicznej "Newsweeka Psychologii" w roku 2025, jury nagradza film "Portret zdezorientowanego ojca". Jego twórcą jest Gunnar Hall Jensen.


Nagroda Nos Chopina



Nagrodę i 2000 euro otrzymał najlepszy film o muzyce i sztuce. W tegorocznym jury zasiedli: Łukasz Kowalski, Katarzyna Warzecha oraz dr Magdalena Wróblewska.

Zwycięzca: "S/He Is Still Her/e: historia Genesis P-Orridge" reż. David Charles Rodrigues

Uzasadnienie: To uniwersalna i głęboko humanistyczna opowieść o bezwarunkowej miłości, przyjaźni, chorobie i śmierci. To zarazem bardzo aktualny temat opresji społecznej normy i przypisywanej tożsamości, z którą czasem trzeba się zmierzyć.

Film zabiera nas w podróż z osobą, którą nie zawsze rozumiemy, i pewnie nie zawsze lubimy. Jesteśmy jednak świadkami wielokrotnych przemian, które wymagają niezwykłej odwagi i konsekwencji w dążeniu do życia w zgodzie ze sobą.

Jest poruszającą historią człowieka, w którego życiu zmieścić można kilka biografii i poszukiwań twórczych czołowych artystów XX wieku, twórców performensu i body art.

Sila tej osoby, jej bezkompromisowość i radykalizm w poszukiwaniu tożsamości, która okazuje się płynna i zmienna, hipnotyzują i nie pozwalają oderwać wzroku od ekranu.

Nagrodę otrzymuje film Davida Charlesa Rodriguesa "S/he Is Still Her/e: historia Genesis P-Orridge".


Wyróżnienie: "Dom, w którym narodził się house" reż. Elegance Bratton

Uzasadnienie: W rytm elektronicznej muzyki reżyser zaprasza widzów w osobistą, dotąd nieznaną historię narodzin nowego nurtu. To opowieść o sile i dumie. Disco i house. I miejscu, gdzie wszyscy byli równi - bez względu na płeć, kolor skóry czy seksualność. Wyróżnienie Jury otrzymuje "Dom, w którym narodził się house" w reżyserii Elegance'a Bratton'a.

Green Warsaw Award



Nagroda Green Warsaw Award w wysokości 15 000 zł trafiła do najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Fundatorem nagrody jest m.st. Warszawa. Nagrodzie towarzyszy sekcja filmowa Klimat na zmiany. Jury: Łukasz Czajka, Leszek Drogosz oraz Agata Szafraniuk.

Zwycięzca: "Projektując marzenia" reż. Kosai Sekine

Uzasadnienie: W filmach nominowanych do Green Warsaw Award jeden bohater pojawiał się szczególnie często – woda. Widzieliśmy, jak brak wody prowadzi do pożarów, suszy i zniszczonych plonów – w Indiach, na Wyspach Zielonego Przylądka, ale też tutaj, w Europie. Jak korporacje przejmują tereny zasobne w wodę, odbierając ją lokalnym społecznościom – w Afryce, w Ameryce Północnej, na całym świecie. Jak rdzenne ludy w Kanadzie bronią swojej ziemi i rzeki – walcząc przeciwko budowie rurociągu, który zagraża bogactwu życia, jakie ta rzeka niesie.

Woda pojawiała się również tam, gdzie jej się nie spodziewamy – w branży mody. Za pozorną lekkością tkanin i kolorowych metek kryje się ogromny ślad wodny, o którym często zapominamy. To właśnie z tej perspektywy – łączącej temat wody z problemem nadmiernej konsumpcji – wyróżnił się jeden film. Film, który nie tylko dokumentuje problem, ale zadaje trudne pytania. O nas samych. O system, który współtworzymy – i który możemy zmienić. Nie daje prostych odpowiedzi – bo uczciwie przyznaje, że ich nie ma. Ale wskazuje kierunek. W stronę cyrkularności. W stronę odpowiedzialnej produkcji. W stronę działania. Za wnikliwość. Za szczerość. Za to, że nawet w brudzie nadmiaru potrafi dostrzec cień piękna.

Nagrodę Green Warsaw Award dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej otrzymuje film "Projektując marzenia" w reżyserii Kosai Sekine.


Wyróżnienie: "Tylko na Ziemi" reż. Robin Petré

Uzasadnienie: Postanowiliśmy wyróżnić film, który w przejmujący sposób uświadamia nam, że negatywne w skutkach zmiany klimatu to nie odległa przyszłość, to nie fikcja, ale to nasza teraźniejszość. Ten film nie krzyczy, nie nawołuje, on czule szepcze do naszej wrażliwej części, że nie da się już dłużej odwracać oczu. Jego subtelna forma współgra z tematem filmu, który ukazuje to, co się dzieje w mikro skali, gdy na skutek ludzkiej działalności załamuje się delikatna równowaga w relacji człowiek – środowisko. Wyróżnienie w kategorii Green Warsaw Award trafia do filmu w reżyserii Robin Petré "Tylko na Ziemi".