Recenzja filmu Infiltracja (2006)
Martin Scorsese

Zabawa w policjantów i złodziei

Jeśli ktoś oczekuje po "Infiltracji" Martina Scorsese wnikliwego portretu przestępczego światka, czeka go rozczarowanie. Od razu należy zaznaczyć, że nie jest to kolejna wariacja na temat ...
Filmweb sp. z o.o.
Jeśli ktoś oczekuje po <b>"<a href="http://infiltracja.filmweb.pl/" class="n">Infiltracji</a>"</b> <a href="http://martin.scorsese.filmweb.pl/" class="n">Martina Scorsese</a> wnikliwego portretu przestępczego światka, czeka go rozczarowanie. Od razu należy zaznaczyć, że nie jest to kolejna wariacja na temat problemów poruszanych w znakomitych <b>"<a href="http://chlopcy.z.ferajny.filmweb.pl/" class="n">Chłopcach z ferajny</a>"</b> czy <b>"<a href="http://kasyno.filmweb.pl/" class="n">Kasynie</a>"</b>. Swoją luźną adaptacją azjatyckiego przeboju <b>"<a href="http://infernal.affairs.piekielna.gra.filmweb.pl/" class="n">Infernal Affairs</a>"</b> wybitny reżyser postanowił zadrwić z ekranowego wizerunku gangstera, który wcześniej sam z ogromnym powodzeniem współtworzył.

Fabuła jest w ogólnym zarysie niemal dokładną kopią pierwowzoru, wzbogacono ją jednak o dokładniejszy rysunek bohaterów i nasycono detalami właściwymi dla nowego miejsca akcji - Bostonu. Colin Sullivan (<a href="http://matt.damon.filmweb.pl/" class="n">Matt Damon)</a> dorastał w rozbitej rodzinie, wychowywała go babcia. Chłopaka pod swoje skrzydła wziął Frank Costello (<a href="http://jack.nicholson.filmweb.pl/" class="n">Jack Nicholson)</a>, trzęsący całą nielegalną działalnością w dzielnicy. Frank wykorzystuje nieposkromioną ambicję Colina, który jako dorosły mężczyzna kończy szkołę policyjną i zostaje wtyką gangstera w policji. Odbierając pierwszy przydział mija się w drzwiach z Billym Costiganem (<a href="http://leonardo.dicaprio.filmweb.pl/" class="n">Leonardo DiCaprio</a>), również świeżo upieczonym absolwentem szkoły policyjnej.

Costigan nie miał łatwego życia. Małżeństwo rodziców rozpadło się i Billy wciąż rozdarty był między ciężko pracującym ojcem, a opływającą w luksusy matką i jej żyjącą z ciemnych sprawek rodziną. Costigan po śmierci rodziców chce zerwać z przeszłością i wstępuje do policji. Traktowany nieufnie przez zwierzchników, dostaje propozycję nie do odrzucenia. Ma przeniknąć do przestępczych struktur i przyczynić się do ujęcia Franka Costello. Rozpoczyna się niebezpieczna, podwójna gra.

Choć Sullivan wprowadza się do eleganckiego mieszkania, a jego życie jest coraz bardziej odległe od mrocznych zaułków i zadymionych barów, pozostaje w gruncie rzeczy w okowach przeszłości. Tymczasem Costigan, chcąc zerwać z przeszłością, musi niejako rzucić się w jej objęcia. Bardzo zręcznie wygrano te dwa równoległe wątki. Umiejętne przeplatanie ich ze sobą sprawia, że niejako między scenami pojawia się ironiczny komentarz.

Ironia i dystans królują zresztą niemal przez cały czas za sprawą fenomenalnego <a href="http://jack.nicholson.filmweb.pl/" class="n">Jacka Nicholsona</a>. Grany przez niego Frank Costello to kapitalne połączenie groteskowego diabła z <b>"<a href="http://www.filmweb.pl/Film?id=1025" class="n">Czarownic z Eastwick</a>"</b> z autentycznym sadystą-paranoikiem. Reżyser wspólnie ze znakomitym aktorem przydali tej postaci onirycznej aury. Jaśnieje ona chociażby w fantastycznej scenie, w której Costello "spotyka się z aniołami".

<b>"<a href="http://infiltracja.filmweb.pl/" class="n">Infiltracja</a>"</b> stanowi zatem świetne, prześmiewcze pendant do poprzednich dokonań <a href="http://martin.scorsese.filmweb.pl/" class="n">Scorsese</a>. Dialogi roją się od ciętych ripost i smakowitych kwestii będących marzeniem każdego aktora. Reżyser wyraźnie doskonale się bawi, umiejętnie żonglując stereotypami na temat "policjantów i złodziei". Nawet nieco przeszarżowane zakończenie można twórcom wybaczyć, wpisuje się bowiem doskonale w przyjętą przez nich konwencję.
Czy uznajesz tę recenzję za pomocną? 73% uznało tę recenzję za pomocną (238 głosów).

przeczytaj również recenzje użytkowników (11)

zobacz wszystkie