Miłosne trójkąty na Dwóch Brzegach

Informacja nadesłana przez organizatora /
https://www.filmweb.pl/news/Mi%C5%82osne+tr%C3%B3jk%C4%85ty+na+Dw%C3%B3ch+Brzegach-75671
Podczas tegorocznej edycji festiwalu filmowego DWA BRZEGI odbędzie się przegląd twórczości jednego z najwybitniejszych postaci świata kina - Roberta Rosselliniego.

Mr Rossellini,
Widziałam Pana filmy "Rzym miasto otwarte" i "Paisa" i jestem nimi zachwycona. Jeśli szuka pan aktorki ze Szwecji , która mówi bardzo dobrym angielskim, nie zapomniała jeszcze niemieckiego, nie najlepiej posługuje się francuskim a po włosku potrafi powiedzieć tylko " kocham Cię", to jestem gotowa przyjechać do Włoch, żeby z panem pracować.
Ingrid Bergman

Takim listem - 7 maja 1948 -  rozpoczęła się pełna namiętności znajomość jednej z największych powojennych aktorek Ingrid Bergman z Roberto Rossellinim, wybitnym reżyserem , współtwórcą  neorealizmu włoskiego. Bergman, już wówczas sławna po filmie "Casablanca", wkraczając w życie czterdziestoletniego Rosselliniego i jego dotychczasowej muzy Anny Magnani, wywołała skandal po obu stronach oceanu.

Filmy prezentowane podczas festiwalu Filmu i Sztuki DWA BRZEGI w cyklu "Viaggio In Italia" – Podróż do Włoch są miarą talentu każdej z postaci tego trójkąta. Konfiguracji miłości i nienawiści jednocześnie. Są też artystycznym pojedynkiem dwóch legendarnych aktorek Anny Magnani i Ingrid Bergman.

Roberto Rossellini karierę filmowca zaczynał w latach 30. od kręcenia filmów dokumentalnych jeszcze w czasach faszystowskich Włoch. W 1942 roku zadebiutował jako reżyser pełnometrażowego filmu "Biały statek". Przełomem okazał się powstały przy współpracy scenariopisarskiej nieznanego wówczas nikomu Federica Felliniego obraz "Rzym, miasto otwarte" (1945). Film uznany dziś za sztandarowe dzieło neorealizmu włoskiego po raz pierwszy wprowadzał paradokumentalną formę i nielinearna narrację. Otrzymał Wielką Nagrodą Jury w Cannes. Zaproponowany  nowatorski styl filmowania znalazł wielu naśladowców. Wspaniałą kreacje stworzyła tu Anna Magnani, nakreślając przejmujący portret przeciętnej włoskiej kobiety w okupowanym Rzymie, kobiety zdolnej do największych poświęceń w imię prawdziwej miłości.

W 1948 roku  Rossellini zrealizował  film "Paisà" (nominacja do Oscara za współscenariusz, Srebrna Taśma i National Board of Review za reżyserię) i "Niemcy – rok zerowy" (nagroda za scenariusz oraz Grand Prix MFF w Locarno), tworzące – wraz z arcydziełem z 1945 roku – neorealistyczną trylogię wojenną, uważaną za szczytowe osiągnięcie artystyczne reżysera.

W tym samym roku nakręcił  dramat "Miłość" , który składał się z dwóch nowel  autorstwa Jeana Cocteau i Federico Felliniego, w każdej w roli głównej Anna Magnani, która daje popis swoich możliwości interpretacyjnych . W drugiej części jako święty Józef zagrał sam Federico Fellini ! "Miłość" otrzymała nagrodę dla Najlepszego Filmu Zagranicznego od koła krytyków nowojorskich.

Czas kiedy w życiu Rosselliniego pojawiła się  Ingrid Bergman, zaowocował między innymi takimi filmami jak: "Stromboli, Ziemia Bogów" (1950), nominacja do Złotego Lwa w Wenecji; "Europa '51Europa'51" (1951), nominacja do Złotego Lwa i nagroda na MFF w Wenecji; oraz "Podróż do Włoch" (1953).

W 1953 roku nakręcił nowelowy film komediowy "Jesteśmy kobietami" z udziałem "swoich" wspaniałych aktorek  Anny Magnani, Ingrid Bergman i Alidy Valli, oddając hołd ich wielkiemu talentowi.
 
Cykl wzbogaca specjalny pokaz odrestaurowanej wersji mało znanego u nas filmu Rosselliniego "La Macchina Ammazzacattivi", który w nowej wersji miał swoja premierę na tegorocznym festiwalu w Cannes.