Chantal Akerman, mistrzyni filmowych portretów codzienności, Angela Schanelec, jedna z najważniejszych przedstawicielek "nowej szkoły berlińskiej" oraz Apichatpong Weerasethakul, ojciec chrzestny tajskiego kina niezależnego: oto bohaterki i bohater tegorocznych retrospektyw twórczości, prezentowanych w ramach
21. MFF Nowe Horyzonty. W programie znajdzie się ponad 70 filmów pełno- i krótkometrażowych, ukazujących bogaty dorobek całej trójki. Przeglądowi twórczości Akerman będzie towarzyszyć publikacja książki "Matka się śmieje" w tłumaczeniu Agaty Kozak.
Chantal Akerman: nie uciekajmy przed codziennością
Retrospektywa belgijskiej reżyserki
Chantal Akerman (1950-2015) jest pierwszym w Polsce tak obszernym przeglądem dorobku jednej z najważniejszych artystek światowego kina, która przed obiektywem kamery stawia przede wszystkim codzienne życie. Przeszło dwadzieścia tytułów, które wybraliśmy, reprezentuje rozmaite tożsamości, persony, wcielenia Akerman: autorki dokumentów, fabuł, filmów długo- i krótkometrażowych, esejów, musicali, melodramatów, komediodramatów. W programie retrospektywy znajdzie się m.in. najsłynniejsze dzieło Belgijki: "
Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela" (1975), poruszające "
Amerykańskie historie" (1989) czy poświęcony matce ostatni film
Akerman, "
No Home Movie" (2015).
Retrospektywie
Chantal Akerman towarzyszyć będzie publikacja książki reżyserki, "Matka się śmieje" ("Ma mère rit", 2013), w tłumaczeniu Agaty Kozak. To zapiski z ostatniego roku życia matki; rzecz o ich relacji, ale także opowieść o zmaganiach Akerman z kryzysami i własną tożsamością. W trakcie festiwalu zaprosimy także na recital wiolonczelistki
Sonii Wieder-Atherton, wieloletniej współpracowniczki, bohaterki filmów ("
Na Wschód z Sonią Wieder Atherton", 2009) oraz życiowej partnerki reżyserki.
>>>
Czytaj więcej o Chantal Akerman "Jej filmy są Berlinem", czyli retrospektywa Angeli Schanelec
Angela Schanelec (ur. 1962), laureatka Srebrnego Niedźwiedzia na
Berlinale 2019 za film "
Byłam w domu, ale...", jest obok
Maren Ade,
Thomasa Arslana,
Christiana Petzolda i
Valeski Grisebach jedną z kluczowych postaci "nowej szkoły berlińskiej" – formacji, która znacząco wpłynęła przez ostatnie dwie dekady na kształt europejskiego i światowego arthouse'u – poprzez awangardowy język filmowy i celną krytykę społeczną. Choć
Schanelec podróżuje w swoich filmach po różnych miastach świata, to właśnie opowieści o stolicy Niemiec stały się jej wizytówką; jak podkreślają krytycy, reżyserka "nie tyle filmuje Berlin, co jej filmy są Berlinem". Niemiecki krytyk Patrick Holzapfel porównał filmy
Schanelec (zwłaszcza ich precyzyjność i intelektualny sznyt) do książek
Susan Sontag. W tegorocznym programie Nowych Horyzontów znajdzie się 10 filmów reżyserki, w tym wspomniane już "
Byłam w domu, ale..." (2019), "
Marsylia" (2004) czy "
Orly" (2010).
>>>
Czytaj więcej o Angeli Schanelec Pochodzący z Bangkoku mistrz i ojciec chrzestny tajskiego kina niezależnego, łączący pracę filmowca z aktywizmem społecznym, w ramach którego stara się piętnować autorytarne zapędy władzy.
Weerasethakul (ur. 1970) tworzy kino jednocześnie osobiste i zarazem narodowe, zakorzenione w historycznej pamięci, wierzeniach i folklorze. Charakterystyczny jest także sam sposób opowiadania o Tajlandii, która staje się w jego filmach miejscem przecięcia tradycyjnego z nowoczesnym, cielesnego z duchowym, globalnego z lokalnym. W ramach nowohoryzontowej retrospektywy twórczości reżysera zobaczymy m.in. nagrodzonego Złotą Palmą w
Cannes "
Wujka Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia" (2010) i "
Cmentarz wspaniałości" (2016).
>>>
Czytaj więcej o Apichatpongu Weerasethakulu * * *
21. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty w tym roku odbędzie się hybrydowo: między 12 a 22 sierpnia zapraszamy na część stacjonarną we Wrocławiu, między 12 a 29 sierpnia na pokazy online. Pełny program festiwalu ogłosimy 3 sierpnia, sprzedaż biletów na pokazy stacjonarne rozpocznie się 4 sierpnia, sprzedaż dostępów online – 5 sierpnia. Więcej szczegółów:
nowehoryzonty.pl.