Uskrzydlona sukcesem "M jak Miłość" w Rosji TVP negocjuje sprzedaż serialu do innych krajów. Nadawca publiczny chce sprzedawać więcej swoich produkcji na płytach DVD. Już za tydzień w Cannes ruszą międzynarodowe targi produkcji telewizyjnej - MIPTV. Po raz pierwszy TVP wyruszy tam jako nadawca, któremu udało się sprzedać za granicę własny serial, i to taki, który odnosi sukcesy. - Na tych targach "M jak Miłość" będzie jedną z najważniejszych pozycji w naszym portfolio - mówi Sławomir Cyra z Biura Współpracy Międzynarodowej i Handlu TVP. "Lubow kak Lubow" - tak brzmi tytuł rosyjskiej wersji - jest emitowany od 14 marca w pierwszym kanale rosyjskiej telewizji państwowej Pierwyj. Serial daje stacji średni udział w rynku na poziomie 17,53 proc. i jest najlepiej oglądanym programem w paśmie 18.40-20 w Rosji. Spółka producencka Amedia już niedługo ma podjąć decyzję w sprawie zakupu kolejnych odcinków serialu, którym - jak informuje TVP - już zaczęli interesować się Francuzi i Japończycy. Ponadto zakup "M jak Miłość" rozważają również Czesi i Węgrzy. TVP próbuje namówić Rosjan do zakupu kolejnej produkcji - serialu "Na dobre i na złe". - To klasyczny serial szpitalny i każdy kraj ma dwie lub trzy własne pozycje tego rodzaju. W Rosji nie ma żadnej, więc jest szansa - wyjaśnia Piotr Fajks, dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej i Handlu TVP. W zeszłym roku telewizja publiczna kupiła prawa do ok. 1,5 tys. filmów i programów za blisko 121 mln zł. Dochody ze sprzedaży praw do programów i filmów współprodukowanych przez TVP były ponad 25-krotnie niższe i wyniosły 4,69 mln zł. Ale Piotr Gaweł, członek zarządu spółki, i tak uważa ten wynik za dobry, bo wcześniej wartość zakupów była stokrotnie wyższa od wartości sprzedaży. - Różnica zmalała nie tylko dlatego, że sprzedaliśmy więcej, ale też udało nam się renegocjować część wcześniejszych umów, np. z CBS, i koszty zakupów programowych spadły - wyjaśnia Gaweł. Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu chce też lepiej wykorzystać zasoby archiwalne TVP. Podobnie jak brytyjski nadawca publiczny BBC polska telewizja chce sprzedawać więcej swoich hitów na płytach DVD. W zeszłym roku sprzedano ponad 600 tys. płyt, kaset wideo i książek wydanych przez TVP. - Od niedawna nasze biuro zajęło się tym w pełni profesjonalnie. Uregulowaliśmy kwestie praw autorskich ze stowarzyszeniami twórców. Niedługo będziemy mieli też sprzęt potrzebny do rekonstrukcji obrazu i dźwięku - mówi Maria Nadolna z Biura Współpracy Międzynarodowej i Handlu. Jednym z hitów z przepastnych archiwów TVP, który jesienią zostanie wydany na DVD, są "Czterej pancerni i pies". W ten sposób telewizja chce uczcić 40. rocznicę premiery serialu.