Przegląd Filmów Wernera Herzoga Kino Luna - Warszawa

https://www.filmweb.pl/news/Przegl%C4%85d+Film%C3%B3w+Wernera+Herzoga+Kino+Luna+-+Warszawa-20165
w cyklu LUNA-CLASSIC


Przegląd Filmów Wernera Herzoga 28 stycznia – 8 lutego

Kino Luna
ul. Marszałkowska 28
teL: 621 78 28


W ramach cyklu Luna – classic zapraszamy na kolejną filmową retrospektywę. Z okazji polskiej premiery filmu Niezwyciężony w reżyserii Wernera Herzoga postanowiliśmy przybliżyć naszym widzom twórczość filmową jednego z najciekawszych niemieckich reżyserów, którego filmy rzadko pojawiają się na ekranach polskich kin. Przegląd, w ramach którego zaprezentujemy osiem filmów będzie miał niecodzienny charakter. Podczas projekcji postanowiliśmy stworzyć widzom unikalną atmosferę, przywołującą w pamięci czasy dawnego kina. Filmy wyświetlone zostaną z udziałem lektora z zabytkowego sprzętu kinowego – z rytmicznie i cicho terkoczącego projektora 16 mm, który w pełnej krasie obejrzeć będzie można przed wejściem na salę kinową.
Dodatkowo w trakcie całego przeglądu w kinie Luna trwać będzie promocja literatury niemieckiej, a dla wszystkich widzów, którzy kupią bilet na jedne z filmów, prezentowanych w ramach imprezy przewidziany jest konkurs z ciekawymi nagrodami.


Organizatorzy imprezy : kino Luna oraz Instytut Goethego w Warszawie.


Cena biletu – 16 złotych
REPERTUAR:


piątek 28 stycznia
g. 20.30 - Znaki życia Niemcy ,1968, 90 min

sobota 29 stycznia
g. 20.30 - Nawet karły były kiedyś małe Niemcy 1970, 96 min

niedziela 30 stycznia
g. 20.30 - Kraina ciszy i ciemności Niemcy 1971, 85 min

wtorek 1 lutego
g. 20.30 - Fata Morgana Niemcy 1971, 79 min
środa 2 lutego
g. 20.30 - Zagadka Kaspara Hausera Niemcy 1974, 110 min

piątek 4 lutego
g. 20.30 - Szklane serce Niemcy 1976, 94 min

sobota 5 lutego
g. 20.30 - Stroszek Niemcy 1977, 108 min.

niedziela 6 lutego
g. 20.30 – Woyzeck Niemcy 1979, 81 min

wtorek 8 lutego
g. 20.30 - Cobra Verde Niemcy 1987, 111 min



Znaki życia
(Lebenszeichen) Niemcy ,1968, 90 min
reżyseria Werner Herzog scenariusz Achim von Arnim, Werner Herzog zdjęcia Thomas Mauch muzyka Stavros Xarhakos
Niemiecki żołnierz w czasie drugiej wojny światowej zostaje umieszczony na greckiej wyspie daleko od frontu. Ma tam wyleczyć się z ran. Bezczynność jednak prowadzi go do szaleństwa, z którego nie może go wyzwolić nawet spotkanie z kobietą. Po bezskutecznym usiłowaniu zburzenia za pomocą zbudowanej przez siebie rakiety położonego w pobliżu miasta zostaje w końcu obezwładniony.

Nawet karły były kiedyś małe
(Auch Zwerge haben klein angefangen )Niemcy 1970, 96 min
reżyseria Werner Herzog scenariusz Werner Herzog zdjęcia Thomas Mauch muzyka Werner Herzog, Florian Fricke (I)
Film obrazujący w formie przejmującej groteski relacje człowieka z otaczającą go rzeczywistością przedmiotów. Herzog wykorzystuje egzotyczny świat karłów - skazanych za grzech "inności" - dla zobrazowania sposobu ,w jaki relacje międzyludzkie, oparte na głęboko osobistych kontaktach, zostają zdominowane przez obiekty materialne i chęć posiadania. Spontaniczne powstanie karłów, zbuntowanych przeciwko wszelkim instytucjom i ich produktom, to przykład anarchistycznej negacji wartości mieszczańskich, stojących na straży społecznego ładu. W finale widzimy bluźnierczą procesję karłów niosących krzyż z rozpiętą nad nim małpą. Bunt i rewolta nie wykroczyły poza wymiar obrzędu i zaklętego kręgu niemożności.

Kraina ciszy i ciemności
(Land des Schweigens und der Dunkelheit ) Niemcy 1971, 85 min.
reżyseria Werner Herzog scenariusz Werner Herzog zdjęcia Jörg Schmidt-Reitwein


Dokumentalna opowieść poetycka o Fini Straubinger oraz ludziach głuchych i niewidomych, upośledzonych psychicznie, nieprzystosowanych do samodzielnego życia, zdolnych jednak do panteistycznego kontaktu z natura i pełnego porozumienia ze sobą. Film jest głębokim apelem o poszanowanie praw ludzi upośledzonych, a siła jego oddziaływania polega na bardzo osobistym podejściu do bohaterów, na autentycznym zaangażowaniu uczuciowym reżysera, na cieple i nieskrywanej sympatii i szacunku do odmienności.

Fata Morgana
Niemcy 1971, 79 min
reżyseria Werner Herzog scenariusz Werner Herzog zdjęcia Jörg Schmidt-Reitwein muzyka Blind Faith

Eksperymentalny film, którego tematem są krajobrazy afrykańskie, księga Popol Vuh i muzyka. Fata Morgana to dokumentalny, impresyjny i bardzo osobisty poemat, jedno z najznakomitszych i zarazem najdziwniejszych dzieł Herzoga i nowego kina niemieckiego w ogóle. Film składa się z trzech części: Stworzenie, Raj i Złoty wiek, , a każda z tych sekwencji „symfonii obrazowej” opatrzona jest komentarzem z Popol Vuh – świętej księgi Indian. Quiche z Gwatemali, czytanym przez Lotte Eisner. Film, krecony w róznych miejscach Sahelu i płd. Sahary, łączy zmieniające się krajobrazy pustyni – na zasadzie zupełnie równorzędnych składników konstytucyjnych – muzyka klasyczna Mozarta, Haendla, Coupernia oraz rockowymi improwizacjami grupy Blind Faith i balladami Cohena

Zagadka Kaspara Hausera
(Jeder für sich und Gott gegen alle ) Niemcy 1974, 110 min
reżyseria Werner Herzog scenariusz Jakob Wassermann, Werner Herzog zdjęcia Jörg Schmidt-Reitwein, Klaus Wyborny muzyka Tomaso Albinoni, Johann Pachelbel scenografia Henning von Gierke

Film oparty na faktach. Intrygujące dzieło o którym Ingmar Bergman powiedział kiedyś, że należy do jednych z najważniejszych, jakie obejrzał w życiu. Rok 1828. W niewielkim miasteczku N. (chodzi o Norymbergę) pojawia się na rynku 17-letni Kaspar Hauser (Bruno S.). Nie umie mówić, chodzić ani jeść po ludzku. W ręce trzyma list, z którego wynika, że całe życie spędził w lochu o chlebie i wodzie, nie zna świata ani ludzi. Z początku tajemniczym osobnikiem opiekuje się Rada Miejska, a następnie profesor Daumer (Walter Ladengast), który uczy go mówić, pisać oraz grać na pianinie. Kasper jest również obiektem dociekań lekarzy, niektórzy zaś dopatrują się w nim prawowitego następcy tronu księcia badeńskiego... Nagroda Specjalna oraz krytyki filmowej na MFF w Cannes.

Szklane serce
(Herz aus Glas )Niemcy 1976, 94 min
reżyseria Werner Herzog scenariusz Werner Herzog, Herbert Achternbusch zdjęcia Jörg Schmidt-Reitwein muzyka Popol Vuh

W jednej z wiosek w dziewiętnastowiecznej Bawarii umiera wynalazca rubinowego szkła, zabierając tajemnicę dzieła swojego życia do grobu. Jego śmierć w znaczący sposób wpływa na życie mieszkańców osady. Próba odkrycia tajemnicy wyrobu szkła doprowadza do serii tragicznych wypadków. Aktorzy podczas pracy na planie zostali poddani hipnozie. Nagroda za najlepszy niemiecki film na festiwalu Deutscher Filmpreis w 1977 roku.

Stroszek
Niemcy 1977, 108 min.
reżyseria Werner Herzog scenariusz Werner Herzog zdjęcia Thomas Mauch muzyka Chet Atkins, Sonny Terry

Opowieść o losach trójki ludzi dotkniętych przez los. Bruno Stroszek wychodzi z więzienia i zostaje ulicznym grajkiem. Wiąże się z prostytutką Ewą - mimo prześladowań dawnych sutenerów, układają sobie życie. Wspólnie z ekscentrycznym sąsiadem Scheitzem decydują się na podróż do Ameryki. Osiedlają się w stanie Wisconsin - Stroszek pracuje jako mechanik, Ewa jako kelnerka. Kobieta nie wytrzymuje jednak życia na odludziu i porzuca go. Bruno znów jest sam. Film oparty na faktach z życia Brunona S., odtwórcy tytułowej roli Stroszka.

Woyzeck
Niemcy 1979, 81 min
reżyseria Werner Herzog scenariusz Werner Herzog, Georg Büchner zdjęcia Jörg Schmidt-Reitwein muzyka Antonio Vivaldi na podstawie: sztuki Georga Büchnera

Woyzeck jest prostym żołnierzem usiłującym przetrwać w przerażających realiach koszarowego życia; jest bez przerwy poniżany przez przełożonego oficera i poddawany eksperymentom przez sadystycznego lekarza. Krok po kroku Woyzeck spychany jest w szaleństwo. W końcu omamiony przez własne, chore myśli posuwa się do makabrycznego morderstwa. Nagroda za najlepszą rolę kobiecą dla Evy Mattes na festiwalu w Cannes w 1979 roku.
Cobra Verde
Niemcy 1987, 11 min
reżyseria Werner Herzog scenariusz Werner Herzog zdjęcia Viktor Ruzicka muzyka Popol Vuh scenografia Ulrich Bergfelder na podstawie: powieści Bruce'a Chatwina pod tytułem "The Viceroy of Ouidah"

Brazylia, początek XIX wieku. Francisco Manuel da Silva zdesperowany utratą majątku popełnia morderstwo. Ucieka do Bahii i przybierając pseudonim Cobra Verde zatrudnia się jako strażnik na ogromnej plantacji trzciny cukrowej. Jej właściciel - Don Octavio Coutinha wysyła da Silvę do Dahomeyu w Zachodniej Afryce z ryzykownym zadaniem zdobycia niewolników. W rzeczywistości zamiarem najemcy jest wysłanie da Silvy na pewną śmierć z rąk króla Bossa Ahadee. Da Silva przybywa do Dahomeyu z ładunkiem broni. Wkrótce odbudowuje i umacnia zniszczoną placówkę, wznawia regularny eksport niewolników. Mianuje siebie wicekrólem Dahomeyu, a następnie organizuje zamach stanu. Mimo wiadomości o zniesieniu niewolnictwa i kolejnej utracie całego majątku z pełną determinacją walczy o przetrwanie. Cobra Verde to portret zdobywcy, człowieka pełnego pasji i determinacji, dla którego największym wyzwaniem jest zaistnienie w historii świata.

WERNER HERZOG - 5.IX. 1942. Reżyser, scenarzysta, producent, jeden z najciekawszych i najwybitniejszych twórców niemieckich. Z wykształcenia historyk (ukończył wydział Historii Literatury i Dramatu na Uniwersytecie w Monachium), dodatkowo studiował w Pittsburghu i był stypendystą Fundacji Fullbrighta. W 1963 r. założył w Monachium własną wytwórnię filmową Werner Herzog Film Produktion. W twórczości filmowej skupia się przede wszystkim na istocie człowieczeństwa i zachowaniach ludzkich w sytuacjach ekstremalnych, kiedy można powiedzieć, że człowieczeństwo ma swój kres. Herzog realizował pewien plan pragnąc połączyć tworzone dzieła w jedną całość. Dodatkowym elementem jednoczącym byli aktorzy, często pojawiający się w filmach Herzoga K. Kinski i Bruno S.