"Ostatni w Aleppo" zwyciężają na Millennium Docs Against Gravity

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/%22Ostatni+w+Aleppo%22+zwyci%C4%99%C5%BCaj%C4%85+na+Millennium+Docs+Against+Gravity-123241
W Konkursie Głównym festiwalu Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro zwyciężył film "Ostatni w Aleppo" ("Last Men in Aleppo", reż. Feras Fayyad). Nagrodę przyznało jury w składzie: Agnieszka Traczewska, Mariusz Grzegorzek oraz Jan P. Matuszyński. Nagroda jest ufundowana przez Mecenasa Festiwalu: Bank Millennium. Wyróżnione zostały dwa filmy: "Dobry listonosz" ("The Good Postman", reż. Tonislaw Hristow) oraz "Safari" ("Safari", reż. Ulrich Seidl).


 Uzasadnienie jury przyznania Grand Prix – Nagrody Banku Millennium:

"Kino daje możliwość pokazania głębszego i bardziej złożonego obrazu rzeczywistości niż setki medialnych newsów.

Film, który nas najbardziej dotknął, pokazuje nie tylko wielki dramat w pozornie odległej części świata, ale przede wszystkim ludzi, którzy przyjmują bohaterską postawę zamiast uciekać przed przytłaczającym ich zagrożeniem.

Ich walka o zachowanie człowieczeństwa zmusza nas do postawienia sobie pytania o granice poświęcenia siebie dla innych oraz zaangażowania w konflikty, które zdają się nas nie dotyczyć".


Uzasadnienie jury przyznania wyróżnienia filmowi "Dobry listonosz":

"Za tragikomiczny, przepełniony wnikliwą obserwacją obraz niewielkiej, rozpadającej się wspólnoty, który staje się przejmującą metaforą uniwersalnych problemów europejskich".

Uzasadnienie jury przyznania wyróżnienia filmowi "Safari":

"Za perfekcję warsztatową reżysera w ukazaniu próżności i ignorancji oraz za bezkompromisowość w przedstawieniu świata, którego nie oglądamy w filmach przyrodniczych".


Nagroda Fiction/Non-Fiction

O werdykcie w konkursie Fiction/Non-Fiction zadecydowało jury w składzie Marta Minorowicz, Syllas Tzoumerkas, Tomasz Wasilewski. Nagrodę Fiction/Non-Fiction dla najlepszego filmu z pogranicza filmu dokumentalnego i fabuły i 4 000 euro otrzymuje film "Dom rodzinny" ("House in the Fields", reż. Tala Hadid). "Za wyjątkowe połączenie dokumentu z fabularnymi środkami wyrazu, by opowiedzieć o najgłębszych emocjach i bliskości w sytuacji rozłąki dwojga rodzeństwa, przy jednoczesnym zrozumieniu pozycji kobiety w tak specyficznych okolicznościach" – brzmi uzasadnienie jury.

Nagrodę dla najlepszego reżysera w konkursie Fiction/Non-Fiction: otrzymuje Piotr Stasik za "21 x Nowy Jork" ("21 x New York"). "Za uchwycenie tętna współczesnej metropolii poprzez niezwykłe sportretowanie skrawków życia jej mieszkańców" – uzasadnia swój werdykt jury.

Zobaczcie nasz wywiad ze zwycięzcą:


Nagrodę za najlepszą współpracę aktora i reżysera w konkursie Fiction/Non-Fiction otrzymują: Valentijn Dhaenens i Guido Hendrikx za film "Obcy w raju" ("Stranger in Paradise"). "Za oryginalne, bezprecendesowe, niekonwencjonalne i wnikliwe podejście do wrzącej kwestii" – uzasadnia swój werdykt jury.

Grand Prix Dolnego Śląska

Jury w składzie: Konrad Imiela, Robert Gonera, Agnieszka Wolny-Hamkało przyznało Grand Prix Dolnego Śląska Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 3 000 euro filmowi "Dobry listonosz" ("The Good Postman") Tonislawa Hristowa oraz wyróżnienie specjalne filmowi "Ostatni w Aleppo" ("Last Men in Aleppo") Farasa Fayyada.

Jury nagrodziło "Dobrego listonosza" za "umiejętne zogniskowanie w jednym obrazie najważniejszych problemów współczesnego świata: niechęci do uchodźców, mechanizmów populizmu, wymierania wsi, arogancji władzy, starzejącego się społeczeństwa, ubóstwa, problemów przygranicznych społeczności.

Za subtelny, ale mocny głos w sprawie uchodźców.

Za głęboko humanistyczną perspektywę, w której nadal liczy się człowiek, a jego zła kondycja egzystencjalna nie pozbawia go mocy sprawczej. Za przypomnienie, że człowiek zawsze, nawet kiedy przegra, może podejmować decyzje, które mają wpływ na rzeczywistość.

Za pełne czułej ironii portrety bohaterów, w których rozpoznajemy naszych polityków, sąsiadów i przyjaciół.

Jury doceniło wymiar krytyczny filmu, ale i jego doskonałą realizację w ramach gatunku, łączenie publicystyki z literacką przypowieścią, tonu anegdotycznego z realizmem.

Za to, że twórcy pozwolili nam poznać dobrego listonosza, bohatera, który pilnuje tego, w co wierzy,  który jest mądry i wrażliwy na sprawy innych.

Za ciepło, humor i inteligencję".


Honorową nagrodę specjalną jury przyznało filmowi "Ostatni w Aleppo". "Za silny, radykalny, boleśnie prawdziwy głos, który powinni usłyszeć wszyscy; za wstrząsający dokument, pokazujący ludzkie okrucieństwo i odwagę, głupotę i szlachetność; za pokazanie tego, od czego najchętniej odwracamy oczy. To wyróżnienie chcieliśmy zadedykować córkom Khaleda, z nadzieją, że świat, w którym będą dorastać, stanie się kiedyś lepszy" – brzmi uzasadnienie jury.

Nagroda Amnesty International

O przyznaniu Nagrody Amnesty International dla najlepszego filmu opowiadającego o prawach człowieka i 3 000 euro zadecydowało jury w składzie: Draginja Nadaždin, Mirosław Chojecki oraz Tadeusz Sobolewski. Zwyciężył film "The War Show" (reż. Andreas Dalsgaard, Obaidah Zytoon).

Uzasadnienie jury: "Film ukazuje narastający konflikt w Syrii oczami młodej DJ-ki i jej znajomych – uczestników protestów podczas Arabskiej Wiosny, którzy marzą o wolności. Wkrótce okazuje się, że mieszkańcy Syrii znajdują się w pułapce narastającej przemocy i pogłębiającego konfliktu, który niszczy społeczeństwo, zabija całe miasta i rozwiewa nadzieję na wyjście z opresji reżymu. Film niesie uniwersalne przesłanie o kruchości społeczeństwa, łatwo niszczonego przez przemoc, która krok po kroku, w sposób nieunikniony doprowadza do wojny domowej. Ten film mówi także o niezniszczalnym marzeniu o wolności, która jednak – jak się okazuje – nie znajduje się na wyciągnięcie ręki".

Dwa wyróżnienia w Konkursie Amnesty International:

Wyróżnienie otrzymuje film "Obcy w raju" ("Stranger in Paradise", reż. Guido Hendrikx) "za wnikliwe spojrzenie na proces decydowania o przyszłości i życiu migrantów i uchodźców przybywających do Europy, proces oparty na nieraz absurdalnych regulacjach i władzy. Film stawia niewygodne pytania o europejską politykę migracyjną, nie pozostawiając ani migrantom ani widzowi złudzeń – brutalność i arbitralność tej polityki jawią się w sposób niezwykle jaskrawy" – uzasadnia jury.

Wyróżnienie otrzymuje film "Proces. Federacja Rosyjska vs Oleg Sencow" ("The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov", reż. Askold Kurov) "za niezwykle pokazanie odwagi skazanego w pokazowym procesie ukraińskiego reżysera Seńcow, który we własnym procesie obnaża brak niezależności rosyjskiego sądu. Film pokazuje cenę jaką płaci on sam i jego rodzina, ale i budującą solidarność okazaną mu w Rosji, na Ukrainie i na całym świecie" – uzasadnia swój wybór jury.

Nagroda Nos Chopina


Jury w składzie Anda Rottenberg, Agnieszka Obszańska i Wacław Zimpel zadecydowało o przyznaniu nagrody dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce i 2 000 euro filmowi "La Chana" ("La Chana", reż. Lucija Stojevic). "Za mocny i wciągający obraz artystki i człowieka, w pełni oddający determinację i siłę osobowości. Za chwytającą za serce i inspirującą opowieść o tym, że prawdziwa pasja nie zna żadnych ograniczeń" – brzmi uzasadnienie jury.

Wyróżnienie otrzymuje film "Beuys. Sztuka to rewolucja" ("Beuys", reż. Andres Veiel). "Za sugestywną i bardzo aktualną dziś opowieść o bezkompromisowym artyście, w której temat, narracja, forma i przesłanie budują opowieść wielopoziomową, wykraczającą poza samą postać bohatera" – uzasadnia jury.

Nagroda czytelników "Co Jest Grane 24"

Czytelnicy "Co Jest Grane 24", którzy głosowali w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni i Bydgoszczy, zadecydowali o przyznaniu nagrody i 2000 euro za film "Happy Olo – pogodna ballada o Olku Dobie" ("Happy Olo – The Merry Tale of Olo Doba", reż. Krzysztof Paweł Bogocz, Marcin Macuk).

Green Warsaw Award

Nagrodę dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej i 3 000 euro jury w składzie Leszek Drogosz, Justyna Kościńska i Nina Józefina Bąk przyznało filmowi "Punkt Krytyczny. Energia odNowa" ("The Tipping Point. Energy aNew", reż. Łukasz Bluszcz).

Uzasadnienie jury: Film "Punkt Krytyczny. Energia odNowa" kompleksowo mierzy się z globalnymi problemami klimatycznymi z zaangażowaniem, ale bez zacietrzewienia. Mówi prawdę o uwikłaniu naszego kraju i jego elit politycznych w etos górnictwa, jako ważnej gałęzi gospodarki narodowej. Pokazuje też drogi wyjścia – z honorem, dla wszystkich. Nie aspiruje do formy wykładu naukowego, ale od naukowych argumentów nie ucieka.

Jury przyznało wyróżnienie filmowi "ZIARNO: nieznana historia" ("SEED: The Untold Story", reż. Jon Betz, Taggart Siegel). Uzasadnienie brzmi: Film "ZIARNO: nieznana historia" pokazuje w sposób oryginalny i wzruszający piękno i bogactwo natury, wskazując jednocześnie na konieczność jej obrony.

Jury przyznało wyróżnienie filmowi "W imię zwierząt" ("In The Name of The Animals", reż. Sabine Kückelmann). Jury uzasadnia przyznanie wyróżnienia: Film "W imię zwierząt" wyróżniamy za pełne empatii i bezkompromisowe ukazanie mechanizmów zagłady, którą współczesne społeczeństwa, dokonują na milionach zwierząt, każdego dnia".

Nagroda Miesięcznika "Zwierciadło" dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej

Redakcja Miesięcznika "Zwierciadło" przyznała nagrodę w wysokości 1000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej filmowi "Będzie dobrze" ("We’ll be Alright", reż. Aleksander Kuznecow).

"Za prawdę – reżyser poruszył problem, o którym nie mówi się prawie wcale. Na Katię i Julię, główne bohaterki filmu już w dzieciństwie zapadł wyrok. Zostały ubezwłasnowolnione i od lat żyją w zamkniętym ośrodku dla umysłowo chorych na Syberii. Walczą o wolność i godność – odzyskanie praw obywatelskich. Nagradzamy "Będzie dobrze" także za emocje. Są w tym ciepłym, nakręconym z ogromnym szacunkiem do bohaterów filmie sceny, które zostają z widzem na długo, być może na całe życie"
– brzmi uzasadnienie jury.

Nagroda Miesięcznika "Focus" dla Największej Osobowości Festiwalu

Redakcja Miesięcznika "Focus" przyznała Nagrodę dla Największej Osobowości Festiwalu filmowi "Amatorzy w kosmosie" ("Amateurs in Space", reż. Max Kestner).

Nagroda Akademii Dokumentalnej

Międzypokoleniowe Jury, składające się z uczniów liceów, współpracujących z Akademią Dokumentalną, oraz uczestniczek programu Archipelag Pokoleń nagrodę Akademii Dokumentalnej przyznaje filmowi "Potwór w twojej głowie" ("Monster in the Mind", reż. Jean Carper).

Jury uzasadniło swój werdykt: "Potwór w twojej głowie" jest doskonale zrealizowany, dynamicznie zmontowany. Z dystansem i w lekki, humorystyczny sposób przedstawia oblicze przerażającej choroby jaką jest Alzheimer. Edukuje i otwiera nasze umysły.

Wyróżnienie otrzymuje film "Normalny autystyczny film" ("Normal Autistic Film", reż. Miroslav Janek). Jury uzasadniło przyznanie wyróżnienia: "Normalny autystyczny film" przedstawia grupę dzieci, która funkcjonuje… inaczej, co nie oznacza, że "nienormalnie" czy "źle"; nie wyolbrzymia problemu – uświadamia i skłania do refleksji.
Udostępnij: