EKRANy: Animowany świat

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/EKRANy%3A+Animowany+%C5%9Bwiat-110205
Animacja filmowa – podobnie jak niegdyś kino aktorskie i dokumentalne – przestała być domeną li tylko plastyków, profesorów ASP i zawodowych artystów. Stała się dostępna niemal wszystkim, dzięki odpowiednim programom komputerowym, interfejsom i aplikacjom. Krótkie i dłuższe filmy można dziś tworzyć z dostępnych szablonów, montować, renderować i udźwiękawiać bez większego kłopotu. Dziś przed animatorami staje wyzwanie nieznane wcześniej: ogromna popularyzacja filmu animowanego, będącego jedną z najważniejszych gałęzi przemysłu kinematograficznego i rozwijanego za pomocą nowatorskich technik, ale też uprawianego przez coraz większą liczbę amatorów, dystrybuujących swe dzieła za pośrednictwem Internetu. O różnych aspektach kina animowanego dyskutujemy w tym numerze "EKRANów", opisując film hollywoodzki i rodzime kino artystyczne, animowane seriale MTV oraz machinimy.



Zapraszamy do lektury!

- "Film animowany od zawsze wymykał się definicjom i próbom periodyzacji. W jego wypadku nie obowiązuje prawo chronologii, według którego kolejne epoki następują po sobie zgodnie z kierunkiem osi czasu. Współczesny widz animacji może czuć się jak Cooper, bohater filmu "Interstellar", który wpadł do czarnej dziury. Ma jednoczesny dostęp do wszystkich tradycji, stylów, nurtów, szkół i technik, które rozwijają się równolegle, nie tylko wbrew rewolucji technologicznej, ale również na przekór wskazówkom zegara. Jesteśmy świadkami najbardziej twórczego okresu w historii animacji pełnometrażowej" – pisze Paweł Sitkiewicz o filmach animowanych z ostatnich kilkunastu lat.

- Rozmowa z Martą Pajek, Piotrem Dumałą, Mariuszem Wilczyńskim i Robertem Sową o tradycji i współczesności kina animowanego oraz zachodzących w nim przemianach.

Ponadto w numerze:

- Piotr Mirski analizuje meandry twórczości Jonathana Glazera: "Jeśli kino jest lustrem, w którym odbija się świat, to Glazer zajmuje się rozbijaniem tego lustra i układaniem z jego odłamków własnych kompozycji. Kompozycji mrocznych i pięknych, potrafiących równocześnie hipnotyzować i ciąć do krwi".

- "Przed laty Roland Barthes w swym słynnym eseju opisywał widza ‘wychodzącego z kina’; dziś pewnie zastanawiałby się nad tym, czemu ów widz nie wychodzi z domu." O odsłonach kinofilii praktykowanych w domowym zaciszu pisze Marcin Adamczak.

- "Jeszcze do niedawna nikt o nich nie słyszał, choć zajmują się wszystkim: od preprodukcji przez produkcję aż po postprodukcję. Nie są producentami, scenarzystami czy reżyserami, a przynajmniej nie tylko nimi." Tajniki profesji oraz sylwetki showrunnerów przedstawia Dawid Rydzek.

- O niezrealizowanym filmie Alaina Resnais opowiada Tadeusz Lubelski.

- Sylwetkę aktorską Mii Wasikowskiej prezentuje Ewa Szponar.

- Na wycieczkę do filmowego Berlina zaprasza Maciej Peplinski.

Zobacz pełny spis treści.

Kup teraz w e-sklepie.