Powiększenie: Wróbel o "Gladiatorze" Ridleya Scotta

Filmweb / autor: /
https://www.filmweb.pl/news/Powi%C4%99kszenie%3A+Wr%C3%B3bel+o+%22Gladiatorze%22+Ridleya+Scotta-40064
W "Powiększeniu" prezentujemy tekst Szymona Wróbla SPEKTAKL WŁADZY ABSOLUTNEJ poświęcony analizie filmu Ridleya Scotta "Gladiator"

"Gladiatora" zwykliśmy traktować po prostu jako miłe dla oka i emocjonujące widowisko kostiumowe. Psycholog i filozof Szymon Wróbel, w napisanym specjalnie dla Filmwebu eseju, traktuje film Ridleya Scotta w zupełnie innych, znacznie szerszych i bardziej uniwersalnych kategoriach. Odczytuje go jako przenikliwą analizę mechanizmów władzy starożytnego świata i dramatów związanych z samym pojęciem "władzy" jako takiej. Czy pozornie wszechpotężny Cesarz nie był tylko zakładnikiem dzikiego tłumu? Czy jego "wszechmoc" nie była zaledwie maską całkowitej bezradności? Czy to możliwe by główni przeciwnicy: gladiator Maximus i Cesarz Kommodus, byli tylko podobnymi do siebie stłamszonymi chłopcami zmagającymi się z silnym kompleksem Edypa? Prezentowany przez nas esej odpowie na te i inne pytania, które być może nigdy nawet nie przyszły by Wam do głowy.

Szymon Wróbel ? psycholog, filozof. Studiował psychologię na UAM w Poznaniu, gdzie uzyskał dyplom z zakresu psychologii klinicznej. W 1996 roku broni tezy doktorskiej, a w 2003 habilituje się w IFIS PAN w Warszawie. W 1997 wydał książkę "Odkrycie nieświadomości" w serii Monografie Humanistyczne w Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. W 1999 roku był stypendystą Institut für die Wissenschaften vom Menschen w Wiedniu. W 2001 roku w Wydawnictwie Universitas ukazuje się jego książka ? "Galaktyki, biblioteki, popioły" z zakresu filozofii literatury, a pod koniec 2002 roku Wydawnictwo Naukowe UAM publikuje jego książkę zatytułowaną "Władza i rozum. Stadia rozwojowe krytycznej teorii społecznej". Obecnie jest pracownikiem Instytutu Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie oraz Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu.

W "Powiększeniu" znajdziecie również tekst Iwony Kurz poświęcony analizie filmu "Głową w mur" Fatiha Akina.

"KINO, MIŁOŚĆ, TOŻSAMOŚĆ"

Autorka jest wykładowcą w Instytucie Kultury Polskiej UW, gdzie kieruje zakładem Filmu i Audiowizualności. Za książkę "Twarze w tłumie" otrzymała w 2005 roku nagrodę "Kina" im. Bolesława Michałka dla najlepszej publikacji filmowej, a w 2006 była nominowana do literackiej nagrody "Nike".

W "Powiększeniu" zajmiemy się kinem na poważnie. Pragniemy zamieszczać tutaj pogłębione analizy filmowe, wywiady, teksty z zakresu historii kina, artykuły badające zjawiska popkultury poprzez pryzmat narzędzi antropologii kulturowej, socjologii i filozofii.


Jeżeli chcesz współtworzyć z nami dział "Powiększenie" prześlij nam swój tekst na adres: kmichalowski@filmweb.pl, mpietrzyk@filmweb.pl, mburszta@filmweb.pl.