Jackie Chan pochodzi z Hongkongu. W wielu kręgach uchodzi za najciekawszego dziś aktora azjatyckiego. Czerpiąc inspirację z twórczości takich geniuszy burleski jakimi byli
Buster Keaton i
Harold Lloyd, stara się podwyższyć poziom azjatyckiego kina sztuk walki. W filmach, w których sam występuje (częstokroć je także reżyserując i produkując), w ślad za swymi mistrzami łączy nadzwyczajną sprawność fizyczną z komizmem, a sam wciela się przeważnie w pozytywnych i sympatycznych bohaterów, którzy jednakże muszą ciężko zapracować na uznanie i zaufanie otoczenia.
Kinematografia hollywoodzka dopiero teraz korzysta z doświadczeń Chana, niekiedy zresztą przy udziale zadomowionych w USA reżyserów z Azji, którzy współpracowali z nim jeszcze w Hongkongu. Mowa o
Johnie Woo ("
Bez twarzy"),
Tsui Harku ("
Ryzykanci", "
Za ciosem"), czy
Stanleyu Tongu ("
Pan Magoo"). Należałoby również wspomnieć o aktorce
Michelle Yeoh, znanej z filmu o Jamesie Bondzie "
Jutro nie umiera nigdy". Jackie Chan w wieku 7 lat trafił do szkoły Opery Pekińskiej. Nauka trwała 10 lat i odbywała się w warunkach surowej dyscypliny, wymagającej pracy przez 19 godzin dziennie. Program zajęć obejmował grę aktorską, śpiew, taniec, pantomimę, akrobacje i najróżniejsze style walk Wschodu. Po ukończeniu szkoły Chan trafił do wytwórni braci Shaw, gdzie po dwóch latach wytężonej pracy awansował z kaskadera na szefa ekipy kaskaderów. Pewien producent, doceniwszy osiągnięcia Chana na tym polu, powierzył mu poważną rolę w filmie "
Little Tiger from Canton". Jednakże dopiero w 1978 roku, dzięki sukcesom odniesionym przez filmy "
Wąż i cień orła" i "
Pijany mistrz", Chan zapewnił sobie wpływ na artystyczny kształt komedii kung fu - gatunku, który stał się znakiem firmowym kinematografii Hongkongu. W 1980 roku Jackie Chan zadebiutował jako reżyser obrazem pt. "
Młody mistrz", od którego rozpoczęła się również jego wieloletnia, owocna współpraca z producentem
Raymondem Chow.
Po sukcesie "
Młodego mistrza" Chan skierował swoje kroki do USA, gdzie zagrał w "
Wielkiej rozróbie" i "
Wyścigu Armatniej Kuli". W tym drugim filmie partnerował w niewielkiej roli gwiazdom takim jak
Burt Reynolds,
Roger Moore i
Farrah Fawcett. Przyjrzawszy się amerykańskim technikom realizacji filmu, Chan powrócił do Hongkongu z zamiarem przeniesienia ich na tutejszy grunt, w celu podniesienia poziomu kina azjatyckiego. Operacja się udała, co było widać w filmie "
Project A". Chan ponownie wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by wystąpić w filmach "
Wyścig Armatniej Kuli 2" i "
Protektor". W 1986 roku jego film "
Policyjna opowieść" pojawił się w programie Nowojorskiego Festiwalu Filmowego, co było dla artysty niewątpliwym wyróżnieniem. We własnym kraju Chan nakręcił następnie "
Project A 2" i "
Policyjną opowieść 2" oraz "
Zbroję Boga". Ten ostatni obraz wywołał pierwsze oznaki zainteresowania amerykańskich krytyków kinem Hongkongu. To zainteresowanie niepomiernie wzrosło, kiedy na amerykańskie ekrany, staraniem New Line Cinema, weszła udana komedia "
Draka w Bronksie", wyprodukowana przez Hongkong, ale zrealizowana w Kanadzie. W ślad za nią pojawiły się inne filmy z Chanem, m.in. "
Przyjemniaczek". Po "
Godzinach szczytu" Jackie Chan zdążył już wystąpić w kolejnym obrazie, zatytułowanym "
Zgadnij kim jestem?".