Zapraszamy na pokaz specjalny Filmoteki Narodowej historycznych dzieł
Emile'a Cohla, animatora z początków XX wieku. Prezentacja filmów odbędzie się w ramach obchodów I Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych ANIMATOR 2008, który odbędzie się w dniach 07-12 lipca 2008 w Poznaniu. Festiwal jest częścią obchodów jubileuszu 60-lecia animacji polskiej.
W tym roku obchodzimy 100-lecie powstania
"Fantasmagorie" Emile'a Cohla, pierwszego animowanego filmu z fabułą, którego projekcja odbyła się w 1908 roku w paryskim Théâtre du Gymnase. Z tej okazji Filmoteka Narodowa zaprezentuje unikalną kolekcję odrestaurowanych krótkich filmów animowanych
Emile'a Cohla z lat 1908-1910, sprowadzoną z francuskiej wytwórni Gaumont. Filmom towarzyszy oryginalna muzyka autorstwa
Bernarda Lubata.
Pokaz poprzedzi projekcja przedwojennej animowanej reklamy z lat 30-tych oraz projekcja fragmentu serii
"Przygody leniuchów" odnalezionego w 2001 roku w archiwum Filmoteki Narodowej.
Pokaz odbędzie się
11 lipca w kinie Muza o
godzinie 20.00.
W programie:
"FANTASMAGORIE" (Fantsmagorie) /1908/ 2"
Pierwszy w historii kinematografii film animowany. Białe kreski na ciemnym tle, następstwa przeobrażeń: twarz zmienia się w słonia, kapelusz w potwora.
"DRAMAT U FANTOCHE'ÓW" (Un drame chez les Fantoches) /1908/ 3"
Białe kreski na ciemnym tle, historia stara jak świat czyli jak kobieta doprowadza wszystkich do zgody: męża, kochanka i... policjanta.
"KOMICZNE GENERACJE" (Les generations comiques) /1909/ 4"
Połączenie realnych ujęć filmowych z animacją. Poczatkowo rysunkowe postacie ożywają w realnych obrazkach: paryska elegantka, niepohamowany dozorca, groźny komornik, łagodny wędkarz, uparty kolekcjoner, dzielny policjant.
"MATRYMONIALNE BUTY" (Les chaussures matrimoniales) /1909/ 6'30"
W hotelowym korytarzu, dwie pary obuwia zostały wystawione za sąsiadujące ze sobą drzwi, w celu wyczyszczenia przez korytarzowego chłopca. Właściciele trzewików nie znają się, tymczasem buty zbliżają się do siebie i odgrywają rolę swatki.
"SPRAWY SERCOWE" (Affaires de coeur) /1909/ 4'25"
Postacie z głowami w kształcie serca wycięte z papieru kochają się, wzajemnie rozdzierają. Karty do gry ożywają. Para gra w badmintona, bierze ślub, kiedy zjawia się inny pretendent... Dwaj mężczyźni walczą szpadami w pojedynku o serce nadobnej.
"LE BINETTOSCOPE" /1910/ 5'30"
Angielski klown wynalazł aparat do wyświetlania portretów wszystkich osób, które widział, następuje projekcja licznych karykaturalnych głów.
"MALARZ NEO IMPRESJONISTA" (Le peintre néo impressionniste) /6'35"
Połączenie realnych ujęć filmowych z animacją. Ktoś dzwoni do drzwi, gdy malarz pochłonięty jest swoim płótnem. Dzwoniącym jest bogaty kolekcjoner, który chce nabyć obrazy. Artysta prezentuje mu kilka ostatnich prac: na tle jednolitego koloru rysują się w ruchu sceny opisane jako - kardynał popijający granadynę na brzegu Morza Czerwonego, zielony diabeł gra w bilard na łące, itp. W końcu kupiec bierze wszystkie obrazy.
"AKWIZYTOR JEST WYTRWAŁY" (Le placier est tenace) /1910/ 7"
Domokrążca sprzedający pewien bardzo skuteczny napój (którego działania nie znamy) nęka potencjalnego kupca, który ma już dość i ucieka balonem, ale nasz sprzedawca uczepia się gondoli! Kupujący skacze za nim oczywiście skacze sprzedawca. Lądują u Indian ludożerców. Pierwszy mężczyzna gotowy na wszystko, byle tylko uciec przed domokrążcą, daje się połknąć. Widzimy, jak dociera do żołądka tubylca. Sprzedawca nie omieszka obrać tę samą drogę i kontynuować sprzedaż w żołądku Indianina.
"NIC NIE JEST NIEMOŻLIWE DLA CZŁOWIEKA" (Rien n'est impossible a l'homme) / 5'
Animacja wykonana z papierowych wycinków. Postać kamerzysty jest animowana, a ujęcia filmowe są scenami rzeczywistymi.