Do kin powrócą kontrowersyjne, obsypane nagrodami kultowe "Psy" w reżyserii Władysława Pasikowskiego. Film po rekonstrukcji cyfrowej na ekranach kin studyjnych w trzeciej odsłonie cyklu Kinoklasyka już 16 maja. Film
Władysława Pasikowskiego jest jednym z nielicznych obrazów w polskiej kinematografii, który - bez cienia wątpliwości - zasłużył na miano kultowego.
"Psy" (1992) to jedno z największych zaskoczeń i wydarzeń roku 1993. Film kontrowersyjny i budzący sprzeczne emocje: obsypany nagrodami na gdyńskim Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych laureat Złotej Kaczki i jednocześnie oskarżany przez część krytyki o nadmierną brutalność, wulgarny język, nihilizm i szarganie świętości.
Teksty
Władysława Pasikowskiego "w imię zasad…" "to zła kobieta była" czy "nie chce mi się z tobą gadać" na stałe zyskały rangę kultowych. Muzykę do
"Psów", w tym słynną "Kołysankę", skomponował
Michał Lorenc. Za zdjęcia odpowiada łodzianin
Paweł Edelman.
"Psy" to postkomunistyczne kino moralnego niepokoju, gdzie połączenie schematów amerykańskiego filmu policyjnego z polskimi realiami (komisje weryfikacyjne, palenie esbeckich teczek, rosnąca w polityczną siłę rola Kościoła) stworzyło ekranowe lustro, w którym odbiły się problemy wczesnej fazy rodzimej transformacji. "Czasy się zmieniają, a pan nadal jest w komisjach".
Przede wszystkim jednak uwielbiany przez młodą widownię, która, zmęczona martyrologią i "styropianem", w granym przez
Bogusława Lindę byłym esbeku, twardzielu Franzu Maurerze, wymierzającym sprawiedliwość " W imię zasad…", zobaczyła swojego bohatera, mocnego człowieka na trudne czasy.
Franz Mauer powróci na duży ekran w trzeciej odsłonie cyklu Kinoklasyka. Klasyka polskiej kinematografii, składająca się na cykl najlepszych i najważniejszych filmów prezentowanych wraz z uzupełniającymi je filmami dokumentalnymi. Kinoklasyka, to filmy, które stały się zapisem naszej historii i kultury, to wielkie ekranizacje, filmy ważne społecznie, jak i te, które stały się symbolami naszej popkultury. Dziś, dzięki rekonstrukcji cyfrowej, zachwycają czystością obrazu i dźwięku, ukazując zamysł i wirtuozerię ich twórców.