W Łodzi zakończył się XVII Festiwal Plus Camerimage. Główną nagrodę, Złotą Żabę, otrzymał operator
Giora Bejach za zdjęcia do dramatu wojennego
"Liban". Oto, co pisał o filmie nasz korespondent Marcin Pietrzyk:
Operator Giora Bejach określa "Liban" jako film antywojenny. I rzeczywiście zamknięta przestrzeń czołgu, spoglądanie na zewnętrzny świat przez peryskop, a przede wszystkim czwórka młodych sympatycznych chłopaków operujących maszyną do zabijania ludzi sprawiają, że dramatyczne wydarzenia osaczają widza, nie pozwalając na obojętne obserwowanie akcji. I choć twórcy nie mówią tak naprawdę nic nowego, to jednak sposób, w jaki to czynią, naprawdę robi wrażenie. Duża w tym zasługa wspaniałych zdjęć. Bejachowi udało się wejść do wnętrza czołgu, znaleźć się wśród prawdziwych ludzi, a nie mosiężnych żołnierzyków. A jednak powstaje pytanie, czy przypadkiem zdjęcia nie są zbyt dobre. Szczególnie na początku wystylizowane kompozycje budzą dyskomfort. Z jednej strony pokazują najbardziej brutalną stronę wojny. Z drugiej są jednak zachwycająco piękne, Pojawia się dysonans między tym, co widzimy, a tym, jak to jest pokazane. Trudno do końca nazwać antywojennym obraz, którego zdjęcia są tak śmiertelnie piękne. Srebrna Żaba powędrowała do
"Domu złego", a brązowa -
"Rewersu". Tak prezentuje się pełna lista nagrodzonych:
KONKURS GŁÓWNY: Złota Żaba: "Liban" (zdjęcia:
Giora Bejach)
Srebrna Żaba: "Dom zły" (zdjęcia:
Krzysztof Ptak)
Brązowa Żaba: "Rewers" (zdjęcia:
Marcin Koszałka)
KONKURS FILMÓW POLSKICH
Statuetka Plus Camerimage dla Najlepszego Filmu: "Wojna polsko-ruska" (zdjęcia:
Marian Prokop)
KONKURS ETIUD STUDENCKICH Studencka Nagroda im. Laszlo Kovacsa Złota Kijanka:
"Brzydkie słowa" (zdjęcia:
Weronika Bilska)
Srebrna Kijanka:
"Przez szybę" (zdjęcia: Jakub Czerwiński) Brązowa Kijanka:
"Napszúrás" (zdjęcia:
Lili Horvath)
NAGRODA PANAVISION: "United We Stand" (zdjęcia: Arsen Sarkisiants)
Wyróżnienie:
"Pani Muchomor" (zdjęcia:
Paweł Tarasiewicz)
Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich:
"Brzydkie słowa" (zdjęcia:
Weronika Bilska)
KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH Wyróżnienie:
"Ślepa miłość" (zdjęcia:
Juraj Chlpík)
Grand Prix Konkursu Pełnometrażowych Filmów Dokumentalnych:
"Unmistaken Child" (zdjęcia:
Yaron Orbach)
Nagroda Discovery Networks Central Europe "
The Two Horses of Genghis Khan" (zdjęcia:
Martijn van Broekhuizen)
KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH Wyróżnienie:
"Nyarma" (zdjęcia: Alexandr Filippov)
Grand Prix Konkursu Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych - Złota Żaba:
"Salt" (zdjęcia: Murray Fredericks)
Nagroda Discovery Networks Central Europe:
"Poste Restante" (zdjęcia:
Jacek Petrycki)
KONKURS WIDEOKLIPÓW Najlepszy Wideoklip: The Hickey Underworld “Blonde Fire"
Najlepsze Zdjęcia do Wideoklipu: Depeche Mode "Wrong"
Nagrody Specjalne PLUS CAMERIMAGE 2009: za Całokształt Twórczości:
Dante Spinotti za Całokształt Twórczości dla Reżysera:
Volker Schlöndorff za Całokształt Twórczości dla Scenografa ze Szczególną Wrażliwością Wizualną:
Allan Starski dla Duetu Reżyser - Autor Zdjęć: Carlos Saura -
Vittorio Storaro za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym -
Terry Sanders dla Polskiego Autora Zdjęć Filmowych za Szczególny Wkład w Sztukę Filmową:
Dariusz Wolski dla Montażysty z Niezwykłą Wrażliwością Wizualną:
Thelma Schoonmaker dla Producenta Filmów Wybitnych Pod Względem Wizualnym:
Richard Zanuck dla Reżysera ze Szczególną Wrażliwością Wizualną:
Terry Gilliam